MSP: podsumownanie raportu z pracy MSP 2007-2011 (komunikat)
...
18.11.2011 | aktual.: 18.11.2011 19:38
18.11. Warszawa - MSP przekazuje podsumowanie z raportu prac resortu 2007-2011:
Ministerstwo Skarbu Państwa jest instytucją, której misją jest kontynuowanie transformacji gospodarczej rozpoczętej przez Polskę na początku lat 90., zwłaszcza w zakresie przekształceń własnościowych. Wypełnieniu tej misji służy realizacja dwóch najważniejszych celów, do których konstytucyjnie został zobowiązany Minister Skarbu Państwa - prowadzenie procesów prywatyzacji oraz sprawowanie efektywnego nadzoru nad spółkami Skarbu Państwa. Pośrednio działania MSP przekładają się m.in. na ograniczenie długu publicznego, rozwój gospodarczy i finansowanie wielu zadań publicznych. MSP przez minione 4 lata stało się bardziej instytucją rynku kapitałowego niż systemu politycznego.
Wprowadzono nowe standardy nadzoru. Po raz pierwszy w historii MSP zaczęło organizować jawne konkursy do rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa. Opracowano tzw. ustawę o nadzorze, zgodnie z którą Skarb Państwa miałby m.in. sprawować kontrolę nad wybranymi 20-25 spółkami. Wzmocniono nadzór w mediach publicznych oraz uruchomiono cykl szkoleń "Board Academy" - Akademia Najwyższych Standardów" dla przedstawicieli zarządów i rad nadzorczych największych spółek Skarbu Państwa.
Własność prywatna jest fundamentem nowoczesnej gospodarki, dlatego cztery lata temu Minister Skarbu Państwa postawił sobie za cel odblokowanie procesów prywatyzacji oraz kontynuowanie jej w taki sposób, aby była ona bardziej efektywna, służyła podnoszeniu wartości spółek oraz sprzyjała budowaniu w Warszawie Regionalnego Centrum Finansowego.
Przygotowano pierwszy w historii tego resortu wieloletni program zmian właścicielskich - "Plan Prywatyzacji 2008-2011", uwzględniający zarówno duże projekty giełdowe, jak i setki transakcji pozagiełdowych z wielu sektorów gospodarki. Dostosowano strukturę ministerstwa do nowej roli resortu, jako jednego z największych animatorów polskiego rynku kapitałowego, nie tylko wprowadzającego spółki na warszawski parkiet, ale zarządzającego aktywami tych już notowanych. Zainicjowano projekt Akcjonariatu Obywatelskiego, angażując w rozwój rynku kapitałowego setki tysięcy inwestorów indywidualnych.
MSP odeszło od zasady "od transakcji do transakcji", a skupiło się na celach, którym mają one służyć - zmianach właścicielskich i umocnieniu pozycji Warszawy jako Regionalnego Centrum Finansowego. Stworzono całościowy model współpracy z rynkiem, polegający m.in. na wsparciu Giełdy Papierów Wartościowych, dialogu z globalnym otoczeniem inwestorskim, promocji na świecie polskiego rynku kapitałowego oraz budowie Akcjonariatu Obywatelskiego. Działania te przełożyły się m.in. na znaczny wzrost zainteresowania globalnych instytucji finansowych Polską, a tym samym intensywny rozwój otoczenia giełdowego - firm prawniczych czy banków inwestycyjnych. W ciągu 4 lata zatrudnienie w globalnych bankach inwestycyjnych obecnych w Polsce wzrosło 3,5 krotnie.
MSP działając zgodnie z zasadą "sprzedaż za godziwą cenę, a nie za wszelką cenę" pozyskało w czasach zawirowań na światowych rynkach inwestorów bezpośrednich dla setek spółek, wzmacniając ich możliwości konkurencyjne, zapewniając im kapitał na rozwój oraz dostęp do nowych rynków. Jednocześnie MSP wyraźnie postawiło na wspieranie kluczowych polskich przedsiębiorstw, gdzie Skarb Państwa pozostaje profesjonalnym i efektywnym właścicielem.
