Trwa ładowanie...
d484oew

MS: podsumowanie działań podjętych w 2010 roku, plany na rok 2011 (komunikat)

...

d484oew
d484oew

02.01. Warszawa - MS informuje:

- Miniony 2010 r. był czasem wielu osiągnięć w zakresie wymiaru sprawiedliwości. Nowe inicjatywy legislacyjne, a także m.in. intensywne działania z wykorzystaniem informatycznych technologii sprawiły, że polski wymiar sprawiedliwości staje się nie tylko nowoczesnym, ale przede wszystkim coraz bardziej dostępnym dla obywateli - podsumowuje Minister Sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski.

Oto najważniejsze inicjatywy Ministerstwa Sprawiedliwości podjęte w 2010 r., a także plany na nadchodzący 2011 r.:

- E-sąd - sukces większy od oczekiwań

d484oew

Dokładnie rok temu - 1 stycznia 2010 r. - ruszył e-sąd, czyli elektroniczne postępowanie upominawcze. Utworzony wówczas w Sądzie Rejonowym w Lublinie XVI Wydział Cywilny swoją właściwością obejmuje cały kraj.

Główne cele powstania e-sądu to: uproszczenie i przyspieszenie procesu, obniżenie kosztów postępowania, skrócenie czasu wydania nakazu, a przede wszystkim odciążenie sądów rozpatrujących sprawy, w których stan faktyczny nie jest skomplikowany i nie wymaga przeprowadzenia postępowania dowodowego.

Uruchomienie e-sądu okazało się jednym z największych sukcesów wymiaru sprawiedliwości 2010 roku. Najlepszym dowodem na to jest liczba spraw, które do tej pory wpłynęły do XVI Wydziału Cywilnego lubelskiego Sądu Rejonowego.

W trakcie pierwszego roku działania e-sądu wpłynęło do niego prawie 700 tysięcy spraw (dokładnie 686.973 - dane z 30 grudnia 2010 r.)!

d484oew

Z tego 635.751 spraw już załatwiono, w tym 613.153 przez wydanie nakazów zapłaty. Tylko w 18.562 sprawach wniesiono sprzeciwy od nakazów zapłaty (2,9 proc. w stosunku do wydanych nakazów). W 12.367 sprawach stwierdzono brak podstaw do wydania nakazu zapłaty (1,9 proc. ogółu załatwionych spraw). Dotychczas nadano klauzule wykonalności 310.468 nakazom.

Przedstawione liczby pokazują, że elektroniczne postępowanie upominawcze wprowadzone od 1 stycznia 2010 r. odniosło bardzo duży sukces. Wpływ spraw do e-sądu jest znacznie większy niż zakładano. Przyjmowaliśmy bowiem, że w pierwszym roku działalności e-sądu wpłynie do niego około 400 tysięcy spraw. Niewątpliwie na popularność e-sądu składa się wiele czynników, w tym m.in. znacznie niższe koszty postępowania. Powodowie przy wniesieniu pozwu opłacają tylko 1/4 opłaty zamiast całej i nie muszą oczekiwać na zwrot przez sąd 3/4 opłaty w razie zakończenia sprawy przez wydanie prawomocnego nakazu zapłaty.

Ponadto powodowie nie muszą uiszczać opłaty skarbowej od pełnomocnictwa, bowiem nie składają w e-sądzie dokumentu pełnomocnictwa, a jedynie powołują się na jego udzielenie. Znacznie niższe są także koszty przygotowania i wysłania pozwów, ponieważ powodowie nie muszą ponosić opłat pocztowych, nie zużywają papieru i drukarek.

d484oew

Uiszczone w e-sądzie koszty sądowe już na dzień 31 sierpnia 2010 r. opiewały na kwotę 15 308 744 zł., co oznacza, że obywatele, w tym przedsiębiorcy nie musieli kredytować skarbu Państwa kwotą ponad 45 mln złotych. To nie koniec. Dalsze zwiększenie atrakcyjności e-sądu nastąpi przez skrócenie czasu rozpoznawania spraw.

