KPRM ws. Kapituły Bractwa Rycerzy "Białej Wstążki" (komunikat)
...
03.12.2010 18:32
03.12. Warszawa - Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Równego Traktowania informuje:
6 grudnia 2010 roku o godz. 12.00 w Teatrze Studio, w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, Minister Elżbieta Radziszewska, Pełnomocnik Rządu do spraw Równego Traktowania, dokona uroczystego wręczenia nominacji na członków Kapituły Bractwa Rycerzy "Białej Wstążki" dziesięciu mężczyznom - "Rycerzom XXI wieku".
Powołanie kapituły jest autorskim projektem Pełnomocnika, który już po raz drugi organizuje kampanię Białej Wstążki w Polsce. Partnerami projektu są: Europejska Unia Kobiet - Sekcja Polska oraz Krajowe Centrum Kompetencji (znane m.in. z kampanii "Kocham - nie biję"). Akcja przeprowadzona jest w ramach szerszej, międzynarodowej kampanii "16 Dni przeciw przemocy ze względu na płeć".
Kampania "Biała Wstążka" została zapoczątkowana w Kanadzie w 1991 roku. Był to wyraz sprzeciwu mężczyzn wobec tzw. "Masakry w Montrealu", która miała miejsce w dniu 6 grudnia 1989 roku. Marc Lepine, młody mężczyzna, w budynku Politechniki Uniwersytetu w Montrealu zabił 14 kobiet i ranił 13 innych osób (w tym 9 kobiet). Zaczął strzelać, gdyż uznał za niewłaściwe, aby kobiety studiowały "męskie" kierunki na Politechnice, zajmując należne mu miejsce.
Po tym tragicznym wydarzeniu grupa Kanadyjczyków postanowiła zaprotestować przeciwko aktom agresji wobec kobiet. Dzięki ich inicjatywie ok. 100 000 mężczyzn przypięło wtedy białą wstążkę, jako symbol osobistej deklaracji, że nigdy nie będą sprawcą przemocy wobec kobiet i będą reagować, widząc taką przemoc. W 1991 roku Rząd Kanady ogłosił 6 grudnia Narodowym Dniem Pamięci i Działania w Obliczu Przemocy Wobec Kobiet. Aktualnie protest ten rozwinął się w największą na świecie kampanię sprzeciwu mężczyzn wobec męskiej przemocy wynikającej z uprzedzeń wobec kobiet.
Kampania "Białej Wstążki" jest częścią szerszej, międzynarodowej kampanii "16 Dni Działań Przeciw Przemocy Ze Względu Na Płeć", na którą składa się wiele przedsięwzięć i akcji prowadzonych co roku w dniach 25 listopada - 10 grudnia. Jest ona organizowana przez Centrum Na Rzecz Globalnego Przywództwa Kobiet (Center for Women's Global Leadership) w blisko 130 krajach. Kampania zawsze rozpoczyna się 25 listopada, w Międzynarodowym Dniu Przeciw Przemocy Wobec Kobiet i kończy 10 grudnia, gdy obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka.
Dlaczego powstaje "Bractwo Rycerskie"? Skuteczne przeciwdziałanie wobec przemocy skierowanej do kobiet wymaga nie tylko zmian prawnych, ale także zmiany kultury zachowań i obyczajów. Budowanie kultury empatii i szacunku wobec kobiet musi odwoływać się do wartości i trafiać w konkretny kontekst kulturowy, przesycony określonymi znakami i kodami symbolicznymi.
Dawni rycerze mieli własny kodeks honorowy i wyróżniający ich etos. Cechowały ich: odwaga, szlachetność, honor, wspaniałomyślność, sprawiedliwość, uczciwość, troska o słabszych i zobowiązanie do ich obrony. Rycerz zabiegał o chwałę - ale w uczciwej rywalizacji. Nie walczył dla zysku i nie wykorzystywał swojej przewagi - obowiązywała zasada walki "równego z równym". Dziś rycerskość kojarzy nam się głównie z "byciem szarmanckim". Tymczasem współczesny "rycerz" nadal ceni rycerskie wartości, choć inaczej je realizuje w życiu codziennym. Dostrzega nieznane wcześniej obszary cierpienia i społecznego wykluczenia, nowe kategorie osób potrzebujących jego pomocy i ochrony.
