Lepsze wyniki Polskiej Żeglugi Morskiej
Statki Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM) przewiozły w pierwszym kwartale tego roku o 900 tys. ton więcej ładunków niż w analogicznym okresie roku ubiegłego - poinformował PAP w czwartek doradca dyrektora naczelnego firmy Krzysztof Gogol.
10.04.2014 | aktual.: 10.04.2014 14:24
- Łącznie było to 5,2 mln ton, przy 4,3 mln ton odnotowanych w bardzo słabym pierwszym kwartale 2013 roku. Jest to znaczący wzrost zatrudnienia statków PŻM - podkreślił Gogol.
- W związku z mniejszymi zamówieniami armatorów i dużym tempem złomowania, na rynku zmniejszyła się nadpodaż statków. W tym samym czasie stabilnie wzrastał światowy handel surowcami i na rynku po prostu pojawiło się więcej ładunków - tłumaczy.
Szczególnie duży wzrost - ponad pół miliona ton (z 1,275 tys. do 1,841 tys. ton) PŻM zanotowała w przewozach zbóż, które są drogimi ładunkami, i dla których klienci wybierają jedynie najnowsze statki. Z 85 tys. ton w 2013 r. do 148 tys. ton w 2014 r. wzrósł przewóz przez armatora fosforytów, głównie dla Zakładów Chemicznych Police.
Natomiast ilość transportowanego węgla i koksu spadła: z 384 tys. ton do 194 tys. Dokładnie na tym samym poziomie 408 tys. ton utrzymał się transport nawozów sztucznych.
W pierwszym kwartale tego roku o pół miliona ton, z 1,8 mln do 2,3 mln ton, wzrosły przewozy w czarterach, w których czarterujący statki płacą armatorowi za każdy dzień wynajęcia jednostek.
W ubiegłym tygodniu wiceminister skarbu Rafał Baniak ocenił, że kondycja przedsiębiorstwa jest stabilna, mimo znaczącego pogorszenia wyników osiągniętych przez nie w roku 2013, na co wpływ miały kilkukrotnie mniejsze przychody ze sprzedaży. PŻM jest największym polskim armatorem, posiadającym łącznie w grupie kapitałowej 69 statków. W ramach grupy działa 117 spółek zależnych.Firma latach 2005-2013 wraz z podmiotami grupy kapitałowej realizowała program odnowy floty. Wprowadziła do eksploatacji 42 nowe jednostki, które zastąpiły 51 mocno wyeksploatowanych.
Kupiono dwa promy pasażersko-towarowe. Łączny koszt zrealizowanego programu wyniósł 1,5 mld dol. i został sfinansowany ze środków własnych, finansowania zewnętrznego, czyli kredytów bankowych. PŻM zamierza kontynuować program modernizacji i odnowy floty w latach następnych.Polska Żegluga Morska zatrudnia ok. 3 tys. osób, w tym 2,7 tys. w załogach pływających - oficerów i marynarzy oraz 273 pracowników lądowych.