- Możliwość przejrzenia księgi wieczystej bez konieczności wizyty w sądzie

Sukces e-sądu to dowód także na to, że zgodnie ze składanymi przez nas deklaracjami, 2010 r. był czasem swoistej rewolucji informatycznej w wymiarze sprawiedliwości. Rewolucji, którą udało się przeprowadzić m.in. dzięki kolejnemu działaniu podjętemu przez Ministerstwo Sprawiedliwości - uruchomieniu możliwości przeglądania ksiąg wieczystych przez Internet.

d484oew

Polki i Polacy od 16 czerwca 2010 r. bez konieczności wizyty w sądzie - jak to miało miejsce do tej pory - mogą przejrzeć swoją księgę wieczystą nie wychodząc z domu.

Liczba osób, które - już w pierwszym dniu uruchomienia możliwości przeglądania ksiąg przez Internet - skorzystały z tego rozwiązania jest zdumiewająca. Na nasze strony w kilkanaście godzin po uruchomieniu tej usługi zalogowało się ponad 100 tysięcy osób! Do tej pory w ten sposób swoje księgi przejrzało kilka milionów osób. Ogromne zainteresowanie jakim cieszy się uruchomiona przez nas możliwość przeglądania ksiąg wieczystych w Internecie pokazuje ogromną skalę zapotrzebowania na tego rodzaju usługę.

- Coraz więcej skazanych z elektronicznymi bransoletkami

d484oew

Nowoczesne technologie w wymiarze sprawiedliwości to także kolejny etap wdrażania Systemu Dozoru Elektronicznego, czyli możliwości odbywania kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym. Ostatnie 12 miesięcy to czas przełomu w tym Systemie. Z miesiąca na miesiąc coraz większa grupa skazanych zamiast odbywać karę za kratami zakładu karnego, odbywa ją pod dozorem z elektroniczną bransoletką umieszczoną np. na nodze. To nie tylko tańsze rozwiązanie (przypomnę, że koszt utrzymania jednego skazanego w zakładzie karnym to obciążenie dla budżetu państwa w wysokości ok. 2300 zł miesięcznie), ale i skuteczny sposób na resocjalizację skazanego, który mimo odbywania kary może uczestniczyć w życiu społecznym, czy też pracować na utrzymanie rodziny.

Aktualnie System Dozoru Elektronicznego znajduje się w trzecim etapie wdrażania i funkcjonuje w apelacjach: białostockiej, krakowskiej, lubelskiej i warszawskiej. Ten etap wdrażania stwarza potencjalną możliwość wykonywania kary w SDE w stosunku dla 2000 skazanych. Pełna realizacja systemu została zaplanowana w V etapach, gdzie ostatni V etap (od 1 stycznia 2012 r. do 31 sierpnia 2014 r.) umożliwi wykonywanie kary pozbawienia wolności w SDE na terenie całego kraju dla potencjalnej maksymalnej liczby 7500 skazanych (w wymiarze dziennym i miesięcznym).

Na dzień 30 grudnia 2010 r. wykonaniem kary w systemie SDE zostało objętych łącznie 587 skazanych z czego 401 odbywa karę, a 186 ukończyło jej odbywanie.

d484oew

Od dnia 1 stycznia 2011 r. System Dozoru Elektronicznego zostanie rozszerzony o możliwość wykonania kary dla kolejnych 2000 skazanych i obszar właściwości terytorialnej apelacji poznańskiej, gdańskiej i rzeszowskiej oraz Sąd Okręgowy w Łodzi co łącznie potencjalnie umożliwi wykonanie kary w stosunku do 4000 skazanych.

