MIR ma 3 warianty dla Przewozów Regionalnych, m.in. objęcie udziałów przez ARP

Warszawa, 17.10.2014 (ISBnews) - Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (MIR) przedstawi dziś samorządom-udziałowcom Przewozów Regionalnych trzy warianty ratowania zadłużonego przedsiębiorstwa, m.in. ogłoszenie upadłości, objęcie udziałów o wartości ok. 750 mln zł przez Agencję Rozwoju Przemysłu (ARP) lub też podział majątków PR pomiędzy samorządy.

17.10.2014 | aktual.: 17.10.2014 08:38

Resort przygotował propozycje wraz z firmą doradczą EY.

"Pierwszy wariant zakłada dokonanie takich zmian prawnych, które pozwolą PR upaść. (?) Ze względu na uwarunkowania polityczno-społeczne realizacja takiego scenariusza wydaje się jednak mało prawdopodobna" - powiedział wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Klepacki, cytowany przez "Rzeczpospolitą".

Drugi wariant to wprowadzenie do przedsiębiorstwa ARP albo "innego podmiotu restrukturyzacyjnego", który objąłby udziały o wartości ok. 750 mln zł. Jak wskazuje "Rz", dzięki temu Przewozy mogłyby spłacić długi i zyskać pieniądze na rozwój. Wówczas mogłyby startować w konkursach po środki unijne na zakup taboru.

Jednakże wariant ten wymaga spełnienia kilku warunków: rząd musi zapewnić pieniądze, samorządy powinny podpisać z PR co najmniej pięcioletnie umowy, kontraktując odpowiednią liczbę pociągów i dofinansowując nierentowne trasy, konieczna jest też zgoda związków zawodowych działających w PR na dokonanie restrukturyzacji tej firmy, w tym na redukcje zatrudnienia. Klepacki zapewnił, że "o skali ewentualnych zwolnień będziemy rozmawiać".

Trzeci wariant to podział majątku PR pomiędzy samorządy. "W takiej sytuacji możemy się zgodzić jedynie na oddłużenie spółki, ale nie otrzyma ona od nas pieniędzy na dalszy rozwój oraz przeprowadzenie niezbędnych działań restrukturyzacyjnych, które marszałkowie będą musieli sfinansować ze swoich budżetów" - wskazał wiceminister.

Według harmonogramu przedstawionego przez Klepackiego, jeśli w piątek samorządy powiedzą "tak", przez kilka miesięcy będą omawiane szczegóły restrukturyzacji. Do końca pierwszego kwartału 2015 r. PR powinny otrzymać wsparcie finansowe, a kontrolę nad nimi przejmie ARP lub inna spółka Skarbu Państwa.

W perspektywie 4-5 lat Przewozy powinny wyjść na prostą i zostać sprzedane, prawdopodobnie inwestorowi branżowemu, skonkludował wiceminister.

W ubiegłym roku Przewozy Regionalne zanotowały 54 mln zł straty netto. Prognoza na ten rok mówi o stracie 28 mln zł. Dopiero przyszły rok ma pozwolić spółce wyjść na zero. Dużym balastem pozostają zobowiązania sięgające obecnie 0,8 mld zł. Spółka zatrudnia około 10 tys. pracowników i przewozi dziennie ponad 200 tys. osób.

Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, Przewozy Regionalne miały 40,4 mln pasażerów w I półroczu 2014 r., co dało 29,6% udziału w rynku (wobec 31,4% w całym 2013 r.)

(ISBnews)

Źródło artykułu:ISBnews
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)