WAŻNE
TERAZ

Barcelona rozbiła Olympiakos w Lidze Mistrzów

Małe sklepy kończą swój żywot

Proszę państwa, w 2014 skończy się w Polsce era małych sklepów. Według ekspertów firmy badawczej PMR będzie to pierwszy rok, w którym supermarkety sprzedadzą więcej niż mali sklepikarze.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL | Krzysztof Hawrot

W dyskontach oraz super- i hipermarketach, czyli tzw. handlu nowoczesnym, wydamy według szacunków aż 50,9 proc. całej sprzedaży detalicznej na rynku artykułów spożywczych. W zeszłym roku było to 48,8 proc. Przed czterema laty jeszcze "tylko" 40,8 proc.

Jak podkreślają autorzy raportu "Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2014. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2014-2019", na połowie udziałów się nie skończy. Za trzy lat do kanału nowoczesnego należeć będzie 53,3 proc.

- Od kilku lat trwa transformacja rynku z małych sklepów ogólnospożywczych w stronę nowoczesnych formatów typu supermarket czy dyskont. Skutkiem tych zmian oraz ekspansji sieci (zwłaszcza dyskontów, w tym lidera rynku Biedronki)
jest postępujący od kilku lat trend spadku liczby sklepów ogólnospożywczych w Polsce - piszą eksperci PMR.

Biedronki, Lidle, Tesco i Carrefoury zabierają miejsce małym, niezależnym sklepom. W 2002 roku sklepów w Polsce było ponad 420 tys. Według najnowszych danych w zeszłym roku było ich już tylko 315 tys. Otwarciami chwalą się tylko duże sieci. Biedronce stuknęło już podobno 2,5 tys. placówek.

Analitycy PMR twierdzą jednak, że w najbliższych latach tempo utraty rynku przez małe sklepy zacznie słabnąć. Ich zdaniem są regiony, gdzie sklepy wielkopowierzchniowe nie mogą się pojawić. Poza tym malutcy też się zmieniają i powoli zaczynają walczyć skutecznie o klienta.

- Małe sklepy to dla wielu konsumentów podstawowe miejsce zakupów, często wynikające z braku alternatyw. W najbliższych latach, w związku ze zmieniającymi się przyzwyczajeniami konsumentów, prognozujemy polepszenie sytuacji mniejszych sklepów, dzięki formatowi convenience oraz sklepom specjalistycznym. Warto także wspomnieć o zmianach w wyglądzie także małych sklepów, które coraz częściej są nowoczesne i przez to także atrakcyjniejsze dla klientów - uważają eksperci PMR.

Wybrane dla Ciebie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok