Lubelskie/Kolejny nabór wniosków o bezpłatne usunięcie azbestu
Mieszkańcy Lubelszczyzny mogą ubiegać się o bezpłatne usunięcie azbestowych dachów w ramach programu finansowanego z Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy. Od 2012 r. w Lubelskiem usunięto już prawie 29 tys. ton tych szkodliwych odpadów.
08.11.2014 11:15
Wnioski o usunięcie azbestu można składać w urzędach gminy do 28 listopada. "Spodziewamy się, że w obecnym naborze wpłynie ok. 12 tys. wniosków i w przyszłym roku możemy usunąć kolejne 18-20 tys. ton azbestu" - powiedział PAP dyrektor biura projektu usuwania azbestu w Urzędzie Marszałkowskim w Lublinie Grzegorz Taradyś.
Prowadzony nabór wniosków jest już czwartym i ostatnim w pilotażowym programie usuwania i utylizacji azbestu na Lubelszczyźnie finansowanym w ramach Polsko - Szwajcarskiego Programu Współpracy. "Trwają rozmowy na temat przedłużenia działania programu. Nie jesteśmy bez szans" - dodał Taradyś.
Program prowadzony od 2012 r. w Lubelskiem cieszy się rosnącą popularnością. W pierwszym naborze wpłynęło nieco ponad tysiąc wniosków, w drugim było ich ponad 3,6 tys., a w trzecim prawie 8 tys. Łącznie usunięto dotychczas prawie 29 tys. ton azbestu.
Ponad 90 proc. wnioskodawców to właściciele prywatnych posesji na terenach wiejskich. Mogą oni ubiegać się o bezpłatne usunięcie azbestowych dachów i utylizację tych odpadów, natomiast koszt położenia nowego dachu muszą sfinansować sami.
W wielu przypadkach konieczność poniesienia tych wydatków była barierą w skorzystaniu z programu. Samorząd województwa zaprosił do współpracy banki spółdzielcze na terenie Lubelszczyzny - kilka z nich zaoferowało preferencyjne kredyty dla beneficjentów programu usuwania azbestu.
Rodziny znajdujące się w bardzo trudnej sytuacji materialnej i społecznej mogą się ubiegać o wsparcie na zakup blachy na nowy dach. Taradyś powiedział, że z takiej pomocy skorzystało już 19 rodzin z pięciu gmin, a w programie przewidziane jest wsparcie dla ok. 400 rodzin.
O dotację z Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy na usuwanie azbestu mogą się też ubiegać samorządy czy spółdzielnie mieszkaniowe, ale jednostki te muszą pokrywać część kosztów tego przedsięwzięcia.
Program usuwania i utylizacji azbestu na Lubelszczyźnie ma potrwać do czerwca 2016 r. Łączna wartość całego projektu to ponad 45 mln zł, z czego 85 proc. to środki pochodzące ze Szwajcarii, a pozostałe 15 proc. z budżetu województwa lubelskiego. Program zakłada usunięcie i utylizację ok. 45 tys. ton wyrobów azbestowych. "Dzięki środkom zaoszczędzonym po przetargach ostateczna ilość usuniętego azbestu może być większa" - zaznaczył Taradyś.
Przeprowadzona w 2009 r. inwentaryzacja wyrobów azbestowych wykazała, że na terenie województwa lubelskiego jest ich około 800 tys. ton. Przeważająca ilość - 98 proc. - znajduje się na prywatnych posesjach, głównie na terenach wiejskich.
Według obowiązującego prawa od 2004 r. demontażem wyrobów azbestowych, ich usuwaniem i utylizacją mogą się zajmować tylko wyspecjalizowane firmy.