MAC ws. ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (komunikat)
...
12.09.2013 | aktual.: 12.09.2013 20:53
12.09. Warszawa - MAC informuje:
W dniu dzisiejszym (12 września 2013 r.) podczas 48. posiedzenia Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1637). Stanowisko Rządu przedstawił Andrzej Ręgowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji.
Dzięki zmianie ustawy o informatyzacji obywatele oszczędzą czas i pieniądze - więcej spraw będą mogli załatwić elektronicznie. Nowelizacja dotyczy między innymi wprowadzeniu ułatwienia w zdobyciu e-podpisu na ePUAP-ie ("profilu zaufanego"). Będzie to łatwiejsze, ponieważ usługę potwierdzenia, świadczyć będą także wybrane placówki pocztowe (nie tylko Poczty Polskiej, ale i innych operatorów pocztowych) oraz banki. Dziś "profil zaufany" można załatwić tylko w wybranych urzędach państwowych i samorządowych.
Zmieni się także sposób komunikacji z urzędem - jeśli rozpoczniemy e-korespondencję - urząd będzie musiał odpowiedzieć tą samą drogą.
Nowelizacja wprowadzi przepisy o tym, kiedy można uznać, że e-pismo zostało doręczone, mimo że adresat go nie odebrał (tzw. "fikcja doręczeń"). W przypadku dokumentu w postaci elektronicznej doręczenie będzie uznane za skuteczne po upływie 14 dni od dnia wysłania pierwszego zawiadomienia o możliwości odebrania dokumentu elektronicznego na ePUAP (obywatel pismo do siebie odbiera się logując na ePUAP). Jest to możliwe tylko wtedy, gdy obywatel zainicjuje lub zgodzi się na kontakt drogą elektroniczną.
Łatwiejszy będzie też sposób załatwiania spraw. Zmniejszy się ryzyko, że system urzędu pisma "nie przyjmie". Projekt zobowiązuje bowiem instytucje publiczne do ujednolicenia sposobu odbioru e-pism.
Projekt ustawy zakłada także, że każdy podmiot publiczny musi posiadać i używać Elektronicznej Skrzynki Podawczej (ESP). Co więcej, aplikacja ta będzie musiała być oparta na jednolitym standardzie (określonym przez ministra odpowiedzialnego za informatyzację). ESP będzie można znaleźć na stronach internetowych podmiotów publicznych. Informacja o adresie (miejscu na stronie internetowej podmiotu, gdzie znajduje się ESP) znajdzie się także na platformie ePUAP. Pozwoli to stworzyć powszechnie dostępną bazę adresów Elektronicznych Skrzynek Podawczych.
Ułatwienia polegać będą także na wprowadzeniu formularzy. Projektowana ustawa nałoży na urzędy (organy administracji publicznej) kolejne obowiązki: przekazywania ministrowi administracji wzorów dokumentów elektronicznych wraz z opisem usługi, z której będzie można skorzystać dzięki wykorzystaniu tego wzoru. Zostaną one umieszczone w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych. Urząd będzie musiał też udostępnić formularz elektroniczny, który umożliwi wysłanie e- pisma.
Zmianom ulegnie również wygląd i funkcjonalność ePUAPu. Ma być prostszy i wygodniejszy w użyciu. Równolegle do prac nad projektem nowelizacji ustawy, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji we współpracy z Centrum Projektów Informatycznych prowadzi prace nad przebudową platformy ePUAP mające na celu zwiększenie wydajności i dostępności systemu, a także zmianę interfejsu użytkownika.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ ksi/