- Pierwsze od 10 lat zmniejszenie przeludnienia w zakładach karnych i aresztach śledczych

Podstawowym problemem polskiego więziennictwa w ostatnich latach było przeludnienie zakładów karnych i aresztów śledczych. 2010 rok okazał się w tym zakresie czasem przełomu. 21 czerwca mijającego roku po raz pierwszy od 10 lat zaludnienie jednostek penitencjarnych nie przekroczyło normatywnej pojemności i wynosiło 99,8 proc.

Na dzień 23 grudnia 2010 r. liczba osadzonych zakwaterowanych w oddziałach mieszkalnych zakładów karnych lub aresztów śledczych oraz w podległych im oddziałach zewnętrznych nie przekroczyła w skali kraju ogólnej pojemności tych zakładów i wynosiła 96,7 proc.

W jednostkach penitencjarnych przebywało ogółem 78 497 osadzonych. Dla porównania w 2009 r. przebywało tam 83 791 osadzonych., w 2008 r. - 82 882, w 2007 r. - 87 462, a w 2006 r. - 88 374 osadzonych.

Ministerstwo Sprawiedliwości oraz Służba Więzienna podejmowali szereg działań, których celem było zmniejszenie zaludnienia jednostek penitencjarnych. Przede wszystkim była to budowa nowych miejsc zakwaterowania oraz pozyskiwanie na cele mieszkalne, poprzez adaptację, dodatkowych pomieszczeń wypełniających dotąd inne funkcje.

Od początku 2006 r. realizując przyjęty przez rząd "Program pozyskania 17.000 miejsc w jednostkach organizacyjnych więziennictwa w latach 2006-2009" uzyskano łącznie 13.930 nowych miejsc zakwaterowania. W 2010 r. uzyskano 1.318 nowych miejsc zakwaterowania, przy planowanych 1.275 miejscach, poprzez:

- budowę budynku zakwaterowania osadzonych w Zakładzie Karnym w Koronowie (100 miejsc);

- budowę pawilonu penitencjarnego typu półotwartego w Zakładzie Karnym w Żytkowicach (162 miejsca);

- budowę pawilonu penitencjarnego typu półotwartego w Oddziale Zewnętrznym w Warszawie Bemowie (182 miejsca);

- rozbudowę Oddziału Zewnętrznego w Zamościu (150 miejsc);

- budowę pawilonu penitencjarnego typu zamkniętego w Zakładzie Karnym w Pińczowie (242 miejsca);

- budowę pawilonu penitencjarnego typu półotwartego w Zakładzie Karnym w Czerwonym Borze (172 miejsca);

- budowę pawilonu penitencjarnego typu zamkniętego w Zakładzie Karnym w Kluczborku (258 miejsc);

- adaptację budynku magazynowego na pawilon zakwaterowania osadzonych w Areszcie Śledczym w Starogardzie Gdańskim (50 miejsc);

- przebudowę cel mieszkalnych i ich przystosowanie dla potrzeb zakwaterowania osadzonych zaliczonych do kategorii "N" w Areszcie Śledczym w Lublinie (2 miejsca).

- Pierwsza od 50 lat reforma Służby Więziennej

W 2010 r. z inicjatywy Ministra Sprawiedliwości rozpoczęła się pierwsza od 50 lat reforma więziennictwa. W listopada br. zakończono jej I etap polegający na wdrożeniu oddziałów penitencjarnych. Reforma objęła zakłady karne i areszty śledcze powyżej 200 osadzonych. Oddziały penitencjarne stanowią wydzieloną część zakładu karnego/aresztu śledczego dysponującą oddzielną specjalnie dobraną kadrą obsługującą poszczególne grupy osadzonych dobranych według takich kryteriów, jak stopień demoralizacji, stwarzane zagrożenie społeczne, podatność na resocjalizację.

