MS: spotkanie min. K. Kwiatkowskiego z nauczycielami i dyrektorami łódzkich szkół (komunikat)

...

20.09. Warszawa - Ministerstwo Sprawiedliwości informuje:

Młody człowiek, kończący szkołę ponadgimnazjalną powinien posiadać wiedzę umożliwiającą sprawne funkcjonowanie w nowoczesnym społeczeństwie. Zamiast z cechami języka aktów prawnych, należy go zapoznać z podstawowymi przepisami prawa regulującymi codzienne problemy - powiedział dzisiaj Minister Sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski.

Realizowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości program edukacji prawnej był tematem dzisiejszego spotkania Ministra z nauczycielami i dyrektorami łódzkich szkół. Na spotkanie zaprosił Ministra Łódzki Kurator Oświaty - dr Jan Kamiński.

Jestem niezwykle rad, że miasto Łódź jako pierwsze i jedyne w kraju mogło prowadzić pilotaż tego przedsięwzięcia we wszystkich szkołach ponadgimnazjalnych - stwierdził Łódzki Kurator Oświaty. - Mam nadzieję, że wyniki tego pilotażu posłużą do ułożenia bogatych w wiedzę i umiejętności tez podstawy programowej - dodał.

W trakcie dzisiejszego spotkania Minister Krzysztof Kwiatkowski zapewnił dyrektorów i nauczycieli o swoim wsparciu w rozwijaniu edukacji prawnej.

Będę rozmawiał z m.in. przedstawicielami lokalnych samorządów, aby także aktywnie włączyli w realizowaną przez nas akcję - powiedział Krzysztof Kwiatkowski.

Przypomnijmy, do realizowanego przez Ministerstwo Sprawiedliwości programu edukacji prawnej jako pierwszy przyłączył się samorząd radców prawnych. W ostatnich tygodniach akcję poparli także m.in.: Rzecznik Praw Dziecka, Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Stowarzyszenie Sędziów "Themis". W realizację programu zaangażowało się również Wydawnictwo Pedagogiczne "Operon".

Edukacja młodzieży w zakresie przestrzegania prawa i uświadomienia konsekwencji jego łamania była głównym celem, organizowanych w 2010 r. przez Ministerstwo Sprawiedliwości, spotkań edukacyjnych.

To nie były zwykłe lekcje. Ponad 7 tysięcy uczniów szkół średnich oraz przeszło 1700 studentów w nowoczesny, kreatywny i mówiąc wprost - ciekawy sposób poznawało na nich tajniki wiedzy prawnej. Zaproponowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości program, realizowany w ramach projektu "Ułatwianie dostępu do wymiaru sprawiedliwości" spotkał się z ciepłym przyjęciem uczniów i studentów.

W trakcie blisko 120 spotkań poruszone zostały zagadnienia dotyczące: praw ofiar przestępstw, zapobiegania i zwalczania przemocy wobec dzieci i młodzieży, bezpieczeństwa w Internecie, obowiązku wynikającego z bycia świadkiem w sądzie oraz problematyki związanej z organizacją i funkcjonowaniem wymiaru sprawiedliwości. Młodzież akademicka zapoznała się z prawami i obowiązkami świadków oraz ofiar przestępstw, jak również z procedurami mediacyjnymi, jako alternatywną metodą rozwiązywania sporów. Poruszane zostały również zagadnienia dotyczące zagrożeń, jakie niesie za sobą zażywanie dopalaczy i innych niebezpiecznych dla zdrowia substancji.

Zdaniem uczniów jednym z najciekawszych elementów spotkań była symulacja rozprawy sądowej w sprawie karnej, dotyczącej przestępstwa rozboju, podczas której uczestniczący otrzymali konkretne role do odegrania: oskarżonego, prokuratora, adwokata, świadka czy policjanta. W ten właśnie praktyczny i nowoczesny sposób, młodzież otrzymała solidną dawkę wiedzy z zakresu prawa.

Scenariusz spotkań edukacyjnych ukierunkowany był na praktyczną stronę omawianych zagadnień. Każdy z trzech realizowanych programów został dostosowany do potrzeb i poziomu uczestników, odnosząc się do rzeczywistych problemów dziejących się w zakresie omawianego procesu tj. sprawy sądowej czy np. mediacji.