We współczesnym społeczeństwie, obywatelskim i demokratycznym, jednymi z centralnych wartości są: równość, szacunek dla odmienności, godność jednostki i prawa kobiet. Nie są one sprzeczne z tymi elementami etosu rycerskiego, który obejmował troskę o słabszych i obronę kobiet, nawet za cenę własnego życia. "Rycerze XXI wieku" będą łączyć dawny etos z nowoczesnością i na nowo interpretować wzory męskości. Trzeba wykreować nowy model mężczyzny, który z własnej woli wyrzeka się przemocy i kultu siły.
Do kapituły Bractwa Rycerzy "Białej Wstążki" zaproszono dziesięciu wyjątkowych mężczyzn, podziwianych, znanych i lubianych, którzy zadeklarowali swój sprzeciw wobec przemocy doświadczanej przez kobiety i postanowili promować "rycerską" postawę. Nie będą stosować przemocy (w żadnej formie) wobec kobiet i dadzą przykład innym. Są to: Konrad Wojterkowski, Borys Szyc, Paweł Królikowski, Krzysztof "Diablo" Włodarczyk, Wojciech Malajkat, Artur Barciś, Jarosław Kret, Conrado Moreno, Piotr Marzec "Liroy" i Tomasz Karolak.
W dniu 6 grudnia b.r. o godz. 12.00 w Teatrze Studio, w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, dziesięciu mężczyzn otrzyma ryngraf będący nominacją na "rycerza" Białej Wstążki oraz znaczek - symbol "bractwa" (oba wykonane przez krakowską artystkę Kaję Wierzbowską - Wrońską). W kolejnych latach członkowie Kapituły będą zapraszać do swojego grona kolejnych mężczyzn, dzięki czemu ruch będzie zataczał coraz szersze kręgi.
Po uroczystości w Teatrze Studio nowo nominowani członkowie Kapituły, razem z Pełnomocnikiem Rządu do spraw Równego Traktowania oraz Prezesem i Prezeską partnerskich organizacji, będą przypinać białe wstążki przechodniom pod Pałacem Kultury i Nauki oraz upowszechniać informację na temat przeciwdziałania przemocy wobec kobiet.
Oprócz "Białej Wstążki" cel kampanii Pełnomocnika symbolizuje też bratek obecny na ryngrafie. Bratek jest rośliną zwyczajną, powszechną, codzienną, wszędzie spotykaną - tak samo oczekiwana zmiana zachowań powinna przejawiać się w codzienności. Bratek (bractwo - braterstwo - bratek) oznacza delikatność. Kwiat, choć umieszczony na tarczy, stanowi przeciwieństwo broni zadającej cierpienie. Wyraża troskę o słabszych i niesie ze sobą nadzieję.
Kampania jest skierowana przede wszystkim do mężczyzn. Biała wstążka jest symbolem ich sprzeciwu, który narodził z autentycznej potrzeby protestu po tragedii w Kanadzie. Dziennikarzy i przedstawicieli mediów także zachęcamy do uczestniczenia w kampanii. Włączenie się do niej już zadeklarowało kilka stacji telewizyjnych i radiowych.
Zdecydowany sprzeciw wobec przemocy, jakiej doświadczają kobiety, wyraża się na wiele sposobów. Ruch na rzecz równouprawnienia i szacunku dla kobiet obejmuje działania rządów, organizacji pozarządowych, mediów i ludzi dobrej woli.
Osoba do kontaktu: Małgorzata Bilska: 607 367 441; +48-22-694 76 51; malgorzata.bilska@kprm.gov.pl
UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ wni/