Trwa ładowanie...
d3a4s3n

MS: Rada Ministrów przyjęła przygotowane regulacje (komunikat)

...

d3a4s3n
d3a4s3n

21.05. Warszawa - Ministerstwo Sprawiedliwości informuje:

Rada Ministrów przyjęła dzisiaj przygotowane w Ministerstwie Sprawiedliwości projekty:

  1. Projekt ustawy o zmianie ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego;
  1. Projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia;
  1. Projekt założeń projektu ustawy o prawach konsumentów i o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz innych ustaw.
d3a4s3n

Przygotowane przez resort sprawiedliwości projekty zakładają szereg ułatwień dla przedsiębiorców i konsumentów. Jednym z głównych celów przyjętych dzisiaj regulacji jest także skrócenie postępowań sądowych.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego

Ma na celu m.in. zniesienie - ciążącego na przedsiębiorcy - obowiązku przechowywania numerów Monitora Sądowego i Gospodarczego, w których zamieszczone są ogłoszenia dotyczące tego przedsiębiorcy.

Obowiązek ten nie znajduje uzasadnienia wobec zmiany sposobu rozpowszechniania Monitora, zapewniającej powszechny i nieskomplikowany dostęp online do treści ogłoszeń zamieszczonych w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

d3a4s3n

Wedle projektowanych rozwiązań zmiany wymaga również przepis art. 1 ust. 7 ustawy stanowiący upoważnienie Ministra Sprawiedliwości do określenia w drodze rozporządzenia organizacji, sposobu, wydawania i rozpowszechniania oraz podstawy ustalania ceny numerów Monitora Sądowego i Gospodarczego i wysokości opłat za zamieszczenie w nim ogłoszenia lub obwieszczenia.

Przepis ten nie zawiera wytycznych, przez co nie spełnia wymogów art. 92 ust. 1 konstytucji. Podkreślenia wymaga, że ustawa została uchwalona w grudniu 1995 r., a więc przed wejściem w życie konstytucji. Redagując przepis należy wskazać, że organ upoważniony regulując wskazane wyżej kwestie powinien mieć na względzie pokrycie rzeczowych i osobowych kosztów zamieszczenia ogłoszenia i wydawania Monitora, przy jednoczesnym uwzględnieniu potrzeby szybkiej publikacji i zapewnieniu powszechnego dostępu do informacji publikowanych w Monitorze.

Projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia

d3a4s3n

Skrócenie czasu trwania postępowań sądowych w sprawach o wykroczenia oraz zredukowanie ponoszonych w związku z tym kosztów poprzez wprowadzenie do systemu polskiego postępowania w sprawach o wykroczenia protokołu w postaci zapisu dźwięku, albo obrazu i dźwięku (protokołu elektronicznego) - to główny cel przyjętej dzisiaj regulacji.

Ponadto, w wypadkach sporządzania protokołu elektronicznego, proponuje się stworzenie możliwości - jeżeli ze względu na charakter danej sprawy sędzia uzna to za celowe - uzasadniania wyroków w formie ustnej i tym samym zwolnienie sędziów od sporządzania pisemnych motywów wyroków.

Rozwiązania szczegółowe zawierają m.in.:

d3a4s3n

- wprowadzenie reguły, że protokół będzie sporządzany dwutorowo - w postaci pisemnej oraz za pomocą urządzeń i środków technicznych rejestrujących dźwięk, albo obraz i dźwięk, przy czym protokół pisemny ma być sporządzany na dotychczasowych zasadach tylko ze względów technicznych;

- upoważnienie ministra sprawiedliwości do określenia, w drodze rozporządzenia, kwestii technicznych związanych ze sporządzaniem protokołu w postaci utrwalenia obrazu i dźwięku z czynności procesowych;

- uprawnienie stron postępowania do otrzymania z akt sprawy zapisu dźwięku - ze względu na konieczność zapewnienia ochrony wizerunku osób biorących udział w postępowaniu została wyłączona możliwość otrzymania przez jego uczestników zapisu obrazu, jeżeli został utrwalony; zapoznanie się z zapisem obrazu będzie możliwe w siedzibie sądu, a w przyszłości również za pośrednictwem systemu teleinformatycznego (jednak bez możliwości kopiowania zapisu);

d3a4s3n

- projektowana ustawa umożliwi w szczególnych wypadkach dokonanie transkrypcji (pisemnego przekładu) protokołu elektronicznego;

- możliwość uzasadniania wyroków w formie ustnej i tym samym zwolnienie sędziów od sporządzania pisemnych motywów wyroków.

Projekt założeń projektu ustawy o prawach konsumentów i o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz innych ustaw

Regulacja zakłada transpozycję dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów. Termin transpozycji dyrektywy upływa 13 grudnia 2013 r. Pozwala również na uporządkowanie i zintegrowanie przepisów dotyczących odpowiedzialności, za jakość rzeczy sprzedanej, w szczególności przepisów stanowiących transpozycję dyrektywy 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady o sprzedaży konsumenckiej, wdrożonej do polskiego porządku prawnego ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

d3a4s3n

Transpozycja dyrektywy o prawach konsumentów zostanie dokonana poprzez przyjęcie odrębnej ustawy (o prawach konsumenta). Regulacja zagwarantuje konsumentom szeroki dostęp do informacji w związku z zawieraniem umów, zarówno w warunkach typowych (w lokalu przedsiębiorcy), jak i w warunkach nietypowych (np. przez internet), co ułatwi im podejmowanie świadomych decyzji przy nawiązywaniu stosunków umownych oraz korzystanie z przysługujących im praw.

Bardziej świadome zawieranie umów przez konsumentów, zwłaszcza tych zawieranych poza lokalem i na odległość, powinno przełożyć się również na ich większą stabilność (ograniczenie konieczności odstępowania od umowy w okresie "do namysłu"), co jest korzystne także dla przedsiębiorców.

Konsument uzyska dłuższy niż do tej pory (14 dni zamiast 10) okres "do namysłu" przy umowach zawieranych poza lokalem i na odległość, (czyli okres, w którym może odstąpić od umowy bez podania przyczyn). Dla przedsiębiorcy niezwykle istotne będzie natomiast jednoznaczne i jednolite w skali całej UE określenie sposobu liczenia tego terminu.

Ujednolicenie rozwiązań dotyczących obowiązków informacyjnych czy terminów odstąpienia od umowy w całej UE generalnie zwiększy zaufanie zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców do systemów prawnych innych państw członkowskich. Powinno to przełożyć się na częstsze zawieranie transakcji transgranicznych.

Pewność prawną, istotną tak dla konsumentów, jak i przedsiębiorców, zwiększy także jednoznaczne uregulowanie kwestii kosztów związanych z odstąpieniem od umowy, kosztów związanych z korzystaniem z różnych systemów płatności oraz kosztów korzystania z infolinii.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

d3a4s3n
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3a4s3n