MF doprecyzował klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania
Resort finansów przedstawił nową wersję klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania, która znalazła się w projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej. Nowy projekt definiuje "znaczną korzyść" podatkową jako przekraczającą 50 tys. niezapłaconego podatku rocznie.
11.09.2014 10:20
"W wyniku konsultacji społecznych i resortowych doprecyzowano zakres stosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania, wyrażając to progiem kwotowym 50 tys. zł niezapłaconego podatku rocznie. Próg ten odnosi się do podatkowej korzyści uzyskanej w wyniku wdrożenia sztucznej konstrukcji prawnej, nie mającej żadnego istotnego celu poza uchyleniem się od podatku" - poinformowało PAP Ministerstwo Finansów.
Przedstawiciele przedsiębiorców stwierdzili w toku konsultacji do projektu, że klauzula przeciw unikaniu opodatkowania jest niejasna; wątpliwości budziło zwłaszcza sformułowanie "znaczna korzyść podatkowa" w definicji klauzuli. Właśnie tę niejasność ma rozwiać uściślenie wprowadzone przez MF.
Klauzula stanowi, że "unikaniem opodatkowania jest zastosowanie w sposób zamierzony sztucznej konstrukcji prawnej, której głównym celem było uzyskanie, nieprzewidzianej w przepisach prawa podatkowego oraz sprzecznej z celem i istotą tych przepisów, znacznej korzyści podatkowej przez podmiot tworzący lub współtworzący sztuczną konstrukcję prawną".
Resort finansów podał, że limit 50 tys. zł oszacowano, biorąc pod uwagę realne koszty skorzystania z usług firm konsultingowych, oferujących założenie i utrzymanie za granicą fikcyjnej spółki, oraz obsługę prawną całego schematu unikania opodatkowania.
Według MF "takie ujęcie bezpośrednio wskaże, że klauzula jest adresowana do dużych korporacji i bardzo zamożnych osób, bo w praktyce tylko tam są środki finansowe na taką +inwestycję+, która ma się zwrócić w postaci uchylenia się od podatku w Polsce".
Jak przekazało PAP ministerstwo, ponadto w wyniku konsultacji społecznych w najnowszej wersji projektu zmiany Ordynacji podatkowej resort zdecydował się pozostawić obecnie obowiązujące regulacje w zakresie momentu zaliczania nadpłaty podatku na zaległości oraz wprowadzić zmiany usprawniające dostęp podatkowych grup kapitałowych do interpretacji indywidualnych.