Łapówki zmorą drobnych firm
Choć przez ostatnią dekadę dość wyraźnie zmniejszyła się skala korupcji w Polsce, to zjawisko to nadal jest problemem nie tylko dla zwykłych obywateli, ale też - a może nawet zwłaszcza - dla małych i średnich firm - wynika z badania "Pulsu Biznesu".
18.02.2014 | aktual.: 18.02.2014 07:03
Aż 71 proc. przedsiębiorców deklaruje bowiem, że korupcja jest problemem w rozwoju ich firm - wynika z Gazelowego Indeksu Tendencji, czyli cyklicznego badania wśród ok. 200 firm z rankingu "Gazele Biznesu", organizowanego przez "PB".
W tym 51 proc. respondentów ocenia, że korupcja to mało istotny problem w prowadzeniu firmy, a według 20 proc. - "bardzo istotny problem". 29 proc. nie widzi zaś problemu korupcji.
Jak wynika z badania, 30 proc. przebadanych firm choć raz otrzymało znaczącą propozycję korupcyjną. W tym 10 proc. od urzędnika, ale, co ciekawe 24 proc. od przedstawiciela innej firmy (odsetki się nie sumują, bo respondenci mogli udzielić więcej niż 1 odpowiedzi).
Jednak tylko 11 proc. przebadanych przedsiębiorców twierdzi, że zapłaciłoby łapówkę, jeśli firma miałaby odnieść z tego tytułu znaczącą korzyść. 89 proc. deklaruje, że w ich organizacjach nie ma przyzwolenia na korupcję i nigdy nie "dają w łapę".