Nowe podejście do roli Ministerstwa Skarbu Państwa, wymagało odpowiednich narzędzi. Służyły temu zmiany legislacyjne, jak i wprowadzenie na szerszą skalę nowych narzędzi finansowych. Opracowane przez MSP projekty legislacyjne dotyczą zarówno ustaszczególnych (jak np. "specustawa gazoportowa", "specustawa atomowa", czy "ustawa kompensacyjna"), jak również zmian wprowadzających narzędzia przyspieszające prywatyzację oraz aktywizację nadzoru właścicielskiego. Dzięki temu możliwe było usprawnienie wycen oraz zastosowanie na szeroką skalę trybu aukcji publicznej. W przypadku transakcji giełdowych, oprócz prywatyzacji w drodze ofert publicznych ("Fully Maketed Offer" prowadzone na podstawie prospektów emisyjnych) zaczęto stosować i rozwinięto narzędzia zbywania mniejszych pakietów akcji spółek publicznych - takie jak budowa przyśpieszonej księgi popytu ("Accelerated Book Building") i zlecenia do dyspozycji maklera na podstawie algorytmów wyznaczania minimalnych cen sprzedaży.
Poniżej przedstawiony jest syntetyczny opis najważniejszych efektów działań MSP w poszczególnych obszarach.
- Prywatyzacja
- W ciągu ostatnich 4 lat uzyskaliśmy z prywatyzacji prawie 45 mld zł przychodów do budżetu oraz blisko 15 mld zł dla samych Spółek.
- Znaczną część przychodów do budżetu, stanowią transakcje giełdowe, a wśród nich IPO, SPO, sprzedaż pakietów akcji czy resztówek. W sumie z tego tytułu pozyskano około 31 mld zł.
- Zrealizowano rekordową liczbę projektów prywatyzacyjnych prowadzonych poza rynkiem regulowanym.
- Prywatyzacją pozagiełdową objęto 600 spółek z udziałem Skarbu Państwa, zrealizowano ponad 1300 projektów prywatyzacyjnych. Zawarto ok. 420 umów prywatyzacyjnych dla prawie 400 spółek, co stanowi ponad 65 proc. wszystkich spółek objętych działaniami prywatyzacyjnymi, z wyłączeniem prywatyzacji na rynku regulowanym. W sumie zasób Skarbu Państwa zmniejszył się o 623 spółki,
- Sprzedano blisko 300 resztówek (pakietów w których Skarb Państwa posiada poniżej 10 proc. akcji lub udziałów w kapitale zakładowym spółki),
- Z prywatyzacji pozagiełdowej uzyskano 13,4 mld zł przychodów, co stanowi blisko 30 proc. wszystkich przychodów prywatyzacyjnych,
- Liczba zrealizowanych pozagiełdowych projektów prywatyzacyjnych stanowi 84 proc. wszystkich transakcji.
- Regionalne Centrum Finansowe
- Rozwój rynku kapitałowego największym gospodarczym sukcesem polskiej transformacji ustrojowej.
- MSP od 2008 r. realizuje konsekwentnie politykę wzmocnienia polskiego rynku finansowego zgodnie z doktryną programową "Warszawa - Regionalne Centrum Finansowe". Realizacja tej doktryny polega na realizowaniu znacznej ilości transakcji prywatyzacyjnych poprzez GPW. Od 2008 r. sfinalizowano szereg przełomowych debiutów publicznych i transakcji wtórnych, w tym IPO PZU, PGE, JSW, Tauron Polska Energia, Enei, ZAT, LW "Bogdanki" czy GPW, jak też wtórne oferty PGE, PZU, KGHM, Bogdanki, Enei czy Lotosu. Ich wartość to 31 mld zł. Projekty te należą do największych tego typu w Europie.
- 12 z 20 największych transakcji prywatyzacyjnych realizowanych przez GPW miało miejsce w ciągu 4 ostatnich lat.
- Dzięki transakcjom giełdowym w ciągu 4 ostatnich lat kapitalizacja GPW zwiększyła się o 120 mld zł.
- Wprowadziliśmy 5 spółek do WIG20: Bogdankę, Tauron, PGE, PZU i JSW.
- MSP utrzymuje aktywny dialog z największymi przedstawicielami krajowych i zagranicznych środowisk inwestorskich.
- Promujemy GPW jako regionalną platformę emisji kapitałowych wśród potencjalnych regionalnych emitentów. MSP było twórcą konferencji "CEE IPO Summit" oraz CEE Roadshow.
- MSP efektywnie zachęca globalne instytucje finansowe do zwiększania stałej obecności w Polsce, zgodnie z założeniem, że stała obecność liderów globalnych rynków finansowych najbardziej efektywnie przekłada się na zwiększenie płynności/obrotów na GPW.