W oddziałach penitencjarnych, mniejsze, komplementarne zespoły funkcjonariuszy, bez szczebli pośrednich, mogą szybciej i skuteczniej reagować na wszystko, co dzieje się w zakresie ich działania, na każde pojawiające się zagrożenie, na wszelkie niepokojące zachowania osadzonych. Przy tym zwiększono liczbę funkcjonariuszy pracujących w bezpośrednim kontakcie z osadzonymi. Usprawniono obieg dokumentacji oraz przekazywanie informacji w ramach oddziału penitencjarnego. Wzrosła szybkość i sprawność w rozwiązywaniu bieżących problemów zarówno skazanych jak i funkcjonariuszy pełniących służbę w oddziale penitencjarnym. Zwiększyła się także odpowiedzialność personelu za podejmowane działania i ich efekty. Poprawie uległa organizacja i efektywność pracy funkcjonariuszy w zakresie realizowanych zadań.

Istotnym elementem reformy jest wzmocnienie ochrony wewnętrznej zakładów karnych i aresztów śledczych poprzez ograniczenie liczby zewnętrznych posterunków uzbrojonych i zastępowanie ich elektroniką (kamery, systemy alarmowe).

Koniecznością w reformowaniu służby ochronnej jest zdecydowane przesunięcie akcentów na dynamiczną ochronę wewnętrzną. Ochrona zewnętrzna obecnie jest w znacznym stopniu realizowana poprzez zastosowanie systemów elektronicznych. Takie rozwiązanie pozwoliło na przesunięcie znacznej liczby etatów do ochrony wewnętrznej. W wyniku podjętych działań w 2010 r. pozyskano w ochronie wewnętrznej jednostek penitencjarnych 828 etatów, a zlikwidowanych zostało 160 posterunków zewnętrznych.

13 sierpnia 2010 r. weszła w życie nowa ustawa o Służbie Więziennej zawierająca szereg nowych rozwiązań prawnych, oraz takich które do tej pory były uregulowane w aktach wykonawczych do ustawy z dnia 26 kwietnia 1996 r. o Służbie Więziennej.

Do podstawowych zmian należą: modyfikacja rozwiązań dotyczących zatrudniania pracowników cywilnych w jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej, poszerzenie katalogu środków przymusu bezpośredniego i uporządkowanie zasad ich stosowania oraz zmiana prawa użycia broni, wprowadzenie przepisów odnoszących się do zdrowia i bezpieczeństwa funkcjonariuszy w służbie, uregulowania odnoszące się do czasu służby funkcjonariuszy, wprowadzenie nowych uregulowań dotyczących przepisów dyscyplinarnych.

Celem podniesienia bezpieczeństwa i efektywnego przeciwdziałania samobójstwom w izolacji więziennej podjęto działania na płaszczyźnie organizacyjnej (działalność legislacyjna) i merytorycznej (szkolenia specjalistyczne).

W znowelizowanej ustawie Kodeks karny wykonawczy z dnia 18 czerwca 2009r. (Dz.U.09.115.963 zmieniający nin. ustawę z dniem 22 października 2009r.), w art. 1 pkt 1, odnoszącym się do art. 73a kodeksu karnego wykonawczego, wprowadzono rozwiązania, które pozwalają na wykorzystywanie monitoringu kamer telewizji przemysłowej do kontroli zachowania skazanego w czasie pobytu w zakładzie karnym lub areszcie śledczym.

Kolejnym krokiem mającym na celu zwiększenie bezpieczeństwa osobistego szczególnej kategorii osób przebywających w zakładach karnych i aresztach śledczych, które występują jednocześnie jako ważni uczestnicy w trwających postępowaniach karnych jest projekt z dnia 25 marca 2010r. ustawy - Kodeks karny wykonawczy (projekt w trakcie prac parlamentarnych - druk sejmowy nr 2985).

Określone przez projektodawcę warunki, w jakich będą przebywać szczególnie chronieni skazani i tymczasowo aresztowani w zakładach karnych oraz aresztach śledczych, mają na celu zwiększenie ich bezpieczeństwa, poprzez m.in. ograniczenie możliwości dostępu do nich osób trzecich (współosadzeni, osoby przybywające na widzenia), a także zintensyfikowanie kontroli ich zachowania podczas pobytu w jednostce penitencjarnej (np. oddzielne spacery, kontrola przy każdym wejściu i wyjściu z oddziału mieszkalnego lub celi).

