KRRiT podtrzymuje decyzję o rozpoczęciu cyfryzacji radia

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podtrzymuje decyzję o cyfryzacji radia, którą rozpoczęło już Polskie Radio, mimo że nadawcy komercyjni pozostają sceptyczni wobec tych planów. - Cyfrowe radio jest pod każdym względem lepsze od analogowego - przekonuje wiceprzewodniczący KRRiT Witold Graboś.

KRRiT podtrzymuje decyzję o rozpoczęciu cyfryzacji radia
Źródło zdjęć: © AFP | Mathieu Genon

Od października 2013 r. sygnał cyfrowy radia mogą odbierać mieszkańcy aglomeracji katowickiej i warszawskiej. Cyfrowo emitowane są na razie tylko programy Polskiego Radia i regionalnych rozgłośni w Katowicach i Warszawie.

Cyfryzacja budzi poważne wątpliwości rozgłośni komercyjnych, które obawiają się, że cyfrowe radio - podobnie jak w innych krajach europejskich - nie zdobędzie popularności wśród słuchaczy.

Według nadawców w Niemczech na 140 mln odbiorników radiowych tylko 2,7 mln odbiera sygnał cyfrowy. W Wielkiej Brytanii odbiorniki radia cyfrowego ma 46 proc. gospodarstw domowych.

Krajowa Rada podtrzymuje swoją ubiegłoroczną decyzję o rozpoczęciu cyfryzacji radia. - Podjęliśmy tę decyzję po długich dyskusjach i analizach, szeregu konsultacji. Korzyści przeważyły" - podkreślił w rozmowie z PAP wiceprzewodniczący Krajowej Rady.

Według Grabosia cyfryzacja oznacza możliwość odbioru przez słuchaczy 36 programów ogólnopolskich, a nie jak obecnie pięciu: dwóch publicznych i trzech niepublicznych. - Radio analogowe wyczerpało już swoje możliwości. Nie można uruchomić kolejnych stacji, ani zwiększyć zasięgu istniejących programów - przekonywał.

Jak mówił wiceszef Krajowej Rady, radio cyfrowe oferuje nie tylko dźwięk najwyższej jakości, ale też możliwość wyświetlania grafik i przewodnika po programach oraz komponowania własnej listy audycji. - Sprzężenie tych usług daje nowy efekt. Dla przykładu, możemy słuchać prognozy pogody i oglądać mapki pogodowe. Jadąc samochodem możemy otrzymywać powiadomienia dotyczące korków czy wolnych miejsc na parkingach - wymieniał Graboś. Ponadto kierowcy samochodów - przemieszczając się na długich odcinkach - nie stracą słuchanej audycji.

Według Grabosia radia naziemnego nie zastąpi internet. Jak zaznaczył, przejście wszystkich słuchaczy do sieci byłoby zbyt kosztowne, co więcej internet nie pomieściłby zasobów radia. W Szwecji wszystkie zasoby wszystkich czterech operatorów telekomunikacyjnych w 2012 r. nie wystarczały do transferu 193 tys. terabajtów danych nadawców radiowych.

Wiceprzewodniczący KRRiT podkreślił też, że słuchanie radia w sieci nie jest bezpłatne, bo użytkownik płaci za dostęp do internetu.

Dystrybuowanie radia w sieciach komórkowych zdaniem Grabosia również jest nierealne. Według najnowszych badań rynku szwedzkiego takie nadawanie mogłoby kosztować 860 mln euro rocznie, emisja takiej samej liczby programów w eterze to koszt 10-20 mln euro.

Według Grabosia nadawcy również skorzystają na procesie cyfryzacji, bo koszty nadawania cyfrowego są o połowę niższe.

Obniżka kosztów byłaby możliwa dopiero po wyłączeniu sygnału analogowego. W przypadku telewizji naziemnej wyznaczono datę wyłączenia sygnału analogowego, w przypadku radia nie ma takiego terminu. Nadawców komercyjnych niepokoi więc konieczność ponoszenia podwójnych kosztów - nadawania sygnału analogowego i cyfrowego.

Graboś podkreślił, że wskazanie terminu wyłączenia sygnału analogowego zależy od efektów cyfryzacji.

Aby odbierać radio cyfrowe, należy wymienić odbiornik. To również budzi wątpliwości nadawców komercyjnych, którzy obawiają się, że odbiorniki cyfrowe mogą okazać się za drogie dla polskich słuchaczy. Ceny radia cyfrowego to 150 zł wzwyż.

- Podobne wątpliwości wzbudzała cyfrowa telewizja. Polska nie miała systemu pomocy, tymczasem w większości krajów państwo udzielało wsparcia na wymianę sprzętu. Przewidywano, że widzowie telewizji naziemnej wybiorą oferty płatne. A co się stało? To nie zawsze bogate społeczeństwo okazało się żądne nowości. Polacy z chęcią zaczęli kupować nowe telewizory z możliwością odbioru sygnału cyfrowego. Proces przeszedł w sposób niezwykle łagodny - mówił Graboś.

Czy Krajowa Rada wycofa się z cyfryzacji radia w przypadku niewielkiego zainteresowania słuchaczy? - Wycofać się można w każdej chwili, ale już na początku takie założenie źle prognozuje. Krajowa Rada przeznaczyła środki z abonamentu na cyfryzację Polskiego Radia. Będziemy bardzo uważnie śledzić proces cyfryzacji i efektywność wydawania pieniędzy. W skrajnym przypadku, jeśli się okaże, że jest to źle robione, a efektywność jest żadna, zweryfikujemy naszą politykę - mówił Graboś.

Zapewnił, że nadawcy komercyjni wielokrotnie byli zapraszani przez Krajową Radę do konsultowania nowych rozwiązań, nie wszyscy jednak odpowiedzieli na zaproszenie. Według Grabosia najbardziej zainteresowane cyfryzacją poza nadawcą publicznym było Radio Maryja o. Tadeusza Rydzyka.

- Bez nadawców komercyjnych sukces tego procesu jest niemożliwy - podkreślił Graboś.

Krajowa Rada przyjęła harmonogram cyfryzacji Polskiego Radia w czerwcu 2013 r. Do kwietnia 2015 r. sygnał cyfrowy radia ma docierać do 55 proc. ludności naszego kraju.

Źródło artykułu:PAP

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.