- Regionalne Centrum Finansowe to nie tylko giełda - to również jej otoczenie. Na podstawie danych uzyskanych od banków inwestycyjnych, na koniec 2007 r. zatrudnienie w globalnych bankach inwestycyjnych wynosiło 990 osób, w przeciągu niespełna 4 lat nastąpił wyraźny wzrost - ponad 3,5 krotny. Część z międzynarodowych banków inwestycyjnych w ogóle nie była obecna w Polsce (np. Goldman Sachs, Morgan Stanley). Obecnie wszystkie największe instytucje mają swoje biura w Warszawie. MSP zwraca szczególną uwagę na rozwój banków inwestycyjnych w segmentach analiz i sprzedaży, które realnie zachęcają zagranicznych inwestorów do inwestowania na polskim rynku. MSP za jeden z podstawowych warunków współpracy z globalnymi partnerami uznało ich obecność instytucjonalną w Warszawie.
- Akcjonariat Obywatelski
- MSP stworzyło kompleksowy program zbliżania ludzi i rynku. To dzięki naszym działaniom edukacyjnym oraz promującym rynek, inwestorzy indywidualni przestali być niszowym zjawiskiem - stali się jednym z filarów dokańczania transformacji ekonomicznej w Polsce oraz budowania siły polskiego rynku.
- Wzrost liczby rachunków inwestycyjnych. Na koniec września 2011 r. ponad 1,5 mln rachunków, to wzrost o 34% w porównaniu z 2009 r.
- Łącznie w działaniach edukacyjnych realizowanych w ramach programu "Własność to odpowiedzialność" wzięło udział ponad 320 tys. osób, a w realizację projektów włączyło się prawie 40 organizacji pozarządowych i uczelni wyższych.
- Akcje pracownicze. 208 tys. uprawnionym pracownikom przekazaliśmy nieodpłatnie akcje o wartości nominalnej ponad 1,4 mld zł. Kolejne akcje warte ponad 4 mld zł powędrowały w ręce pracowników sektora energetycznego, w procesie konwersji akcji
- Bezpieczeństwo gazowe - dywersyfikacja i inwestycje
- Rada Ministrów upoważniła Ministra Skarbu Państwa do sprawowania nadzoru nad budową Terminalu LNG oraz zawarciem kontraktu na dostawy LNG - kontrakt został podpisany, a budowa terminalu trwa.
- Polska buduje pierwszy Terminal LNG w basenie Morza Bałtyckiego (na koniec 2010 r. na świecie było 83, w Europie 19). Aby budowa szła sprawniej przygotowano specjalną ustawę gazoportową, (weszła w życie 9 czerwca 2009 r.), która przyśpieszyła i uprościła wszelkie decyzje administracyjne niezbędne do zakończenia inwestycji na czas. Zaangażowano do budowy konsorcjum pracujące zgodnie z najlepszymi światowymi standardami. W dorobku tworzących go spółek znajdują się realizacje infrastruktury gazowej w Azji, Afryce, Europie, Ameryce Płn. i na Bliskim Wschodzie. Koniec I. etapu - 2014 r. Polska będzie mogła odbierać 5 mld m3 gazu rocznie (1/3 zapotrzebowania kraju). Dostawy zapewni umowa pomiędzy PGNiG i Qatargas z czerwca 2009 r. - 1 mln ton LNG rocznie (1,38 mld m3).
- MSP podjęło działania, dzięki którym ponad 1000 km nowych gazociągów przesyłowych, wartych 4 mld zł (wraz z interkonektorami), wartych 3,64 mld zł (z UE: 881,8 mln zł) zostało prawie 200 km, a 800 km jest w trakcie zaawansowanej realizacji.
- Gaz łupkowy - decyzjami korporacyjnymi MSP zachęca spółki do angażowania się w poszukiwanie złóż gazu łupkowego. Bierzemy czynny udział w spotkaniach koordynujących z przedstawicielami firm i administracji krajów, gdzie gaz łupkowy jest już wydobywany.
- Kontrakt katarski - kompleksowość działań - nie tylko budujemy infrastrukturę, ale zapewniamy dostawy gazu dla Polski. W chwili otwarcia Terminalu do Polski będzie płynął statek z katarskim gazem. Kontrakt zapewni dostawy gazu w wysokości 1 mln ton LNG rocznie.
- Rozbudowujemy naszą infrastrukturę (podziemne magazyny gazu, łączymy nasz system gazociągów z systemami innych krajów, rozbudowujemy krajową sieć przesyłową).
- MSP podjęło działania, których efektem było rozdzielenie technicznego przesyłu gazu, za co odpowiedzialna jest spółka OGP GAZ-System S.A. od obrotu, za co odpowiada PGNiG S.A. Dzięki temu nastąpiło wprowadzenie rynkowych zasad konkurencyjności w tym obszarze.
