Kryzys bije w zakłady majątkowe

Eksperci są zaskoczeni niezłą kondycją ubezpieczycieli na życie w I kwartale tego roku. Wskazują, że na razie kryzys bardziej dotyka towarzystwa majątkowe.

Kryzys bije w zakłady majątkowe
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

O 3,7 proc., z 4,87 mld zł do 5,05 mld zł, wzrósł w I kwartale tego roku w porównaniu z analogicznym okresem 2008 r. przypis pięciu największych pod względem przypisu składki towarzystw życiowych.Jeśli chodzi o rynek majątkowy, to pierwsza piątka zakładów zebrała w pierwszych trzech miesiącach tego roku 4,05 mld zł, o 1,4 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku (wtedy: 3,99 mld zł).

Zakłady życiowe pełne wigoru

Eksperci są zaskoczeni tym, że rynek życiowy w I kwartale wzrósł, a w dodatku zakłady zarobiły więcej niż rok temu. Wtedy ich zyski sięgnęły 403,8 mln zł (dane bez wicelidera Commercial Union Polska – TUnŻ), teraz: 782 mln zł.

Analitycy zwracają uwagę, że ponownie doszło do przetasowań w czołówce. Rok temu w pierwszej piątce były towarzystwa Aegon i Europa, a teraz z niej wypadły. Z dalekich pozycji zaatakowały czołówkę ING i Allianz oraz życiowa Warta. _ Podobnie jak w przypadku zestawień w poprzednich okresach, ranking charakteryzuje się dużą zmiennością przychodów z tytułu składek. Mają na to wpływ wyniki sprzedaży produktów typowo inwestycyjnych, polis „antybelkowych” czy produktów strukturyzowanych, bo zgodnie z polskimi przepisami o rachunkowości dotyczącymi zakładów, przychodem ubezpieczyciela jest całość kwot wpłaconych przez klientów. Powoduje to swoiste „nadmuchanie” rachunku wyników, które ma niskie przełożenie na rentowność _ - tłumaczy Krzysztof Lipski z firmy doradczej KPMG. _ Wyraźnie widać to w przypadku ING, Allianza i Warty, które mimo dynamicznego wzrostu przypisu składki odnotowały znacznie skromniejszą poprawę wyniku technicznego i zysku netto _ – dodaje.

Lipski zwraca uwagę, że PZU, mimo 10-proc. spadku przychodów z tytułu składki odnotowało zdecydowany wzrost rentowności. _ Prawdopodobnie jest to efekt lepszego wyniku na działalności lokacyjnej niż rok temu _– mówi ekspert firmy KPMG. Czy rynek życiowy wciąż będzie się miał tak dobrze? Marek Twardowski, ekspert Ernst & Young, uważa, że na razie ofiarą kryzysu padły towarzystwa oferujące głównie polisy z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi (inwestycyjne), ale kolejne mogą być te, które oferują tzw. polisolokaty (paralokaty bankowe, z których zysk zwolniony jest z 19-proc. podatku Belki). _ Mając na uwadze spadające stopy procentowe należy oczekiwać w niedalekiej przyszłości zahamowania sprzedaży tych produktów _ – uważa Twardowski.

Majątek w kryzysie

Eksperci zwracają uwagę, że przypis największych krajowych zakładów majątkowych był w I kwartale tylko niewiele większy niż rok temu. W dodatku widać znaczny spadek wyniku technicznego ubezpieczycieli. Wyniki techniczne pierwszej piątki poszły w dół prawie o 60 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, z 522,3 mln zł do 214,4 mln zł. _ To wskazuje, że w tym segmencie zaczynają być widoczne skutki spowolnienia gospodarczego _– mówi Krzysztof Lipski z KPMG.

Co jest przyczyną pogorszenia się wyników operacyjnych ubezpieczycieli majątkowych? _ Może to wynikać zarówno z wojny cenowej, skutkującej nadmiernym obniżaniem stawek, wzrostu kosztów akwizycji czy też z rosnącej wartości wypłacanych odszkodowań _ – wyjaśnia Twardowski.

Nieco mniejszy spadek dotknął wyniki netto zakładów majątkowych. W I kwartale tego roku liderzy zarobili na czysto 431,2 mln zł, o 13 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (wtedy: 496,2 mln zł). _ Nazwałbym to optymistycznym akcentem. Gorsze wyniki na działalności ubezpieczeniowej spółkom udało się zrekompensować prawdopodobnie lepszymi stopami zwrotu z inwestycji _ – mówi Lipski z KPMG.

Co czeka w najbliższych kwartałach rynek majątkowy? _ Trudna sytuacja na rynku finansowym nie będzie sprzyjała możliwości podnoszenia cen ubezpieczeń. To oznacza, że prawdopodobnie ubezpieczyciele skupią się na redukcji kosztów. Pewne jest, że należy spodziewać się podjęcia przez towarzystwa majątkowe stosownych działań naprawczych _ - uważa Twardowski.

W pierwszej piątce zakładów sprzedających polisy majątkowe nie doszło do żadnych zmian. Co jednak nie oznacza, że w najbliższym czasie nie dojdzie. Krzysztof Lipski z KPMG zwraca uwagę na systematyczne nadrabianie przez Ergo Hestię dystansu do TUiR Warta, historycznego wicelidera rynku. O ile po I kwartale 2008 r. różnica w przypisie między spółkami sięgała 82 mln zł, o tyle teraz zmalała do 22 mln zł. A Ergo Hestia rośnie w tempie dwucyfrowym. _ Całkiem możliwe, że już w 2009 r. będziemy świadkami zmiany na drugim i trzecim miejscu rankingu _- mówi Lipski.

Piotr Rosik
PARKIET

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.