Można już zatrudniać telepracowników
Przepisy dotyczace telepracy zaczynają obowiązywać 16 października.
Telepraca ma być szansą na obniżkę kosztów zatrudnienia. Dla osób
mających dotychczas trudności w znalezieniu pracy, ma to być aktywizacja zawodowa. Pracodawcy najczęściej pozytywnie oceniają nowe przepisy.
16.10.2007 | aktual.: 17.10.2007 12:37
*Przepisy dotyczace telepracy obowiązują od 16 października. Telepraca ma być szansą na obniżkę kosztów zatrudnienia. Dla osób mających dotychczas trudności w znalezieniu pracy, ma to być aktywizacja zawodowa. Pracodawcy pozytywnie oceniają nowe przepisy. *
- To szansa na większą aktywizację zawodową m. in. osób niepełnosprawnych, mieszkańców wsi, czy młodych kobiet. Dla pracodawcy zatrudnienie pracownika w tej formie oznacza też znaczne obniżenie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej oraz daje możliwości dostosowania organizacji czasu pracy do potrzeb pracodawcy w danym momencie – twierdzi Henryk Michałowicz, ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich - Ponadto to dobry sposób na pozyskanie pracowników zamieszkałych na tych terenach, na których jest gorsza sytuacja na rynku pracy.
"Gazeta Prawna" informuje, że firmy, które będą od dzisiaj zatrudniać telepracownika, muszą zapewnić mu sprzęt, za pomocą którego będzie pracować na odległość, oraz ponosić koszty jego eksploatacji, konserwacji, serwisu i ubezpieczenia. Zapłacą też za korzystanie przez pracownika z internetu. Pracodawca nie może zaproponować telepracownikom gorszych warunków pracy niż innym zatrudnionym w firmie pracownikom.
Z nowych przepisów wynika, że praca może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Telepracownikiem jest więc osoba, która wykonuje w ten sposób pracę i przekazuje pracodawcy jej wyniki głównie drogą elektroniczną. Od klasycznego stosunku pracy różni się tym, że nie jest świadczona w siedzibie firmy.
Pracodawcy nie mogą dyskryminować telepracowników w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkoleń.
Pracodawca, który zdecyduje się na zatrudnienie telepracownika, musi pamiętać, że jego obowiązkiem jest zapewnienie mu sprzętu, za pomocą którego będzie pracować na odległość. Musi też ponosić koszty eksploatacji, konserwacji, serwisu i ubezpieczenia tych urządzeń.
Jeśli praca na odległość będzie wykonywana w domu telepracownika, pracodawca będzie musiał także wypełniać w stosunku do telepracowników obowiązki z zakresu bhp, jakie nakłada na niego kodeks pracy.
Przełożony nie będzie musiał co prawda dbać o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń, w których pracuje telepracownik, ale zgodnie z ogólną zasadą bhp będzie zobowiązany organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki jej wykonywania.
Wniosek o zaprzestanie świadczenia telepracy i przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy będzie mógł złożyć zarówno pracodawca, jak i telepracownik, który wcześniej świadczył pracę w siedzibie pracodawcy. Będzie on wiążący, jeśli któraś ze stron złoży go w ciągu trzech miesięcy od rozpoczęcia świadczenia telepracy. Jeśli na przykład telepracownik wystosuje go nawet na kilka dni przed upływem wspomnianego terminu, pracodawca będzie musiał przywrócić go na poprzednie stanowisko pracy.