- Sektor Paliwowy - inwestycje
- Cztery ostatnie lata to okres inwestycji w sektorze paliwowym, wartości ponad 11 mld zł.
- Grupa Lotos - Program 10+. Program inwestycyjny wartości 5,5 mld zł realizowany w celu zwiększenia mocy przerobowej rafinerii w Gdańsku. Skarb Państwa, jako większościowy akcjonariusz, wyraził w lutym 2008 r. zgodę na ustanowienie przez Lotos zabezpieczeń kredytów na finansowanie realizacji Programu, co umożliwiło zaciągnięcie kredytu w wysokości 1,75 mld USD i zakończenie inwestycji w planowanym zakresie i zgodnie z harmonogramem, w marcu 2011 r.
- Inwestycje PKN Orlen obejmują budowę kompleksu petrochemicznego w Płocku i Włocławku (PX/PTA), wartego 4 mld zł, oraz nowej instalacji hydroodsiarczania oleju napędowego (HON VII) w rafinerii w Płocku, wartej 500 mln zł.
- Naftoport przejął stanowiska przeładunkowe w Porcie Północnym, zwiększając zdolność przeładunkową o 1 mln ton paliw i 11 mln ton ropy naftowej rocznie.
- Spółka PERN "Przyjaźń" kończy budowę III nitki ropociągu "Przyjaźń", PKN Orlen zakończył budowę rurociągu paliwowego Ostrów Wielkopolski-Wrocław, łączącego bazy magazynowe należące koncernu. Przepustowość rurociągu wynosi 1 mln ton rocznie, a jego operatorem jest PERN "Przyjaźń".
- Sektor energetyczny - bezpieczeństwo i inwestycje
- Pozycje spółek energetycznych budujemy przemyślanymi, biznesowymi decyzjami, podwyższając ich kapitały poprzez GPW (PGE - 6 mld zł, Enea, 2 mld zł) czy dostosowując model sprzedaży akcji Skarbu Państwa do potrzeb spółek. Spośród czterech, nadzorowanych przez MSP grup energetycznych, trzy: Enea S.A., PGE S.A., Tauron PE S.A. wprowadziliśmy na warszawski parkiet, a dla Energi szukaliśmy inwestora branżowego. Nasze działania łączy jeden cel - budowa silnych spółek energetycznych zdolnych do konkurowania ze swoimi europejskimi odpowiednikami.
- Jednym z przykładów biznesowego wykorzystania posiadanych środków przez spółkę energetyczną była sierpniowa transakcja zrealizowana przez Tauron, który przejął od Vattenfall Górnośląski Zakład Energetyczny. Dzięki połączeniu tych dwóch spółek Tauron zyskał m.in. nową wartość w postaci wzrostu bezpieczeństwa energetycznego dla obecnych i przyszłych klientów.
- Z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego ważne jest również poszukiwanie nowych źródeł pozyskiwania energii. Przygotowano ustawę o inwestycjach w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących. To znaczący krok dla dywersyfikacji polskich źródeł energii. Ustawa ma jeszcze drugą, bardziej społeczną stronę, daje bowiem możliwość dochodzenia wywłaszczonym z nieruchomości pod inwestycje z zakresu energetyki jądrowej, na dochodzenie swoich praw przed sądem. Do tej pory mogli jedynie starać się o odszkodowanie na drodze administracyjnej, bez szans na zakwestionowanie przyznanych w efekcie środków. To przełom w realizacji inwestycji na cele publiczne.
- Aby uporządkować i uprościć struktury organizacyjne poszczególnych grup przeprowadziliśmy procesy konsolidacji i restrukturyzacji w sektorze energetycznym. Proces konsolidacji dotyczył czterech spółek: Tauron S.A., Energa S.A., PGE S.A oraz ENEA S.A. Konsekwencją konsolidacji grup energetycznych była m. in. zamiana akcji pracowniczych spółek konsolidowanych (parterowych) na akcje spółek konsolidujących (dominujących). Proces konsolidacji w energetyce dał prawo nieodpłatnego nabycia akcji 93.115 osobom.