Zmiany w art. 1 pkt 1 wprowadzają do Kkw nową instytucję szczególnej ochrony skazanych (art. 88d). Objęci nią zostaną wszyscy skazani, uczestniczący jako oskarżeni, świadkowie lub pokrzywdzeni w takim postępowaniem karnym, które niesie dla nich poważne zagrożenie życia lub zdrowia. Szczególna ochrona polegać będzie na przeprowadzaniu wzmożonej kontroli stanu zdrowia skazanego, objęciu go wzmożoną opieką psychologiczną, przeprowadzaniu jego kontroli osobistej i kontroli cel i wszystkich innych pomieszczeń, w których przebywa, a także przeprowadzaniu stałego nadzoru i cenzury jego korespondencji oraz wzmożonego dozoru ograniczonej liczby widzeń i kontroli rozmów telefonicznych. W ten sposób administracja jednostki penitencjarnej obejmie szczególnym, tzn. bardziej systematycznym i szczegółowym, nadzorem określoną grupę osadzonych. Ich stan zdrowia fizycznego i psychicznego, w odróżnieniu od pozostałych skazanych, którzy - co oczywiste - również mają zagwarantowaną bezpłatną opiekę medyczną i psychologiczną,
podlegać będzie wzmożonym monitorowaniu i to bez względu na zgłaszane przez osadzonych lub zaobserwowane przez administrację jednostki penitencjarnej dolegliwości i objawy chorobowe. W trakcie pobytu w zakładzie karnym szczególnie chronieni skazani będą przeszukiwani przy każdym opuszczaniu oddziału mieszkalnego i po powrocie do niego. Podobnie postępować się będzie z celami i innymi pomieszczeniami, w których będą oni przebywać.

W sierpniu 2010 r. weszła w życie nowa Instrukcja Dyrektora Generalnego Służby Więziennej, nr 16/2010 w sprawie zapobiegania samobójstwom osób pozbawionych wolności, która porządkuje dotychczasowe działania i wyznacza czytelne kryteria postępowania w sytuacji zagrożenia samobójstwem osadzonego. Ujednolicenie procedury postępowania z osobami zagrożonymi samobójstwem przyczyniło się do wyeliminowania wielu nieprawidłowości związanych z tworzeniem instrukcji działań profilaktycznych, zapobiegających samobójstwom w jednostkach penitencjarnych.

W 2010 r. zintensyfikowano działania profilaktyczne w zakresie zapobiegania samobójstwom osadzonych. Przygotowano i zrealizowano szkolenia specjalistyczne dla wszystkich psychologów penitencjarnych, pracujących w zakładach karnych i aresztach śledczych. Zapobieganie samobójstwom jest również tematem szkoleń specjalistycznych dla wychowawców i funkcjonariuszy pionu ochronnego. W dalszym ciągu kontynuowane są szkolenia wychowawców w dziedzinie negocjacji w sytuacjach kryzysowych (w jednostkach penitencjarnych jest już przeszkolonych 230 negocjatorów).

Podjęte działania przynoszą oczekiwane, pozytywne skutki. Należy podkreślić, że od 1 stycznia 2009 r. do 28 grudnia 2009 r. w jednostkach penitencjarnych odnotowano 38 samobójstw osadzonych. Po wdrożeniu profesjonalnych procedur i programów przez Służbę Więzienną, od 1 stycznia 2010 r. do 28 grudnia 2010 r. odnotowano 31 samobójstw.

Najbardziej widoczne zmiany ilościowe w 2010 r. dokonały się w zakresie liczby samouszkodzeń osadzonych - spadek o 819 tj. o 46,4 proc., prób samobójczych - spadek o 60 tj. o 23,7 proc. i samobójstw - spadek o 11 tj. o 29,3 proc.

