Lidl, Biedronka i Kaufland pod lupą UOKiK. Poszło o wódkę

Ostatnio głośno było o promocjach Lidla i Biedronki. Dyskonty zaproponowały półlitrową butelkę wódki marki własnej w cenie 9,99 zł. Sprawie postanowił się przyjrzeć UOKiK, który poinformował Prokuraturę Rejonową Warszawa - Mokotów - donosi Gazeta.pl.

Lidl; Biedronka; dyskonty; sklepW Lidlu i Biedronce kupimy wódkę za 9,99 zł. Tani alkohol oferuje również Kaufland
Źródło zdjęć: © money.pl | Rafał Parczewski
oprac.  NST

W obu tych sieciach półlitrowa butelka wódki marki własnej kosztuje 9,99 zł - Biedronka oferuję wódkę Parkową, a Lidl Polną - obie zawierają 38 proc. alkoholu. Do akcji promocyjnej dołączyła również sieć sklepów Kaufland, gdzie pół litra wódki "Żubr" kupimy za 9,99 zł. Według UOKiK sprawą powinna zainteresować się także Krajowa Administracja Skarbowa.

"Ze wstępnej analizy wynika, że zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, promocja alkoholu w przyjętej przez te sieci formie może stanowić zakazaną prawnie promocję napojów alkoholowych. Oznacza to, że tematyka reklamy oraz promocji alkoholi powinna zainteresować organy ścigania - tłumaczy Urząd, w rozmowie z next.gazeta.pl.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Miliarder zdradza "wielką ściemę" w handlu częściami samochodowymi Maciej Oleksowicz Inter Cars #19

Wódka za mniej niż 10 złotych

Sprawę za pośrednictwem platformy nagłośnił aktywista Jan Śpiewak, który we wpisie oznaczył ministra sprawiedliwości Adama Bodnara, apelując jednocześnie o "podjęcie natychmiastowych działań i zabezpieczenie zysków z przestępstw popełnianych przez te korporacje".

W internecie pojawiły się komentarze, że tyle kosztuje sama akcyza - a nawet więcej. Potwierdza to Krajowa Administracja Skarbowa, która podała Wirtualnej Polsce, że za pół litra czystej wódki 38 proc. kwota podatku akcyzowego wynosi 14,46 zł.

Wojna cenowa między Lidlem a Biedrą będzie kosztowała życie setek osób. Takie promocje są w świetle prawa przestępstwem. Apeluję do Adama Bodnara o podjęcie natychmiastowych działań i zabezpieczenie zysków z przestępstw popełnianych przez te korporacje - skomentował działacz społeczny Jan Śpiewak na platformie X (dawniej Twitter).

Zgodnie z obowiązującymi przepisami stawki akcyzy na napoje alkoholowe w 2024 roku wynoszą: na alkohol etylowy - 7610,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100 proc. vol. zawartego w gotowym wyrobie; na piwo - 10,40 zł od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego wyrobu; na wino - 211,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu; na napoje fermentowane - 211,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu; na wyroby pośrednie - 424,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu - wylicza portal dlahandlu.pl.

UOKiK zajmie się sprawą tanich alkoholi w popularnych dyskontach

Dr hab. inż. Edyta Lipińska z Katedry Biotechnologii i Mikrobiologii Żywności SGGW w rozmowie z portalem wiadomosci.wp.pl., zaznaczyła, że jest zaskoczona, ponieważ koszt produkcji 0,5 litra wódki wynosi około 28-30 zł. Cena wynika głównie z należności z tytułu akcyzy i VAT, które sięgają aż 75 proc. Jej zdaniem "powinny się tym zająć odpowiednie organy". Okazuje się, że sprawą taniej wódki zajął się UOKiK.

- Na bieżąco analizujemy informacje o promocji alkoholu w dwóch sieciach handlowych, które pojawiają się ostatnio w mediach - przekazała Onetowi Agnieszka Majchrzak z zespołu prasowego UOKiK.

W ocenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów "promocja alkoholu w przyjętej przez te sieci formie może stanowić zakazaną prawnie promocję napojów alkoholowych".

Biedronka i Lidl zabierają głos w sprawie

Dyskonty odniosły się do kwestii niskich cen.

- Robimy wszystko, co w naszej mocy, by oferować naszym klientom najwyższej jakości produkty w najniższych na rynku cenach. W dużej mierze dzięki aktywnej polityce promocyjnej sieci Biedronka, polski rynek handlu detalicznego należy do najbardziej konkurencyjnych w Europie. Ta konkurencyjność przekłada się również na ceny takich produktów, jak np. wódka, przy czym aktualna cena tego produktu marki Parkowa to 14,99 zł za 0,5 litra - zaznaczył Arkadiusz Mierzwa, dyrektor ds. komunikacji w sieci Biedronka, dla TVN24.

Mierzwa dodał, że firma nie odpowiada "za dobór produktów do jednego z popularnych na rynku koszyków cenowych, którego organizator sprawdza również cenę wódki, podnosząc tym samym poziom konkurencji na rynku".

Z kolei sieć Lidl Polska w rozmowie z dziennikarzami next.gazeta.pl zapewniła, że "cena produktu podyktowana była warunkami rynkowymi i obowiązywała wyłącznie krótkoterminowo" .

Źródło artykułu: WP Finanse
Wybrane dla Ciebie
Jajo sprzedane za prawie 23 mln funtów. Padł rekord
Jajo sprzedane za prawie 23 mln funtów. Padł rekord
Ważna zmiana dla rolników. Urzędnicy sprawdzą, czy naprawdę pracujesz
Ważna zmiana dla rolników. Urzędnicy sprawdzą, czy naprawdę pracujesz
Grudniowe żniwa w sklepach. Te produkty Polacy kradną na potęgę
Grudniowe żniwa w sklepach. Te produkty Polacy kradną na potęgę
Od miesiąca żyją bez prądu i wody. Wszystko zaczęło się od awarii
Od miesiąca żyją bez prądu i wody. Wszystko zaczęło się od awarii
Ukraińcy wrócą do Polski? "Zakończenie wojny uwolni tysiące mężczyzn"
Ukraińcy wrócą do Polski? "Zakończenie wojny uwolni tysiące mężczyzn"
Spór o rozbiórkę boiska w Zakopanem. "Goście rezygnowali po 2 dniach"
Spór o rozbiórkę boiska w Zakopanem. "Goście rezygnowali po 2 dniach"
90 proc. Polaków tak robi. Oto cała prawda o naszych zakupach
90 proc. Polaków tak robi. Oto cała prawda o naszych zakupach
Bruksela walczy z podróbkami. Będą sądowe nakazy niszczenia
Bruksela walczy z podróbkami. Będą sądowe nakazy niszczenia
Prohibicja w raju. Tajlandia zmienia prawo
Prohibicja w raju. Tajlandia zmienia prawo
Wreszcie kupimy go w Polsce. Kultowy napój z Niemiec
Wreszcie kupimy go w Polsce. Kultowy napój z Niemiec
Planujesz kulig? Lepiej odpuścić ten pomysł. Łatwo o mandat
Planujesz kulig? Lepiej odpuścić ten pomysł. Łatwo o mandat
Po ściągnięciu tej aplikacji poszło szybko. 116 tys. zł wyparowało
Po ściągnięciu tej aplikacji poszło szybko. 116 tys. zł wyparowało
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