Mija czas na zakup bezpiecznego podpisu
Od 21 lipca wszyscy rozliczający się elektronicznie z ZUS będą musieli korzystać z kwalifikowanych certyfikatów.
Do tego dnia wygaśnie ważność wszystkich niekwalifikowanych certyfikatów elektronicznych, którymi można jeszcze ponad miesiąc opatrywać przesyłaną do ZUS dokumentację rozliczeniową. Ten ostateczny termin wyznaczyła nowelizacja ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne z 13 czerwca 2008 r. (DzU nr 127, poz. 817).
Jedyną możliwością elektronicznego rozliczenia się z ZUS będzie bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego certyfikatu kwalifikowanego. W ubiegłym miesiącu 89 proc. (czyli 1,6 mln) wszystkich przesyłek skierowanych do ZUS i zawierających elektroniczne dokumenty ubezpieczeniowe było opatrzonych takim podpisem.
Od początku tego roku liczba przedsiębiorców posługujących się nim wzrosła o blisko 300 tys. Nie wszyscy jednak zdążyli go nabyć. Na koniec maja było aktywnych jeszcze 33 tys. certyfikatów zwykłych (wydawanych przez ZUS), a za ich pomocą przesłano w ubiegłym miesiącu ponad 204 tys. przesyłek. Zainteresowany zakupem bezpiecznego podpisu ma do wyboru trzy produkty: Certum, Sigillum i Krajowej Izby Rozliczeniowej. Koszt to kilkaset złotych, jeżeli nie trzeba nabyć nowszego komputera z oprogramowaniem.
_ Podpisy kupują zarówno przedsiębiorcy, jak i biura rachunkowe, które ich rozliczają. Firmy zwykle pojawiają się, kiedy gaśnie ich dotychczasowy certyfikat _ - wyjaśnia Adam Dąbrowski, szef działu promocji Unizeto Technologies SA.
Wygląda na to, że wielu przedsiębiorców, zamiast kupować bezpieczny podpis dla swojego pracownika, zdecydowało się na korzystanie z usług biur rozliczeniowych. _ W maju mieliśmy 871 tys. płatników posługujących się 137 tys. certyfikatów. Na ośmiu płatników przypada więc jeden certyfikat _ - mówi Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy ZUS.
Dzięki bezpiecznemu podpisowi można też korzystać z innych usług, np. złożyć elektroniczny wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek w elektronicznym urzędzie podawczym (http://eup.zus.pl).
Do elektronicznych rozliczeń z ZUS są zobowiązani przedsiębiorcy zgłaszający do ubezpieczeń powyżej pięciu osób. Bezpieczny podpis jest przypisany do osoby, a nie do firmy.
jam
Rzeczpospolita