- Górnictwo - urynkowienie sektora
- Lubelski Węgiel Bogdanka S.A. - w czerwcu 2009 r. wprowadziliśmy na warszawski parkiet pierwszą kopalnię węgla kamiennego. W wyniku debiutu Spółka pozyskała 528 mln zł. Całą tę sumę przeznaczono na inwestycje - rozbudowa kopalni na polu Stafanów - co pozwoliło na podwojenie wydobycia (w 2010 r. Spółka wydobyła 5,7 mln ton węgla). Następnie, aby zwiększyć płynność akcji Spółki w grudniu 2009 r. Skarb Państwa sprzedał 5 proc. akcji. Ostatecznie spółka została sprywatyzowana w marcu 2010 r. Akcje zaoferowane przez Skarb Państwa zostały nabyte przez wszystkie polskie Otwarte Fundusze Emerytalne za 1,1 mld zł.
- Jastrzębska Spółka Węglowa S.A. - debiut na GPW 6 lipca 2011 r. Wartość oferty publicznej wyniosła 5,37 mld zł. Ponad 168 tysięcy inwestorów indywidualnych złożyło zapisy na łączną liczbę około 10,6 mln akcji, czyli na prawie 27 proc. całej oferty. W celu zachowania władztwa korporacyjnego w Spółce przez Skarb Państwa, dokonano zmian statutu Spółki, które m.in. wprowadziły ograniczenie wykonywania przez akcjonariuszy innych niż Skarb Państwa prawa głosu do maksimum 10 proc. głosów w JSW S.A.
- Konsolidacja w sektorze chemicznym
- Minister Skarbu Państwa wspierał oddolną inicjatywę konsolidacji spółek wokół Zakładów Azotowych w Tarnowie-Mościcach S.A. i Zakładów Azotowych Puławy S.A. W jej wyniku powstały dwie silne grupy kapitałowe na rynku chemicznym:
- Grupa Kapitałowa Azoty Tarnów - posiadająca akcje ZAK S.A. oraz Zakładów Chemicznych Police S.A.,
- Zakłady Azotowe Puławy S.A. - posiadające udziały Gdańskich Zakładów Nawozów Fosforowych Fosfory Sp. z o.o. oraz Azoty-Adipol S.A.
- Najważniejszym efektem konsolidacji ZAT S.A., ZAK S.A. i ZCh Police S.A. jest powstanie największej firmy chemicznej w Polsce o rocznych przychodach na poziomie powyżej 6 mld zł, o zdolnościach inwestycyjnych na poziomie 2 mld zł; firmy, która ponad dwukrotnie zwiększyła wartości kapitałów - z 800 mln zł do 1,8 mld zł. Proces konsolidacji został poprzedzony procesem restrukturyzacji w Policach, dzięki któremu spółka odzyskała równowagę finansową i pozycję konkurencyjną.
- Dzięki wsparciu właścicielskiemu Ciech S.A. sfinalizował największy w swojej historii proces restrukturyzacji, dzięki któremu pozyskał z wpływów i oszczędności 545,9 mln zł, co stanowi prawie 83% kwoty zaplanowanej do osiągnięcia przed końcem 2014 r. Zakończył również spłatę 400 mln zł zadłużenia, i tym samym wypełnił istotne zobowiązania wynikające z umowy zawartej z bankami finansującymi. W lutym 2011 r. Ciech podpisał z bankami umowę kredytową dotyczącą refinansowania zadłużenia. Banki udostępniły Spółce kredyty na refinansowanie i finansowanie bieżącej działalności w łącznej wysokości ok. 795 mln zł. Kredyt został udzielony na preferencyjnych warunkach, umożliwiających obniżenie kosztów finansowych w przyszłości nawet o kilkadziesiąt mln zł w skali roku.
- W 2012 r. branża chemiczna będzie gotowa na prywatyzację.
- Branża znacznie poprawiła wyniki finansowe na przestrzeni lat 2008-2011.
- Podjęcie spraw trudnych i "nie do rozwiązania"
- Dzięki zakończeniu międzynarodowych sporów Polska pokazała, że jest stabilną gospodarką, w której można robić bezpieczne interesy, a spory rozwiązywać zgodnie z globalnymi standardami.
- Odbudowano zaufanie zagranicznych inwestorów do polskiego rynku.
- Skarb Państwa uniknął miliardowych odszkodowań, których ciężar musiałaby ponieść polska gospodarka.