W Łodzi, w kwietniu tego roku zakończony został pierwszy etap pilotażowego programu praktycznej nauki prawa w szkołach ponadgimnazjalnych. Program zorganizowało Ministerstwo Sprawiedliwości we współpracy z Krajową Izbą Radców Prawnych. Objętych nim zostało kilka tysięcy uczniów sponad stu klas w Łodzi. Zajęcia prowadziło dwudziestu pięciu doświadczonych praktyków prawa - radców prawnych.

Kiedy w ubiegłym roku Minister Sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski zdecydował o rozpoczęciu programu edukacji prawniczej, jego celem było, aby Polacy znali nie tylko swoje prawa, ale i obowiązki.

Jak wynika z badań opinii publicznej większość Polaków nie posiada podstawowej wiedzy prawnej na temat zasad działania wymiaru sprawiedliwości. Znacząca część badanych nie odróżnia radcy prawnego od adwokata a prawa cywilnego od karnego. Blisko 30% nie wie, co to jest pozew, natomiast 82% respondentów nie wie, że postępowanie przed polskimi sądami jest dwuinstancyjne. Brak rzetelnej wiedzy skutkuje brakiem zaufania do systemu sprawiedliwości i jego poszczególnych elementów. Wyniki badań przekonały nas do podjęcia inicjatywy, której celem jest zmiana edukacji już na poziomie szkół średnich.

Realizowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości program edukacji prawniczej to ewenement w skali Europy. Co prawda zarówno w Polsce jak i w innych państwach podstawowe informacje na temat porządku prawnego, a także praw i obowiązków obywatela przekazywane są na takich lekcjach jak Wiedza o Społeczeństwie, jednak w trakcie tych zajęć brakuje praktycznych informacji prawnych.

Wnioski płynące akcji Ministerstwa Sprawiedliwości są więcej niż satysfakcjonujące. Ponad 80% wszystkich uczniów oceniło lekcje jako potrzebne, wystawiając im przy tym ocenę bardzo dobrą.

W połowie maja tego roku ruszył drugi etap programu edukacji prawniczej, organizowanej przez Ministerstwo Sprawiedliwości i samorząd radców prawnych. Tym razem tajniki wiedzy prawnej poznali studenci uczelni wyższych, niebędących wyższymi uczelniami prawniczymi.

Dotychczas podejmowane akcje edukacyjne Ministerstwa Sprawiedliwości spotkały się nie tylko z pozytywnym odbiorem uczniów i studentów, ale i samych nauczycieli. Już teraz włodarze innych miast zwracają się do resortu z prośbą o rozszerzenie programu także w innych częściach kraju. Kielce, Starachowice, Skarżysko-Kamienna, Staszów, Jędrzejów oraz Pińczów - to kolejne polskie miasta, które przystąpiły do programu "praktycznej nauki prawa". Podobne prośby płyną z kuratoriów. To dowód na to, że także nauczyciele, dostrzegają potrzebę edukacji prawnej.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ pase/

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Ukradła kwiaty warte 55 tys. zł. Tak się tłumaczy
Ukradła kwiaty warte 55 tys. zł. Tak się tłumaczy
Linia lotnicza się zamyka. Woziła Polaków do turystycznego raju
Linia lotnicza się zamyka. Woziła Polaków do turystycznego raju
Obiad w Warszawie za 19 złotych. Tania stołówka rusza 1 października
Obiad w Warszawie za 19 złotych. Tania stołówka rusza 1 października
Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody
Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody
Spór o zabytkową willę w Zakopanem. "Czujemy się szykanowani"
Spór o zabytkową willę w Zakopanem. "Czujemy się szykanowani"
Mówi o rozwodzie z polską polityką. A jaki majątek posiada Hołownia?
Mówi o rozwodzie z polską polityką. A jaki majątek posiada Hołownia?
Zbigniew Ziobro zatrzymany. Oto jego oświadczenie majątkowe
Zbigniew Ziobro zatrzymany. Oto jego oświadczenie majątkowe
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Poprosiła o darmową wodę z kranu. Oto co usłyszała od kelnerki
Poprosiła o darmową wodę z kranu. Oto co usłyszała od kelnerki
"Basy dudnią w głowie". Mieszkańcy mają dość restauracji
"Basy dudnią w głowie". Mieszkańcy mają dość restauracji
"Mafijny styl". Tak oszukali turystów na Podhalu. TPN interweniuje
"Mafijny styl". Tak oszukali turystów na Podhalu. TPN interweniuje
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle