Mieszkańcy naszego regionu wydadzą na święta ponad 43 mld euro
Ponad 43 mld euro wydadzą łącznie w tym
roku na Święta Bożego Narodzenia Polacy, Czesi, Łotysze, Rumuni,
Rosjanie i Węgrzy. To o 13,5 proc. więcej niż rok wcześniej -
wynika z badania opublikowanego przez GE Money Bank.
Najwięcej na prezenty, artykuły spożywcze i zakup choinki przeznaczą Czesi - średnio 469 euro, a najmniej Łotysze - 166 euro. Polacy chcą wydać na ten cel średnio 303 euro, z czego 134 euro na prezenty.
Polacy chcą kupić świąteczne prezenty średnio dla 5 osób, tymczasem Węgrzy i Łotysze dla - 8, a Rumuni dla - 4.
38 proc. badanych Polaków planuje kupować gwiazdkowe podarunki na tydzień przed Świętami, a 10 proc. kupi ostatni prezent dopiero w Wigilię.
Polacy przeznaczają na ten cel blisko 6 godzin, Czesi - 14 godz., Węgrzy - 11 godzin, a Rumuni - 5 godzin.
Z badania wynika, że Rosjanki i Łotyszki mogą spodziewać się pod choinką biżuterii, a mieszkanki pozostałych krajów Europy Środkowej i Wschodniej - ubrań, perfum lub innych kosmetyków. Polacy kupują najczęściej książki, płyty CD i DVD, a Litwini - upominkowe bony.
O wyborze miejsca zakupów decydują: ceny, odległość od miejsca zamieszkania lub pracy, dogodne godziny otwarcia, a także przyzwyczajenie. Polacy wybierają najchętniej małe osiedlowe sklepy.
Kobiety i mężczyźni mają zupełnie inne nastawienie do zakupów. Dla mężczyzn to stres, a dla kobiet - przyjemność, rodzaj relaksu. Wśród badanych kobiet - najbardziej lubią zakupy Polki i Rumunki.
Według 67 proc. Polaków, mężczyźni są bardziej efektywni od kobiet w robieniu zakupów.
89 proc. badanych deklaruje, że świąteczne wydatki sfinansuje głównie z oszczędności. Najczęściej z pożyczek oferowanych przez instytucje korzystają Czesi (35 proc.) i Łotysze (17 proc.), a najrzadziej Rumuni (6 proc.), Rosjanie (7 proc.), Węgrzy i Polacy (po 9 proc.)
Z kart kredytowych najchętniej korzystają Łotysze, a najrzadziej Rumuni. We wszystkich badanych krajach osoby w wieku 18-39 lat najczęściej płacą kartą za świąteczne zakupy. W Polsce deklaruje to 32 proc. mężczyzn i 22 proc. kobiet, a w Czechach odpowiednio: 35 proc. i 38 proc.
Badanie przeprowadził jesienią br. międzynarodowy instytut badawczy TNS AISA na zlecenie GE Money Banku na 600-osobowych grupach z Polski, Czech, Łotwy, Rosji, Rumunii i Węgier w wieku 18- 65 lat.