- W ciągu czterech ostatnich lat zakończyliśmy spory m.in. z:
- Eureko - spór dotyczył prywatyzacji PZU S.A. i pozostawienia pakietu kontrolnego w rękach Skarbu Państwa. Decyzja o sprzedaży akcji PZU holenderskiej spółce Eureko B.V. podjęta została w 1999 r. Efektem zakończonego sporu był debiut PZU w maju 2010 r. i odzyskanie przez Skarb Państwa kontroli nad Spółką,
- Vivendi - spór wokół praw udziałowych Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. Na mocy wypracowanej ugody Skarb Państwa uzyskał zrzeczenie się roszczeń inwestorów zagranicznych na łączną kwotę ok. 34 mld zł oraz zaspokojenie wierzytelności przysługującej mu względem Elektrimu w wysokości 389,9 mln zł,
- Nordzucker - spór dotyczył odszkodowania za odstąpienie od sprzedaży kilku polskich cukrowni w toku prywatyzacji polskiego sektora cukrowego w latach 2000-2001. W wyroku końcowym trybunał arbitrażowy oddalił wszelkie roszczenia odszkodowawcze Nordzucker AG oraz nakazał inwestorowi zwrócić stronie polskiej część poniesionych przez nią kosztów arbitrażu.
- Likwidacja Nafty Polskiej - zapowiadana jeszcze w 2006 r., jest kolejnym dowodem na to, że nie ma kwestii nie do rozwiązania. NP została zlikwidowana 1 kwietnia 2011 r.
- Założycielem Nafty Polskiej S.A. oraz właścicielem 100 proc. akcji był Skarb Państwa. Podstawowym zadaniem Spółki była realizacja rządowych programów restrukturyzacji i prywatyzacji sektora Wielkiej Syntezy Chemicznej oraz sektora naftowego, przyjętych przez Radę Ministrów 12 listopada 2003 r.,
- Postawienie Spółki w stan likwidacji miało bezpośredni związek ze zrealizowaniem przez Naftę Polską S.A. strategicznych celów, jak przeniesienie na Skarb Państwa posiadanych przez siebie akcji PKN Orlen S.A. i Grupy Lotos S.A. (22 lipca 2009 r.) oraz udziałów Operatora Logistycznego Paliw Płynnych Sp. z o.o. (30 grudnia 2008 r.).
- W 2009 r. uruchomiono proces likwidacji spółki Chemia Polska. Chemia Polska Sp. z o.o. wchodziła w skład tzw. "trójkąta gwarancyjnego" stworzonego przez byłego Ministra Współpracy Gospodarczej z Zagranicą Jacka Buchacza. W wyniku przeprowadzonych kolejnych operacji kapitałowych oraz podwyższeń kapitału zakładowego Chemii Polskiej Sp. z o.o. i MKG Sp. z o.o. podstawową strukturę właścicielską tych firm wyznaczał łańcuch wzjamenych powiązań kapitałowych, w którym jedna spółka była większościowym udziałowcem kolejnej.
- Opisany układ powiązań oznaczał, że Skarb Państwa, pomimo przekazania kapitału potrzebnego do powstania trzech Spółek, praktycznie utracił nad nimi kontrolę. Wszystkie istotne decyzje zapadające na Walnych Zgromadzeniach tych spółek wymagały zgody nie Skarbu Państwa a pozostałych wspólników, reprezentowanych przez Zarząd odpowiedniej Spółki posiadającej pakiet kontrolny (obecnie na skutek uprzywilejowania udziałów Skarbu Państwa co do głosu na Zgromadzeniach Wspólników spółek, posiada on kontrolę nad ich majątkiem).
- Podstawą podjęcia decyzji o likwidacji Chemii Polskiej były zalecenia Najwyższej Izby Kontroli dotyczące powiązań, które z powodzeniem można nazwać patologicznymi oraz spraw korporacyjnych.
- Prywatyzacje ciągnące się latami
- Zakłady Tytoniowe w Lublinie (w ciągu 16 lat cztery próby, dopiero piąta w 2010 r. udana),
- Sklejka Pisz (w ciągu 9 lat trzy próby, dopiero w 2010 r. czwarta udana),
- Uzdrowiska - nie było woli politycznej do ich prywatyzacji. W 2010 r. MSP sprywatyzowało 8: Kraków-Swoszowice, Ustka, Solanki Inowrocław, Ustroń, Połczyn, Zespół Uzdrowisk Kłodzkich, Cieplice i Wieniec; w 2011 r. Uzdrowisko Przerzeczyn i Uzdrowisko Świeradów-Czerniawa. Parafowano umowy sprzedaży uzdrowisk: Konstancin, Iwonicz, Wysowa oraz Kamień Pomorski. Prywatyzację spółek uzdrowiskowych odblokował "Plan Prywatyzacji 2008-2011". Narodowy Fundusz Zdrowia, który ma obowiązek kontraktowania świadczeń w trybie publicznym, kieruje się jakością świadczenia i jego ceną, nie zaś strukturą własnościową akcjonariatu spółki uzdrowiskowej.
