Research In Motion
Nie tak dawno temu Research in Motion (RIM) dzieliła i rządziła na światowym rynku smartfonów. Producent aparatów marki BlackBerry sprzedawał je klientom biznesowym, na czym zarabiał kokosy. Niestety, spółka przegapiła moment wejścia na rynek produktów dopasowanych do klientów indywidualnych. Teraz rządzą na nim Apple, HTC, Samsung.
Co ciekawe, jeszcze 4-5 lat temu nic nie zapowiadało takiego krachu. W 2008 roku zysk netto wyniósł 1,6 mld USD a w 2011 roku było to 3,4 mln dolarów. Niestety, to ostatnie tak znakomite dane. W międzyczasie udział rynkowy zmalał z 44 proc. w 2009 roku do ledwie 10 proc. w roku 2011. W kolejnych latach ma być tylko gorzej, wynika z danych grupy badawczej Comscore.
RIM już zapowiedziała duże zwolnienia liczone w tysiącach osób. Jedną z opcji rozważanych przez zarząd jest sprzedaż spółki. Cena akcji leci na łeb na szyję ze 144 dolarów cztery lata temu do 11 dolarów obecnie. Firma nie przetrwa sama na rynku. Wśród potencjalnych nabywców wymienia się HTC Corp oraz Amazon.com.