Kto się boi e‑learningu?
Kształcenie przez Internet jest najbardziej zaawansowanym i skutecznym sposobem przekazu wiedzy i prowadzenia szkoleń. Wciąż jednak daleko nam do Zachodu, gdzie przedsiębiorcy i ich pracownicy od lat korzystają z zalet tej formy kształcenia zawodowego.
16.02.2010 11:11
Ze szkoleń przez Internet korzysta jedynie 8 proc. pracodawców i 1 proc. pracowników małych i średnich firm. Ponad 50 proc. nigdy nie słyszało o szkoleniach internetowych. Gorzej przedstawia się sytuacja w mikrofirmach mimo, że zatrudnieni mogą się efektywnie szkolić. 66 proc. posiada w pracy codzienny dostęp do Internetu i poczty elektronicznej.
Szkolenie on-line Akademii PARP można zaliczyć w dwa miesiące, poświęcając nauce pół godziny dziennie. Pracownicy małych firm mają odpowiednie warunki, aby bezpłatnie i efektywnie zdobyć nową wiedzę biznesową. Dlaczego więc szkolenia internetowe są w Polsce tak mało popularne?
Dla przedsiębiorców z małych i średnich firm jedną z barier jest brak wyobrażenia o tym, jak naprawdę wygląda szkolenie internetowe. Jak przebiega proces uczenia się? W jaki sposób prezentowany jest materiał i sprawdzana jest wiedza? Właśnie te pytania nurtują polskich przedsiębiorców. Zalogowani uczestnicy szkoleń Akademii PARP już po pierwszej lekcji pozbywają się uczucia lęku i niechęci. Szkolenia Akademii PARP to nie tylko teoria, ale także liczne ćwiczenia i przykłady. Zawartość merytoryczna szkoleń została opracowana przez polskich ekspertów i jest dopasowana do naszego rodzimego rynku.
Według przedsiębiorców wadą szkoleń on-line jest brak bezpośredniego kontaktu z trenerem, a to może utrudniać dyskusje i rozwiązywanie problemów. Właściciele i przedsiębiorcy firm z sektora MSP za minus e-learningu uważają też brak motywacji i samodyscypliny do ukończenia szkolenia. W kursach stacjonarnych rolę zewnętrznego motywatora pełni osoba trenera, pozostali uczestnicy, określone godziny i miejsce szkolenia. E-learning budzi lęk przed "pozostawieniem samemu sobie".
W Akademii PARP działa grupa Opiekunów, którzy pomagają uczestnikom szkoleń w rozwiązywaniu problemów merytorycznych i technicznych. Śledzą postępy w nauce i systematykę szkolenia. Kontakt z nimi możliwy jest za pomocą e-maila lub infolinii przez 6 dni w tygodniu. Na portalu Akademii PARP dostępny jest również videochat oraz forum dyskusyjne, pozwalające na wymianę poglądów między uczestnikami.
Nauka z ekranu komputera oraz problemy z koncentracją (dzwoniący telefon, zadania do wykonania) to również wady szkoleń internetowych. Dlatego tak ważna dla efektywności kształcenia przez Internet jest motywacja przez pracodawcę i umożliwienie minimum półgodzinnej, codziennej nauki w godzinach pracy. Pracodawca, decydujący się na tą formę szkoleń, powinien zadbać o właściwe zmotywowanie pracowników, aby wytworzyć wewnętrzną potrzebę dokształcania jako formy samorealizacji i inwestycji w siebie.
Na portalu www.akademiaparp.gov.pl znajduje się 18 dedykowanych szkoleń internetowych w pięciu obszarach tematycznych: zarządzanie strategiczne i operacyjne, umiejętności menedżerskie i specjalistyczne, marketing i sprzedaż, zagadnienia finansowe i prawne oraz wiedza ogólna. Wszyscy pracownicy sektora MSP oraz osoby planujące rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej, w tym studenci, mogą podjąć bezpłatną naukę. Zdobyta wiedza potwierdzana jest certyfikatem.