Modernizacja linii kolejowej Warszawa - Radom potrwa do 2017 roku

Do 2017 roku powinna zostać w całości ukończona modernizacja linii kolejowej nr 8 na odcinku z Warszawy do Radomia - poinformował w czwartek na konferencji prasowej w Radomiu wiceminister transportu Andrzej Massel.

Wiceszef resortu transportu potwierdził, że całości inwestycji nie da się zrealizować do końca 2014 roku, co dwa lata temu podczas wizyty w Radomiu obiecywał ówczesny szef resortu infrastruktury Cezary Grabarczyk. Według Massela opóźnienia wynikają z problemów powstałych przy opracowywaniu dokumentacji projektowej inwestycji; trzeba było m.in. uaktualnić mapy ewidencyjne przekazane przez starostwa.

W pierwszej kolejności, do roku 2015, ma być zmodernizowany układ torowy stacji Radom oraz ponad 46-km odcinek linii kolejowej Warszawa-Okęcie-Warka. Wiceminister powiedział, że dla tej części projektu wykonana jest już dokumentacja i jeszcze w tym roku ogłoszony zostanie przetarg na wybór wykonawcy. Pierwszy etap prac ma być sfinansowany ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Oznacza to, że inwestycja musi być zakończona do końca 2015 r.

Massel przyznał, że główny problem stanowi modernizacja linii kolejowej na blisko 43-kilomentrowym odcinku z Warki do Radomia. Polegać będzie m.in. na budowie drugiego toru oraz dwutorowego mostu nad Pilicą. Dlatego niezbędny jest - jak podkreślił - wykup kilkuset działek. Ten etap robót przewidziany jest na lata 2014-2017 i ma być finansowany ze środków z kolejnej perspektywy finansowej UE.

Linia kolejowa z Radomia do Okęcia liczy około 100 km. Jej modernizacja jest ważna dla mieszkańców Radomia i okolic. O rozpoczęcie tej inwestycji radomianie zabiegają od lat. Codziennie do pracy w stolicy dojeżdża kilka tysięcy mieszkańców Radomia.

Termin realizacji inwestycji był przesuwany już kilkakrotnie. W 2007 r. zapowiadano, że inwestycja ma być zakończona przed Euro 2012. W listopadzie 2010 r. Grabarczyk mówił w Radomiu, że remont szlaku kolejowego ruszy na przełomie 2011 i 2012 roku i zakończy się w 2014 r.

Po modernizacji torów dojazd z Radomia do Warszawy ma się skrócić o około godzinę. Obecnie pociąg jedzie przeszło dwie godziny. Orientacyjny koszt modernizacji linii nr 8 na odcinku Radom-Warszawa wynosi 1 mld 538 mln zł.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody
Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody
Mówi o rozwodzie z polską polityką. A jaki majątek posiada Hołownia?
Mówi o rozwodzie z polską polityką. A jaki majątek posiada Hołownia?
Zbigniew Ziobro zatrzymany. Oto jego oświadczenie majątkowe
Zbigniew Ziobro zatrzymany. Oto jego oświadczenie majątkowe
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Poprosiła o darmową wodę z kranu. Oto co usłyszała od kelnerki
Poprosiła o darmową wodę z kranu. Oto co usłyszała od kelnerki
"Basy dudnią w głowie". Mieszkańcy mają dość restauracji
"Basy dudnią w głowie". Mieszkańcy mają dość restauracji
"Mafijny styl". Tak oszukali turystów na Podhalu. TPN interweniuje
"Mafijny styl". Tak oszukali turystów na Podhalu. TPN interweniuje
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia