MF zaproponowało nowe ułatwienia w wymianie informacji o podatnikach
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt kolejnych zmian, które mają ułatwić wymianę informacji z władzami podatkowymi innych państw unijnych oraz przeprowadzanie jednoczesnych kontroli w Polsce i za granicą. Projekt jest w uzgodnieniach międzyresortowych
Celem jest wdrożenie dyrektywy Rady 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania. Planowane zmiany są w dużej mierze techniczne - dotyczą procedury i terminów, ale idą w kierunku ułatwienia wymiany informacji i przeprowadzania jednoczesnych kontroli, bo taki jest cel samej dyrektywy.
Projekt zakłada m.in., że zamiast zawierania porozumień dwustronnych lub wielostronnych w zakresie koordynacji kontroli, polski minister finansów będzie mógł bezpośrednio uzgadniać z władzami podatkowymi innych państw przeprowadzenie jednoczesnych kontroli. Polegałoby to na tym, że będzie od razu występował o prowadzenie jednoczesnej kontroli, uzasadniając tylko, dlaczego o to wnioskuje i na jak długo kontrola jest przewidziana.
W trakcie polskich kontroli skarbowych mogliby nadal - jak jest to już dziś - uczestniczyć przedstawiciele władz państw unijnych - z tym, że zyskaliby kolejne uprawnienie - mogliby otrzymywać kopie dokumentów zawierających informacje z kontroli.
Projekt zakłada też ułatwienia w wymianie informacji o podatnikach z innymi państwami. Taka wymiana informacji ma miejsce już dziś, ale dzięki nowelizacji minister finansów będzie mógł wyznaczyć w tym celu specjalny organ. Minister mógłby też upoważniać pracowników izb skarbowych, urzędów skarbowych i urzędów kontroli skarbowej do bezpośredniej wymiany informacji z innymi państwami w związku z planowanymi lub trwającymi kontrolami jednoczesnymi. Dziś szeregowi pracownicy fiskusa nie mają takich uprawnień; mogą je mieć tylko dyrektorzy izb i urzędów kontroli skarbowej oraz generalny inspektor kontroli skarbowej.
Postępowanie związane z międzynarodową wymianą informacji będzie mogło trwać nawet i pół roku; dziś powinno się zakończyć nie później niż w ciągu miesiąca, a tylko w sprawach szczególnie skomplikowanych - w ciągu dwóch miesięcy.
Zmieniłyby się też - od strony technicznej - zasady występowania przez polskie organy podatkowe do organów innych państw unijnych z wnioskiem o doręczenie pism podatkowych.