MSP i PLL LOT będą rozmawiać z Boeingiem ws. dreamlinerów

Wiceminister skarbu Rafał Baniak i prezes PLL LOT Sebastian Mikosz spotkają się w Nowym Jorku z kierownictwem Boeinga, by rozmawiać o odszkodowaniu za straty wynikające z uziemienia dreamlinerów. To kolejne spotkanie na tak wysokim szczeblu.

MSP i PLL LOT będą rozmawiać z Boeingiem ws. dreamlinerów
Źródło zdjęć: © PLL LOT

03.10.2013 12:16

Obie strony będą ze sobą rozmawiać jeszcze w tym tygodniu, po raz pierwszy do takiego spotkania doszło w czerwcu podczas Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Le Bourget pod Paryżem.

- Nasze spotkanie w czerwcu było przełomowe. Boeing zrozumiał, że LOT ma kłopoty z powodu dreamlinera - powiedział PAP Baniak.

Wiceminister przypomniał, że bezpośrednie koszty poniesione przez polskiego przewoźnika z powodu uziemienia dwóch maszyn przekraczają 100 mln zł.

- Państwo polskie dając pomoc publiczną PLL LOT, nie udziela jej po to, by łatać dziurę po Amerykanach z powodu uziemienia dreamlinerów. Udziela jej po to, aby ratować linię lotniczą - zaznaczył wiceminister. W grudniu 2012 r. przewoźnik otrzymał 400 mln zł pierwszej transzy pomocy publicznej.

Baniak podkreślił, że każde spotkanie z przedstawicielami Boeinga w sprawie dreamlinerów ma na celu zbliżenie stanowisk obu stron, tak, by uzyskać dla nas satysfakcjonujące rozwiązania. - Oczekujemy konkretnego stanowiska od Boeinga wobec naszych propozycji - zaznaczył Baniak.

Nie chciał ujawnić szczegółów rozmów, by - jak podkreślił - nie zaszkodzić negocjacjom. Wskazał jednak, że rekompensata uzyskana od producenta wpłynęłaby korzystnie na wynik finansowy spółki na koniec roku.

Mikosz również nie ujawnia szczegółów negocjacji. - Będę prowadził rozmowy z Boeingiem w tempie korzystnym dla LOT. Podtrzymuję swoją zapowiedź, że chciałbym je zakończyć do końca roku - powiedział.

Od kilku miesięcy PLL LOT negocjuje z firmą Boeing rozwiązanie problemów związanych z kilkumiesięcznym uziemieniem B787 należących do polskiego przewoźnika.

W styczniu wstrzymano eksploatację 50 dreamlinerów, w tym dwóch należących do LOT. Był to efekt problemów z wadliwymi akumulatorami maszyn. LOT z powodu uziemienia B787 musiał tymczasowo wyleasingować do obsługi tras transatlantyckich trzy samoloty: boeing 777 i 767 oraz airbus 330.

Dreamlinery LOT ponownie wróciły do wykonywania rejsów 1 czerwca br. Obecnie w barwach polskiego przewoźnika lata pięć maszyn tego typu. Docelowo LOT będzie dysponował ośmioma dreamlinerami. Od 10 sierpnia maszyny latają do Nowego Jorku, Chicago, Toronto i Pekinu. W kwietniu, po modyfikacji akumulatorów, boeingi 787 dreamliner dostał pozwolenie na wznowienie lotów. 27 kwietnia etiopskie linie, jako pierwsze wznowiły eksploatację dreamlinerów po kilkumiesięcznej przerwie.

Od kwietnia maszyny te już kilkakrotnie lądowały awaryjnie z powodu różnych problemów technicznych niezwiązanych z akumulatorami, takich jak m.in. wskazanie spadku poziomu oleju silnikowego czy kłopoty z filtrem oleju. W ostatnich tygodniach w dwóch dreamlinerach LOT wykryto brak w silnikach tzw. filtrów paliwowych niskiego ciśnienia. Kilka dni temu jedna z maszyn miała usterkę systemu identyfikacji samolotu, co skutkowało tym, że norweskie władze nie wydały zgody na przelot maszyny nad swoim terytorium i B787 lecący z Toronto do Warszawy musiał lądować na Islandii.

Z Nowego Jorku Aneta Oksiuta

Źródło artykułu:PAP
dreamlinerrafał baniaklot
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także