MI: nowe prawo - rowerzysta z prawej (komunikat)
...
20.05.2011 | aktual.: 20.05.2011 14:53
20.05. Warszawa - Biuro Informacji i Promocji Ministerstwa Infrastruktury informuje:
Od 21 maja 2011 roku wchodzą w życie nowe zasady ruchu rowerowego, wprowadzone w ustawie Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. nr 92, poz. 530).
Celem tych zmian jest przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów, zachęcenie i ośmielenie do korzystania z tego bardziej ekologicznego, wielofunkcyjnego środka transportu, a także popularyzacja roweru jako środka rekreacji, sportu oraz komunikacji.
Co od 21 maja br. rowerzyści zyskają:
- specjalne pasy ruchu dla rowerów i śluzy rowerowe na skrzyżowaniach;
- możliwość wyprzedzania rowerem pojazdów jadących w korku z ich prawej strony;
- zdefiniowanie wózka rowerowego jako pojazdu do przewozu osób lub rzeczy;
- możliwość przewożenia dzieci w specjalnych przyczepkach;
- możliwość jazdy po chodniku przy złej pogodzie;
- kierowca będzie musiał częściej ustępować pierwszeństwa rowerzyście;
- zakaz zatrzymywania na drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów oraz w śluzie rowerowej (za wyjątkiem rowerów);
- w niektórych sytuacjach rowery będą mogły jechać obok siebie.
Korzyści ze zmian - przykłady:
W przypadku wyprzedzania z prawej strony przez rowerzystów mówimy o likwidacji pewnego absurdu. Wyprzedzanie takie zdarza się z oczywistych powodów przy prędkościach rzędu kilku kilometrów na godzinę, w warunkach ruchu miejskiego. Polskie przepisy dopuszczają dziś omijanie stojących w korku samochodów z ich prawej strony. Kiedy samochody ruszają, rowerzysta musi się zatrzymać, żeby ich nie wyprzedzać! To się zmienia! Oczywiście, manewr będzie dopuszczony - tak jak wyprzedzanie w ogóle - pod warunkiem dobrej widoczności i wystarczającego miejsca. Warto dodać, że większość krajów UE dopuszcza wyprzedzanie przez rowerzystów z prawej strony.
Dzięki śluzie rowerzysta będzie mógł wyprzedzić (lub ominąć) samochody przed skrzyżowaniem i zatrzymać się na specjalnej, wysuniętej rowerowej linii zatrzymań przed samochodami. W ten sposób rowerzyści staną się widoczni dla kierowców (nie stoją w martwym polu widzenia i opuszczają skrzyżowanie jako pierwsi).
Będzie wolno wyjątkowo, w ulewnym deszczu czy śniegu, jechać na rowerze chodnikiem. Lepiej, żeby rowerzysta na lodzie wywrócił się na chodnik, niż na jezdnię pod nadjeżdżający pojazd. Ulewny deszcz zmniejsza widoczność - kierujący samochodem mogą po prostu nie zauważyć rowerzysty, zwłaszcza jeśli pojawia się z boku. Mgła ogranicza widoczność najlepszych, zgodnych z przepisami świateł roweru i rowerzysta może być zupełnie niewidoczny, a ponieważ porusza się powoli, pojawia się ryzyko najechania.
Polska na tle Europy:
- wysoki wskaźnik wypadków drogowych z udziałem rowerzystów,
- najniższy poziom wykorzystania roweru jako środka komunikacji,
- prawo nieprzyjazne dla rowerzystów,
- brak poczucia bezpieczeństwa rowerzysty na drodze,
- słaba infrastruktura rowerowa lub jej brak,
- niska kultura jazdy kierowców i rowerzystów,
- brak przepisów technicznych dotyczących np. rodzaju nawierzchni,
- bariery urbanistyczne i infrastrukturalne w miastach,
- brak spójnej polityki rowerowej - marginalizowanie problemu i niejednokrotnie pomijanie go w planowaniu przestrzennym,
- niska świadomość projektantów i organów odpowiedzialnych za zatwierdzanie projektów do realizacji.
UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ aja/