- Podwyżki dla sędziów, inwestycje w sądownictwo

2010 rok to wyjątkowy czas także dla inwestycji w sądownictwie. Otworzono nowe siedziby sądów w m.in. Łodzi, Częstochowie, Gliwicach i Rzeszowie. Zakończone zostały inwestycje w Bielsku-Białej, Ciechanowie, Ostrołęce.

Przewidywane wykonanie wydatków na budownictwo inwestycyjne (według stanu na 15 października 2010 r.) wynosi prawie 281 milionów zł.

Warto przypomnieć, że udało nam się w budżecie na 2011 r. utrzymać prawie czteroprocentowy wzrost wynagrodzeń sędziowskich, który jest efektem przyjętej w 2009 roku regulacji łączącej wynagrodzenia sędziowskie ze wzrostem średniego wynagrodzenia w gospodarce. Tylko sędziowie i nauczyciele, jako jedyne dwie grupy finansowane bezpośrednio z budżetu państwa, mogą liczyć na wzrost wynagrodzeń w przyszłym roku. Był to priorytet Ministra Sprawiedliwości w trakcie prac nad projektem budżetu na rok 2011. Co bardzo ważne, dzięki staraniom Ministerstwa Sprawiedliwości pracownicy sądów zostaną wyłączeni spod planowanej 10 proc. redukcji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych.

- Pozwy zbiorowe

19 lipca 2010 r. weszła w życie ustawa o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym. Ustawa wprowadziła unormowanie sądowego postępowania grupowego - spraw w których dochodzone są roszczenia jednego rodzaju, co najmniej 10 osób, oparte na jednakowej podstawie faktycznej lub prawnej, jeżeli istotne okoliczności faktyczne uzasadniające żądanie są wspólne dla wszystkich roszczeń.

Plany na 2011 rok

I. Projekty na etapie prac parlamentarnych.

  1. Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw. I. czytanie projektu odbyło się na posiedzeniu Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka w dniu 14 grudnia 2010 r. Na 11 stycznia 2011 r. zarządzone zostało wysłuchanie publiczne odnośnie ww. projektu.

Projekt ustawy wprowadza szereg istotnych zmian w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych. Dotyczą one przede wszystkim:

1) wprowadzenia systemu okresowych ocen pracy sędziów połączonych z ich indywidualnym planem rozwoju; 2) wprowadzenia na poziomie ustawowym kryteriów dokonywania ocen kwalifikacji kandydatów na stanowiska sędziowskie; 3) wprowadzenia do struktury sądownictwa tzw. menadżera sądowego, co pozwoli na odciążenie prezesów sądów od obowiązków administracyjnych i umożliwi im skoncentrowanie się na kierowaniu podstawową działalnością sądu - działalnością orzeczniczą i pracy z sędziami;

  1. Projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw. Projekt przed I. czytaniem na posiedzeniu Sejmu - skierowany do prac w Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Jest przedmiotem opiniowania Komisji Nadzwyczajnej ds. Zmian w Kodyfikacjach. Pierwsze posiedzenie tej Komisji przerwano (zarządzona kolejna opinia eksperta).

Istotą projektowanej regulacji jest wprowadzenie mechanizmów oddziaływania terapeutycznego wobec osób uzależnionych, skazanych za przestępstwa pozostające w związku z uzależnieniem oraz za posiadanie narkotyków.

Ustawa wprowadza możliwość udzielenia przerwy w wykonaniu kary pozbawienia wolności wobec takich osób pod warunkiem poddania się przez nie leczeniu czy podjęciu terapii.

Ustawa wprowadza również możliwość umarzania (bezwzględnego) w pewnych sytuacjach postępowania karnego wobec sprawców posiadających nieznaczne ilości środków odurzających, przeznaczonych na własny użytek. Generalną przesłanką jego stosowania jest niecelowość stosowania represji karnej wobec pewnej grupy osób posiadających narkotyki.

