MS: spotkanie min. K. Kwiatkowskiego z nauczycielami i dyrektorami łódzkich szkół (komunikat)
...
20.09.2011 | aktual.: 20.09.2011 17:38
20.09. Warszawa - Ministerstwo Sprawiedliwości informuje:
Młody człowiek, kończący szkołę ponadgimnazjalną powinien posiadać wiedzę umożliwiającą sprawne funkcjonowanie w nowoczesnym społeczeństwie. Zamiast z cechami języka aktów prawnych, należy go zapoznać z podstawowymi przepisami prawa regulującymi codzienne problemy - powiedział dzisiaj Minister Sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski.
Realizowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości program edukacji prawnej był tematem dzisiejszego spotkania Ministra z nauczycielami i dyrektorami łódzkich szkół. Na spotkanie zaprosił Ministra Łódzki Kurator Oświaty - dr Jan Kamiński.
Jestem niezwykle rad, że miasto Łódź jako pierwsze i jedyne w kraju mogło prowadzić pilotaż tego przedsięwzięcia we wszystkich szkołach ponadgimnazjalnych - stwierdził Łódzki Kurator Oświaty. - Mam nadzieję, że wyniki tego pilotażu posłużą do ułożenia bogatych w wiedzę i umiejętności tez podstawy programowej - dodał.
W trakcie dzisiejszego spotkania Minister Krzysztof Kwiatkowski zapewnił dyrektorów i nauczycieli o swoim wsparciu w rozwijaniu edukacji prawnej.
Będę rozmawiał z m.in. przedstawicielami lokalnych samorządów, aby także aktywnie włączyli w realizowaną przez nas akcję - powiedział Krzysztof Kwiatkowski.
Przypomnijmy, do realizowanego przez Ministerstwo Sprawiedliwości programu edukacji prawnej jako pierwszy przyłączył się samorząd radców prawnych. W ostatnich tygodniach akcję poparli także m.in.: Rzecznik Praw Dziecka, Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Stowarzyszenie Sędziów "Themis". W realizację programu zaangażowało się również Wydawnictwo Pedagogiczne "Operon".
Edukacja młodzieży w zakresie przestrzegania prawa i uświadomienia konsekwencji jego łamania była głównym celem, organizowanych w 2010 r. przez Ministerstwo Sprawiedliwości, spotkań edukacyjnych.
To nie były zwykłe lekcje. Ponad 7 tysięcy uczniów szkół średnich oraz przeszło 1700 studentów w nowoczesny, kreatywny i mówiąc wprost - ciekawy sposób poznawało na nich tajniki wiedzy prawnej. Zaproponowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości program, realizowany w ramach projektu "Ułatwianie dostępu do wymiaru sprawiedliwości" spotkał się z ciepłym przyjęciem uczniów i studentów.
W trakcie blisko 120 spotkań poruszone zostały zagadnienia dotyczące: praw ofiar przestępstw, zapobiegania i zwalczania przemocy wobec dzieci i młodzieży, bezpieczeństwa w Internecie, obowiązku wynikającego z bycia świadkiem w sądzie oraz problematyki związanej z organizacją i funkcjonowaniem wymiaru sprawiedliwości. Młodzież akademicka zapoznała się z prawami i obowiązkami świadków oraz ofiar przestępstw, jak również z procedurami mediacyjnymi, jako alternatywną metodą rozwiązywania sporów. Poruszane zostały również zagadnienia dotyczące zagrożeń, jakie niesie za sobą zażywanie dopalaczy i innych niebezpiecznych dla zdrowia substancji.
Zdaniem uczniów jednym z najciekawszych elementów spotkań była symulacja rozprawy sądowej w sprawie karnej, dotyczącej przestępstwa rozboju, podczas której uczestniczący otrzymali konkretne role do odegrania: oskarżonego, prokuratora, adwokata, świadka czy policjanta. W ten właśnie praktyczny i nowoczesny sposób, młodzież otrzymała solidną dawkę wiedzy z zakresu prawa.
Scenariusz spotkań edukacyjnych ukierunkowany był na praktyczną stronę omawianych zagadnień. Każdy z trzech realizowanych programów został dostosowany do potrzeb i poziomu uczestników, odnosząc się do rzeczywistych problemów dziejących się w zakresie omawianego procesu tj. sprawy sądowej czy np. mediacji.
W Łodzi, w kwietniu tego roku zakończony został pierwszy etap pilotażowego programu praktycznej nauki prawa w szkołach ponadgimnazjalnych. Program zorganizowało Ministerstwo Sprawiedliwości we współpracy z Krajową Izbą Radców Prawnych. Objętych nim zostało kilka tysięcy uczniów sponad stu klas w Łodzi. Zajęcia prowadziło dwudziestu pięciu doświadczonych praktyków prawa - radców prawnych.
Kiedy w ubiegłym roku Minister Sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski zdecydował o rozpoczęciu programu edukacji prawniczej, jego celem było, aby Polacy znali nie tylko swoje prawa, ale i obowiązki.
Jak wynika z badań opinii publicznej większość Polaków nie posiada podstawowej wiedzy prawnej na temat zasad działania wymiaru sprawiedliwości. Znacząca część badanych nie odróżnia radcy prawnego od adwokata a prawa cywilnego od karnego. Blisko 30% nie wie, co to jest pozew, natomiast 82% respondentów nie wie, że postępowanie przed polskimi sądami jest dwuinstancyjne. Brak rzetelnej wiedzy skutkuje brakiem zaufania do systemu sprawiedliwości i jego poszczególnych elementów. Wyniki badań przekonały nas do podjęcia inicjatywy, której celem jest zmiana edukacji już na poziomie szkół średnich.
Realizowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości program edukacji prawniczej to ewenement w skali Europy. Co prawda zarówno w Polsce jak i w innych państwach podstawowe informacje na temat porządku prawnego, a także praw i obowiązków obywatela przekazywane są na takich lekcjach jak Wiedza o Społeczeństwie, jednak w trakcie tych zajęć brakuje praktycznych informacji prawnych.
Wnioski płynące akcji Ministerstwa Sprawiedliwości są więcej niż satysfakcjonujące. Ponad 80% wszystkich uczniów oceniło lekcje jako potrzebne, wystawiając im przy tym ocenę bardzo dobrą.
W połowie maja tego roku ruszył drugi etap programu edukacji prawniczej, organizowanej przez Ministerstwo Sprawiedliwości i samorząd radców prawnych. Tym razem tajniki wiedzy prawnej poznali studenci uczelni wyższych, niebędących wyższymi uczelniami prawniczymi.
Dotychczas podejmowane akcje edukacyjne Ministerstwa Sprawiedliwości spotkały się nie tylko z pozytywnym odbiorem uczniów i studentów, ale i samych nauczycieli. Już teraz włodarze innych miast zwracają się do resortu z prośbą o rozszerzenie programu także w innych częściach kraju. Kielce, Starachowice, Skarżysko-Kamienna, Staszów, Jędrzejów oraz Pińczów - to kolejne polskie miasta, które przystąpiły do programu "praktycznej nauki prawa". Podobne prośby płyną z kuratoriów. To dowód na to, że także nauczyciele, dostrzegają potrzebę edukacji prawnej.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ pase/