- Krajowa Spółka Cukrowa - rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie programu prywatyzacji KSC S.A. oraz trybu zbywania akcji Spółki plantatorom buraków cukrowych oraz pracownikom weszło w życie 7 lat temu - 30 listopada 2004 r.
- Postępowanie kompensacyjne w stoczniach w Gdyni i Szczecinie
- Do stoczni wróciło życie gospodarcze. Wrócił rentowny biznes.
- Wszystkie istotne dla produkcji stoczniowej obszary aktywów byłej Stoczni Gdynia, w tym "serce stoczni" - suchy dok i suwnica - znalazły nabywców. Obecnie na terenie byłej Stoczni Gdynia realizowane są projekty z zakresu budowy nowych statków, remontów i napraw jednostek pływających, produkcji konstrukcji stalowych, realizowane są również zamówienia m.in. z sektora offshore wind power oraz oil&gas.
- Na terenie stoczni działa obecnie m.in. Crist S.A., Nauta S.A., Energomontaż Północ S.A., Gafako Sp. z o.o., Euromal Sp. z o.o., Grupa Remontowa S.A., Grupa Vistal S.A. oraz Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna Sp. z o.o.
- Firmy te zatrudniają ponad 3000 osób, w tym byłych pracowników stoczni.
- Towarzystwo Finansowe Silesia, które nabyło kluczowe składniki majątku byłej stoczni w Szczecinie, przygotowało plan aktywizacji tych terenów, o wartości ok. 260 mln zł.
- Podpisanych jest blisko 30 umów na dzierżawę obszarów po stoczni w Szczecinie; prowadzone są również rozmowy z kolejnymi zainteresowanymi i inwestorami.
- Nadzór właścicielski - standardy
- Profesjonalizacja - po raz pierwszy w historii MSP zaczęło organizować jawne konkursy do rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa. Od początku obowiązywania zarządzenia regulującego te kwestie ogłosiliśmy 500 konkursów, w wyniku których w radach nadzorczych zasiadło blisko 850 osób.
- MSP przygotowało projekt tzw. "ustawy o nadzorze", zgodnie z którym kontrola Skarbu Państwa miałaby zostać utrzymana nad 20 do 25 spółkami, działającymi w strategicznych sektorach gospodarki, a członków do rad nadzorczych kluczowych spółek rekomendowałoby apolityczne ciało - Komitet Nominacyjny.
- Duży nacisk położono również na systematyczne podnoszenie jakości zarządzania, w tym poprzez szkolenia Board Academy - Akademię Najwyższych Standardów. Jest to cykl spotkań z przedstawicielami zarządów i rad nadzorczych największych spółek Skarbu Państwa dotyczący kluczowych wyzwań, które stoją przed państwowymi spółkami, pełniącymi role liderów gospodarczych.
-Odpolityczniono zarządy kluczowych spółek Skarbu Państwa, konsekwentnie realizując obowiązek przeprowadzania postępowań konkursowych.
- Realizując politykę dywidendową najważniejsza była analiza potrzeb inwestycyjnych i realnych możliwości spółki w oparciu o wypracowany zysk. Dywidenda pobierana była z ok. 12 proc. spółek. 96 proc. ogólnej sumy dywidend pochodziło od 2 proc. spółek w nadzorze MSP.
- Zmiany w Ministerstwie Skarbu Państwa - struktura
- Rozdzielenie skupionych w jednym departamencie działań związanych z nadzorem nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa i prywatyzacją.
- Stwierdzono potrzebę efektywniejszego poszukiwania i lepszej współpracy z potencjalnymi inwestorami. W tym celu utworzono dwa departamenty: Departament Prywatyzacji prowadzący prywatyzację uwzględniającą wszystkie obowiązujące tryby prywatyzacji oraz Departament Rynków Kapitałowych odpowiadający za prywatyzację "giełdową".
- Wydzielono Departament Nadzoru Właścicielskiego, Departament Spółek Kluczowych
- Utworzono komórkę odpowiedzialną za restrukturyzację - Departament Restrukturyzacji.
- Na wzór "pasa transmisyjnego" Departament Restrukturyzacji po zakończeniu procesów naprawczych w spółkach przekazuje je do Departamentu Nadzoru, który sprawuje nadzór nad działalnością spółek przygotowywanych do prywatyzacji. Procesy poszukiwania inwestorów i przeprowadzanie prywatyzacji ma miejsce w Departamencie Prywatyzacji, natomiast przeprowadzanie pierwotnych i wtórnych ofert publicznych w Departamencie Rynków Kapitałowych.
