Mazurskie samorządy z umową m.in. na budowę nowej śluzy Guzianka II
Marszałek woj. warmińsko-mazurskiego podpisał z przedstawicielami stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 tzw. preumowy, dzięki którym samorządy i ich partnerzy będą mogli realizować inwestycje infrastrukturalne, m.in. nową śluzę Guzianka II, za unijne pieniądze.
Dzięki podpisanej preumowie mazurskie samorządy zrzeszone w stowarzyszeniu Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 mogą przygotowywać dokumentacje do inwestycji infrastrukturalnych, które będą współfinansowane pieniędzmi z nowej unijnej perspektywy.
"Wszystkie te inwestycje będą służyły temu, by z jednej strony zachować piękno Mazur, a z drugiej polepszyć warunki dla tych, którzy będą tu odpoczywać" - mówił podczas podpisywania preumowy marszałek woj. warmińsko-mazurskiego Gustaw Marek Brzezin.
Jedną z inwestycji, która będzie mogła powstać dzięki podpisanej w czwartek preumowie jest nowa śluza Guzianka II, która będzie zlokalizowana w pobliżu obecnej śluzy. Ta inwestycja ma ogromne znaczenie dla żeglarzy, ponieważ w sezonie na śluzowanie na Guziance trzeba czekać długie godziny. Inwestycja ma też symboliczne znaczenie - od czasów II wojny światowej na mazurskich jeziorach nie zbudowano ani jednej nowej śluzy.
Jak wyjaśnił marszałek Brzezin komplet dokumentów potrzebnych do współfinansowania nowej śluzy będzie gotowy jesienią, inwestycja fizycznie rozpocznie się w 2017 roku i będzie ją przeprowadzał partner mazurskich samorządów w stowarzyszeniu - Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie.
W wykazie inwestycji, które mogą być realizowane w ramach podpisanego w czwartek dokumentu jest też prowadzona już budowa nowego mostu dla pieszych w Mikołajkach. Most ten ma być gotowy jeszcze przed sezonem turystycznym. W sumie wartość inwestycji wynosi 28 mln zł, z czego dofinansowanie wyniesie 24 mln zł.
Burmistrz Węgorzewa Krzysztof Piwowarczyk, który jako przedstawiciel stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 podpisywał z marszałkiem preumowę podkreślał, że rozwój infrastruktury związanej z wodą (oprócz budowy śluzy Guzianka II to też remonty mazurskich kanałów i nadbrzeży) jest możliwy dzięki temu, że "samorządowcy popatrzyli i pomyśleli nieco dalej, niż sięgają ich granice administracyjne".