Modernizacja linii kolejowej Warszawa - Radom potrwa do 2017 roku

Do 2017 roku powinna zostać w całości ukończona modernizacja linii kolejowej nr 8 na odcinku z Warszawy do Radomia - poinformował w czwartek na konferencji prasowej w Radomiu wiceminister transportu Andrzej Massel.

Wiceszef resortu transportu potwierdził, że całości inwestycji nie da się zrealizować do końca 2014 roku, co dwa lata temu podczas wizyty w Radomiu obiecywał ówczesny szef resortu infrastruktury Cezary Grabarczyk. Według Massela opóźnienia wynikają z problemów powstałych przy opracowywaniu dokumentacji projektowej inwestycji; trzeba było m.in. uaktualnić mapy ewidencyjne przekazane przez starostwa.

W pierwszej kolejności, do roku 2015, ma być zmodernizowany układ torowy stacji Radom oraz ponad 46-km odcinek linii kolejowej Warszawa-Okęcie-Warka. Wiceminister powiedział, że dla tej części projektu wykonana jest już dokumentacja i jeszcze w tym roku ogłoszony zostanie przetarg na wybór wykonawcy. Pierwszy etap prac ma być sfinansowany ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Oznacza to, że inwestycja musi być zakończona do końca 2015 r.

Massel przyznał, że główny problem stanowi modernizacja linii kolejowej na blisko 43-kilomentrowym odcinku z Warki do Radomia. Polegać będzie m.in. na budowie drugiego toru oraz dwutorowego mostu nad Pilicą. Dlatego niezbędny jest - jak podkreślił - wykup kilkuset działek. Ten etap robót przewidziany jest na lata 2014-2017 i ma być finansowany ze środków z kolejnej perspektywy finansowej UE.

Linia kolejowa z Radomia do Okęcia liczy około 100 km. Jej modernizacja jest ważna dla mieszkańców Radomia i okolic. O rozpoczęcie tej inwestycji radomianie zabiegają od lat. Codziennie do pracy w stolicy dojeżdża kilka tysięcy mieszkańców Radomia.

Termin realizacji inwestycji był przesuwany już kilkakrotnie. W 2007 r. zapowiadano, że inwestycja ma być zakończona przed Euro 2012. W listopadzie 2010 r. Grabarczyk mówił w Radomiu, że remont szlaku kolejowego ruszy na przełomie 2011 i 2012 roku i zakończy się w 2014 r.

Po modernizacji torów dojazd z Radomia do Warszawy ma się skrócić o około godzinę. Obecnie pociąg jedzie przeszło dwie godziny. Orientacyjny koszt modernizacji linii nr 8 na odcinku Radom-Warszawa wynosi 1 mld 538 mln zł.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Służby konfiskują żywność z Chin. Nowe dane o zakazach
Służby konfiskują żywność z Chin. Nowe dane o zakazach
Polacy tracą na niej fortunę. Popularna atrakcja wróciła i znów kusi
Polacy tracą na niej fortunę. Popularna atrakcja wróciła i znów kusi
Polacy już nie chcą pracować w Niemczech. Wskazują na dwa powody
Polacy już nie chcą pracować w Niemczech. Wskazują na dwa powody
Zarwane łóżko i brud. Płacą krocie za hotele, rośnie liczba skarg
Zarwane łóżko i brud. Płacą krocie za hotele, rośnie liczba skarg
Jedziesz nad morze samochodem? Uważaj na fałszywki za wycieraczką
Jedziesz nad morze samochodem? Uważaj na fałszywki za wycieraczką
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Zastępują Ukraińców. Lawinowy wzrost migrantów z tego kraju
Zastępują Ukraińców. Lawinowy wzrost migrantów z tego kraju
Zatrzymali 23 tys. kg ryżu z Pakistanu. Oto co wykryli
Zatrzymali 23 tys. kg ryżu z Pakistanu. Oto co wykryli
Wyspa uwielbiana przez Polaków ma problem. Będzie zatrudniać emerytów
Wyspa uwielbiana przez Polaków ma problem. Będzie zatrudniać emerytów
Działają ponad 130 lat. Brytyjska piekarnia ma zwolnić setki osób
Działają ponad 130 lat. Brytyjska piekarnia ma zwolnić setki osób
ZUS wzywa do wyjaśnień. Są błędy we wnioskach o nowe świadczenie
ZUS wzywa do wyjaśnień. Są błędy we wnioskach o nowe świadczenie
Haczyk w rencie wdowiej. W takich okolicznościach ZUS ją zabierze
Haczyk w rencie wdowiej. W takich okolicznościach ZUS ją zabierze