Mazowieckie/ Bezrobocie w Płocku spada, ale wciąż większe niż 5 lat temu

Bezrobocie w Płocku (Mazowieckie) wynosi 11,7 proc. Od początku roku spadło o 2,3 proc., jest jednak wyższe niż w 2009 r., gdy było to 10,4 proc. Większość bezrobotnych, 54,6 proc., to kobiety - wynika z raportu, przygotowanego przez Miejski Urząd Pracy.

Raport - dotyczący rozmiarów i struktury społecznej bezrobocia w ciągu ostatnich pięciu lat - podaje m.in., że największy odsetek osób bez pracy w Płocku odnotowano w lutym br. - 14 proc. Zarejestrowanych bezrobotnych było wówczas 9,3 tys.

Dane opublikowane w dokumencie wskazują, że w połowie tego roku stopa bezrobocia spadła w mieście do 11,7 proc. W tym czasie było 7,6 tys. osób bez pracy. Najmniejszą stopę bezrobocia w Płocku w ostatnich pięciu latach zanotowano w II kw. 2009 r. - 10,4 proc.

Z raportu wynika, iż bezrobocie w Płocku dotyka częściej kobiet niż mężczyzn - w połowie tego roku było to ok. 54,6 proc. ogólnej liczby osób bez pracy. Co czwarty bezrobotny - 24,3 proc. - pozostaje bez pracy powyżej dwóch lat. Największą grupę długotrwale bezrobotnych stanowią osoby między 25. a 44. rokiem życia, a co czwarty długotrwale bezrobotny jest w wieku 35-44 lat - 26,6 proc. w porównaniu do 22,6 proc. w II kw. 2009 r. Wzrasta liczba osób bezrobotnych z wyższym wykształceniem - w czerwcu tego roku było to 1,1 tys. osób.

"To duża liczba. Dynamizm rynku pracy, coraz wyższe wymagania pracodawców stawiane poszukującym pracy, procesy zachodzące w różnych przedsiębiorstwach powodują, że często kandydat dobrze przygotowany, bo jeżeli ma wyższe wykształcenie, to tak jest, mimo wszystko nie znajduje uznania u pracodawcy" - powiedział PAP Jarosław Kozłowski, dyrektor Miejskiego Urzędu Pracy w Płocku.

Według niego, po zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy urzędy pracy zyskały nowe narzędzia do aktywizacji osób bezrobotnych, nie mniej jednak brakuje wciąż środków. "W Funduszu Pracy, który gromadzi środki na aktywizacje bezrobotnych, gdzie wpływają one od wszystkich pracodawców i każdego zatrudnionego, jest aż 14 mld zł" - zauważył Kozłowski.

Dodał, że w tym roku płocki budżet Funduszu Pracy zamknie się na pewno w kwocie 10 mln zł, natomiast w 2009 czy 2008 r. było to 18 mln zł. "Widzimy różnicę. Za te pieniądze pracodawcy tworzyli miejsca pracy, tworzyli staże, po których było zatrudnienie. W tym kierunku powinno to więc zmierzać. Narzędzi (aktywizacji bezrobotnych - PAP) wystarczy. Myślę, że bardziej brakuje środków" - ocenił Kozłowski.

Przyznał, że jednym z nowych narzędzi do aktywizacji bezrobotnych, jakimi dysponują urzędy pracy, są bony - stażowy i na zasiedlenie. "To fajne narzędzie. Niemniej jednak jest też problem, ponieważ taki staż może trwać sześć miesięcy, ale zatrudnienie po tym stażu musi być nie krótsze niż sześć miesięcy. A więc oprócz nowego narzędzia są też nowe wymagania" - dodał Kozłowski.

Według danych płockiego urzędu pracy w ciągu pięciu lat - od stycznia 2009 do czerwca 2014 r. - na realizację zadań na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej wydał on w sumie ponad 64,46 mln zł. Środki te pochodziły z Funduszu Pracy, Europejskiego Funduszu Społecznego, PFRON i budżetu miasta.

Ogółem w latach 2009-14 różnymi formami aktywizacji zawodowej objęto 9260 osób, przy czym np. w 2009 r. było to 2529 osób, w 2100 r. - 2535, natomiast w 2013 r. - 1207, a w pierwszym półroczu tego roku 910 osób.

Jak wynika z opublikowanych ostatnio danych unijnego urzędu statystycznego Eurostat, bezrobocie w Polsce liczone według metodologii UE w sierpniu tego roku wyniosło 8,8 proc., po spadku z 9 proc. w lipcu - średnia w UE wyniosła 10,1 proc., a w strefie euro 11,5 proc.

Źródło artykułu:PAP

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.