Trwa ładowanie...
ceny
14-01-2009 07:34

Kryzys obniży ceny mebli, rtv i odzieży

Zamierzasz wymienić meble lub sprzęt audiowizualny? Na brak promocji i wyprzedaży nie będziesz w tym roku narzekał.

Kryzys obniży ceny mebli, rtv i odzieżyŹródło: Jupiterimages
d41v4qb
d41v4qb

Spowolnienie gospodarcze spowoduje, że popyt na wiele produktów spadnie, a producenci i handlowcy będą zmuszeni ciąć swoje marże. Prawdopodobne jest, że w 2009 r. potanieją meble, samochody, telewizory, komputery, a niewykluczone, że również odzież i obuwie. _ Wbrew pozorom, mimo że rosną ceny energii, a kursy walut utrzymują się na wysokim poziomie, ceny wielu produktów konsumpcyjnych, zwłaszcza tych, które nie są artykułami pierwszej potrzeby, mogą spaść _ - uważa Piotr Bielski, analityk banku BZ WBK.

Branżą, która podobnie jak producenci samochodów jako jedna z pierwszych zmuszona została do cięcia cen, jest przemysł meblarski. Eksport załamał się. Już w listopadzie produkcja mebli drewnianych była o 5 proc. niższa niż przed rokiem, a mebli kuchennych o 27 proc. Coraz więcej producentów tnie ceny i opróżnia magazyny.

Bydgoskie Fabryki Mebli, galerie Ludwik Styl oferują teraz swoim klientom rabaty sięgające 10-20 proc. Styczniowe wyprzedaże w salonach meblarskich są bardziej atrakcyjne niż kiedykolwiek. W sieci Jysk komplet do jadalni - stół plus cztery krzesła - kosztuje teraz zaledwie 300 zł zamiast 718 zł, a skórzana dwuosobowa sofa - 850 zł zamiast 1399 zł. W salonach Agata Meble obniżono ceny 300 różnego rodzaju artykułów, a obniżki sięgają 40, niekiedy 60 proc.

Ale tanieć będą też inne produkty. A to dlatego, że znacząco spadnie na nie popyt.

d41v4qb

W sytuacji, gdy nasze płace nie będą rosły już tak szybko jak do tej pory, a zatrudnienie w gospodarce zmniejszy się, zwiększy się skłonność Polaków do oszczędzania. Z danych GUS wynika, że sprzedaż detaliczna, która jeszcze niedawno rosła w tempie dwucyfrowym ( w pierwszym półroczu średnio w tempie 18 proc.), w listopadzie wzrosła o zaledwie 2,3 proc. Ekonomiści prognozują, że w styczniu wzrost może być bliski zeru. _ W całym 2009 r. dynamika sprzedaży wyniesie ok. 4 proc. _- ocenia Piotr Bielski, analityk BZ WBK.

Słabnący popyt zmusi handlowców i producentów do cięcia marż. Firmy będą robić wszystko, by przyciągnąć klientów. To może być więc dobra strona nadchodzącej recesji.

_ Potanieją artykuły audiowizualne, na przykład telewizory, sprzęt fotograficzny, a także komputery. Już w ubiegłym roku ich ceny spadły o 13 proc. Zaryzykowałbym stwierdzenie, że w przyszłym roku obniżka może być nawet większa, sięgnąć może 15-20 proc. _ - mówi Krzysztof Wołowicz, analityk banku BPS.

Ceny będą spadać, tym bardziej że spadają na świecie. Analitycy z firmy Display Search prognozują, że w przyszłym roku światowy rynek płaskich telewizorów wartościowo skurczy się o 16 proc., chociaż ilościowo sprzedaż będzie większa o 17 proc. Jeżeli do tego dojdzie, będzie to pierwszy spadek wartości tego rynku w jego historii.

Jedni ekonomiści mówią o stagnacji, inni widzą szansę na kilkuprocentowe cięcia. _ W drugiej połowie roku złoty powinien się umocnić. Sądzę, że także ceny odzieży i obuwia spadną o około 4-5 proc. _- ocenia Piotr Bielski z BZ WBK.

Joanna Pieńczykowska
POLSKA Dziennik Zachodni

d41v4qb
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d41v4qb