Przygotowaną w Ministerstwie Sprawiedliwości nowelizację przepisów w tym zakresie, poprzedzają badania, które przeprowadziliśmy. Okazało się, że w Polsce w 1999 r. - ostatnim roku obowiązywania starych przepisów ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii - skazano około 1714 dilerów i około 1896 użytkowników Następnie państwo zaostrzyło przepisy wprowadzając odpowiedzialność karną za posiadanie każdej nawet najdrobniejszej ilości narkotyków. W konsekwencji, w 2008 r. za posiadanie skazano grubo powyżej 20 tys. osób (wzrost 10-krotny red.) a za handel skazano niecały 1000 dilerów, czyli o połowę mniej niż wcześniej. Jeżeli liczba osób uzależnionych rośnie, a pokazują to liczby, a z drugiej strony możliwości ścigania przez Państwo handlarzy radykalnie się zmniejszyły, to znaczy, że przepisy funkcjonują źle. Stąd konieczność nowelizacji.

  1. Projekt ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (tzw. S24). Projekt po I czytaniu na posiedzeniu Sejmu. Skierowany do prac w Komisji Nadzwyczajnej ds. Zmian w Kodyfikacjach.

Głównym celem projektu jest ułatwienie i znaczące przyspieszenie zakładania spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, a także uproszczenie zasad wpisywania takich spółek do Krajowego Rejestru Sądowego.

Podstawowym założeniem projektu jest wprowadzenie alternatywnego modelu tworzenia i rejestrowania spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, które powstały przy wykorzystaniu ustawowego wzorca umowy udostępnianego w systemie teleinformatycznym oraz uproszczenie trybu składania wniosków drogą elektroniczną o wpis tych spółek do Rejestru. Czas na rozpatrzenie wniosku rejestrowego zostanie skrócony do jednego dnia od daty wpływu wniosku.

  1. Projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Projekt po I czytaniu na posiedzeniu Sejmu. Skierowany do prac w Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie rozwiązań ułatwiających i usprawniających pozyskiwanie dokumentów wydawanych przez Centralną Informację Krajowego Rejestru Sądowego, zapewnienie bezpłatnego dostępu do pełnych aktualnych danych rejestrowych, a ponadto poszerzenie zakresu informacji o podmiotach wpisanych do Rejestru poprzez ujawnienie w nim adresu poczty elektronicznej i adresu strony internetowej, o ile podmiot takie adresy posiada. Nowela zakłada także możliwość wpisywania do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego numeru identyfikacji podatkowej NIP "z urzędu" bezpośrednio po uzyskaniu przez sąd rejestrowy informacji o nadaniu tego numeru przedsiębiorcy.

II. Projekty planowane do przedłożenia Sejmowi.

  1. Projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw. Projekt objęty planem pracy Rządu - termin realizacji 30 kwietnia 2011 r.

Projekt przewiduje m. in. kryminalizację fałszywych alarmów oraz kradzieży i uszkodzenia elementów infrastruktury technicznej.

  1. Projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks postępowania karnego oraz ustawy - Kodeks karny wykonawczy. Projekt objęty planem pracy Rządu - termin realizacji 31 marca 2011 r. Projekt wprowadza podstawy prawne do stosowania monitoringu elektronicznego na różnych etapach postępowania karnego (m.in. wprowadza monitoring skazanych za przestępstwa seksualne o charakterze pedofilskim w czasie ich leczenia ambulatoryjnego, po odbyciu kary pozbawienia wolności oraz wprowadza nowy środek zapobiegawczy - areszt domowy (monitorowany elektronicznie).
  1. Projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (projekt EURO 2012). Projekt wprowadza m.in. możliwość stosowania wobec skazanych objętych zakazem wstępu na imprezy masowe monitoringu elektronicznego (w miejscu zamieszkania, w czasie trwania objętej zakazem imprezy masowej).

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ akuc/

d484oew
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d484oew