Trwa ładowanie...

KRRiT przyznała TV Trwam miejsce na multipleksie

Fundacja Lux Veritatis - nadawca TV Trwam - otrzymała miejsce na pierwszym multipleksie. Według Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, która w piątek zadecydowała o tym jednomyślnie, tym razem fundacja spełniła wymagania formalne.

Share
KRRiT przyznała TV Trwam miejsce na multipleksie
Źródło: Jupiterimages
d34497r

Fundacja Lux Veritatis - nadawca TV Trwam - otrzymała miejsce na pierwszym multipleksie. Według Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, która w piątek zadecydowała o tym jednomyślnie, tym razem fundacja spełniła wymagania formalne.

Telewizja o. Rydzyka startowała w konkursie na nadawanie na pierwszym multipleksie po raz drugi. Tym razem o koncesję na nadawanie kanału społeczno-religijnego ubiegały się dwa podmioty: fundacja Lux Veritatis i spółka Wieczorna.pl. Jak powiedział przewodniczący KRRiT Jan Dworak, wniosek jedynej konkurentki TV Trwam został odrzucony w piątek ze względów formalnych.

- Na mecie tego wyścigu została tylko fundacja Lux Veritatis, która musiała zmagać się już nie z konkurentami, ale z wymogami koncesyjnymi, z wymogami polskiego prawa i warunkami konkursu - powiedział Dworak.

d34497r

Mówił: "O ile w pierwszym konkursie fundacja Lux Veritatis nie pokonała tej bariery, jaką były wymogi formalne (...), o tyle tym razem oferta fundacji Lux Veritatis znacząco różniła się na korzyść od tej poprzedniej". Przewodniczący Krajowej Rady przypomniał, że oferta fundacji w pierwszym konkursie "nie gwarantowała finansowania tej inwestycji, jaką jest nadawanie naziemne cyfrowe".

Według Dworaka stopa zadłużenia fundacji zmniejszyła się z prawie 79 proc. w 2010 r. do 28 proc. w 2012 r. Wzrosła z kolei stopa pokrycia majątku kapitałem własnym - z 21 proc. w 2010 r. do 72 proc. w 2012 r.

Ponadto Lux Veritatis, która w poprzednim konkursie nie wykazywała żadnych źródeł zewnętrznego finansowania, tym razem przedstawiła promesę SKOK na 15 mln zł, co zdaniem Krajowej Rady znacząco redukuje ryzyko przychodów z niepewnych źródeł, jakimi są datki i darowizny.

Dworak przypomniał też, że "argumentem obciążającym decyzje Krajowej Rady" dla części polityków było rozkładanie na raty należności koncesyjnych innym nadawcom. Jak poinformował, fundacja Lux Veritatis w tym konkursie też wystąpiła o rozłożenie na raty opłaty za koncesję.

d34497r

Obok konkursu na kanał społeczno-religijny Krajowa Rada rozstrzygnęła także konkurs na kanał dziecięcy. W tej kategorii zwyciężyła Telewizja Polska z ofertą programu TVP ABC. Jedynym konkurentem TVP była telewizja Polsat.

KRRiT ma jeszcze do rozdysponowania dwa miejsca na pierwszym multipleksie - na kanał filmowy oraz edukacyjny. Przyzna je prawdopodobnie na jednym z najbliższych posiedzeń.

O koncesję na nadawanie kanałów filmowego i edukacyjnego stara się większa liczba nadawców.

Najwięcej - ośmiu nadawców - złożyło wniosek o nadawanie programu o charakterze edukacyjno-poznawczym. Są to: spółka Apella (wg mediów spółka jest większościowym udziałowcem spółki Fratria - wydawcy pisma "Sieci"), katowicka spółka TVS (nadawca programu TVS), 4fun Media (nadawca tematycznych kanałów telewizyjnych 4fun.tv, RBL.TV i TV Disco), TV Spektrum, Media Works (spółka zależna Platformy Mediowej Point Group, wydawcy m.in. tygodników "Wprost i "Do Rzeczy"), Edusat, TVR (nadawca programu TVR) i Discovery Communications Europe.

d34497r

Czterech nadawców ubiega się o umieszczenie w sygnale MUX 1 programu filmowego: telewizja Polsat (nadawca m.in. programu Polsat Film), Stopklatka (jak informowały media, większościowym udziałowcem Stopklatki jest spółka Kino Polska TV; jeśli Stopklatka uzyska koncesję, jej akcje ma nabyć Agora, wydawca m.in. "Gazety Wyborczej"), TV Film (spółka Stowarzyszenia Filmowców Polskich i Kino Świat) oraz Mediasat (nadawca programu Tele5).

Kanały wyłonione w konkursie rozpoczną nadawanie nie później niż 28 kwietnia 2014 r. Wtedy miejsce zwolnią znajdujące się tam tymczasowo programy Telewizji Polskiej.

Konkurs na program społeczno-religijny wzbudzał najwięcej kontrowersji. Władze fundacji, m.in. o. Tadeusz Rydzyk, zarzucały KRRiT dyskryminację w przyznawaniu miejsca na multipleksie.

Pierwszy konkurs został rozstrzygnięty w kwietniu 2011 r. KRRiT odrzuciła wniosek Lux Veritatis i odwołanie fundacji, co wywołało wzburzenie różnych środowisk. O wyjaśnienie sprawy zwrócili się do Krajowej Rady Rzecznik Praw Obywatelskich i Helsińska Fundacja Praw Człowieka. Zwolennicy telewizji organizowali manifestacje pod hasłem "Obudź się Polsko".

d34497r

Także w piątek, przed ogłoszeniem wyników konkursu, przed siedzibą KRRiT w Warszawie zebrała się niewielka grupa obrońców TV Trwam z transparentami.

Nieprzyznanie koncesji TV Trwam było wielokrotnie przedmiotem posiedzeń senackich i sejmowych komisji. Jak obliczyła KRRiT, w 2012 i 2013 r. łącznie 34 posiedzenia komisji w Sejmie zostały poświęcone telewizji o. Rydzyka.

"Zastosowanie tego szczególnego trybu wobec jednego tylko uczestnika konkursu koncesyjnego było zdarzeniem bez precedensu w postępowaniach KRRiT. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji corocznie podejmuje ponad 800 decyzji" - napisała Krajowa Rada w informacji prasowej.

Sygnał naziemnej telewizji cyfrowej jest nadawany z trzech multipleksów cyfrowych. Obecnie trwa proces wyłączania telewizji analogowej, ma się on zakończyć jeszcze w tym miesiącu. Zastępowanie sygnału analogowego cyfrowym oznacza m.in. dostęp do szerszej oferty programowej i lepszą jakość odbioru.

Na MUX 1 można oglądać kanały: TVP1 HD, TVP2, TVP Info, Polo TV, ESKA TV, ATM Rozrywka TV i T-TV, na MUX 2 - Polsat, Polsat Sport News, TVN, TVN7, TV Puls, TV Puls 2, TV4. TV6, na MUX 3 - TVP1, TVP2 HD, TVP Info, TVP Kultura, TVP Historia, TVP Polonia.

d34497r

Podziel się opinią

Share
d34497r
d34497r