Listopad przyniósł pogorszenie nastrojów konsumenckich - Pentor
24.11.Warszawa (PAP) - Listopad przyniósł kolejne pogorszenie
nastrojów konsumenckich Polaków, a odzwierciedlający koniunkturę
wskaźnik klimatu konsumenckiego PENKON osiągnął...
24.11.2008 | aktual.: 24.11.2008 15:13
24.11.Warszawa (PAP) - Listopad przyniósł kolejne pogorszenie nastrojów konsumenckich Polaków, a odzwierciedlający koniunkturę wskaźnik klimatu konsumenckiego PENKON osiągnął najniższą wartość w tym roku - podał Pentor.
"Na złe nastroje społeczne wpływa przede wszystkim negatywna ocena sytuacji ekonomicznej kraju. Samopoczucia konsumentów nie poprawia również ocena sytuacji gospodarstwa domowego, jako że wskaźnik OGD osiągnął również najniższą wartość w tym roku" - napisano w komentarzu.
28 proc. badanych - czyli o 4 pkt procentowe mniej niż w miesiącu ubiegłym - uważa, iż przyszły rok przyniesie zmiany na lepsze, natomiast 30 proc. - czyli o 10 pkt procentowych więcej niż we wrześniu - oczekuje pogorszenia sytuacji gospodarczej kraju.
44 proc proc. ankietowanych uważa, że sytuacja ekonomiczna Polski nie ulegnie zmianie w ciągu najbliższych 12 miesięcy. W listopadzie osoby negatywnie oceniające obecną sytuację ekonomiczną Polski (pesymiści, zrezygnowani, sfrustrowani) stanowią 41,6 proc. społeczeństwa. 58,4 proc. Polaków natomiast pozytywnie odbiera sytuację ekonomiczną Polski (optymiści, twardzi optymiści, usatysfakcjonowani).
PESK - -6,1 pkt -6,7 pkt mdm
OGD - -1,7 pkt -1,4 pkt mdm
PENKON - -3,9 pkt -4,1 pkt mdm
PESK - wskaźnik percepcji ekonomicznej kraju.
OGD - wskaźnik kondycji ekonomicznej gospodarstw domowych
PENKON - wskaźnik klimatu konsumenckiego. (PAP)
map/ gor/