-Utworzono Departament Relacji Inwestorskich, którego zadaniem jest promowanie procesów prywatyzacji oraz współpraca z potencjalnymi inwestorami m.in. poprzez organizację roadshow inwestorskich i filed-tripów, a także takich wydarzeń jak CEE IPO Summit czy CEE IPO Radshow.
- Pomimo intensywniejszych działań resortu niż miało to miejsce w poprzednich latach, MSP zeszło do poziomu zatrudnienia poniżej tego z 2007 r., zmniejszając liczbę etatów o blisko 10 proc. (53,5 etatów).
- Resort skarbu podjął działania mające na celu wygospodarowanie oszczędności w funkcjonowaniu samego ministerstwa. W 2010 r. rozpoczął pierwszy w historii administracji rządowej najem samochodów. Przykładem dalszej optymalizacji kosztów MSP była zmiana operatora telefonów i instalacja centrali cyfrowej, co przełożyło się na ograniczenie kosztów połączeń. Wdrożono także usługę centralnego systemu drukowania, co przyczyniło się do znaczącego obniżenia kosztów związanych z wydrukiem.
- Grupa Bumar - narodowy koncern zbrojeniowy
- Jako właściciel największej polskiej firmy zbrojeniowej Ministerstwo Skarbu, jest współodpowiedzialne za konsolidację w ramach "Strategii konsolidacji i rozwoju przemysłowego potencjału obronnego w latach 2007-2012".
- Aktywnie działamy na rzecz zakończenia procesu. MSP konsekwentnie wnosiło spółki z sektora do Bumaru umacniając, zgodnie ze Strategią rządową, pozycję Bumaru, jako narodowego koncernu zbrojeniowego.
- We wrześniu 2011 r. pomiędzy MSP i Bumarem zawarta została umowa w sprawie wsparcia niebędącego pomocą publiczną, udzielonego na przeprowadzenie prac badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych, warta blisko 380 mln zł. Dzięki tej umowie Bumar będzie mógł zrealizować 15 projektów o istotnym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa w zakresie uzbrojenia i sprzętu wojskowego.
- Realizacja koncepcji społecznej prywatyzacji sektora rolno-spożywczego
- Szczególny nacisk położyliśmy na prywatyzację społecznościową i zaktywizowanie w tym procesie udziału plantatorów, rolników i pracowników spółek z sektora rolno-spożywczego.
- Tworząc "Koncepcję Prywatyzacji Sektora Rolno-Spożywczego" braliśmy pod uwagę specyfikę spółek branży oraz potrzeby środowisk rolniczych i plantatorskich.
- Decyzje podjęte w tym zakresie dotyczą ponad 400 tys. osób uprawnionych.
- Jedną ze szczególnych spółek z tego sektora jest Krajowa Spółka Cukrowa S.A., której prywatyzacja prowadzona jest w oparciu o specjalną ustawę. Podobną strategię prywatyzacji, stosujemy w przypadku 8 rynków rolnych i 4 spółek zajmujących się hodowlą i rozrodem zwierząt. We wszystkich tych podmiotach trwają procesy prywatyzacyjne.
- Po znowelizowaniu rozporządzenia 13.07.2011 r. i opublikowaniu prospektu emisyjnego KSC S.A. 20.09.2011 r. rozpoczął się proces zbywania akcji Spółki, na rzecz pracowników i plantatorów buraków cukrowych związanych ze Spółką umowami kontraktacji, na zasadach preferencyjnych.
- Uzdrowiska - prywatyzacja i inwestycje
- Sprywatyzowaliśmy 10 uzdrowisk.
- W prywatyzowanych uzdrowiskach wynegocjowaliśmy zobowiązania inwestycyjne na łączna kwotę blisko 80 mln zł.
- Rozumiejąc potrzebę rozwoju polskich uzdrowisk, idącego często w parze z brakiem kapitału na ten rozwój, o połowę zmniejszyliśmy liczbę spółek z tego sektora wyłączonych z prywatyzacji.
- W ten sposób stworzyliśmy, działającym w warunkach ostrej konkurencji, uzdrowiskom możliwość pozyskania inwestora, który odpowiednio je doinwestuje, a dzięki temu spółki utrzymają markę wypracowywaną przez lata.
- Warto także pamiętać, że Narodowy Fundusz Zdrowia, który ma obowiązek kontraktowania świadczeń, kieruje się jakością usług i jego ceną, nie zaś strukturą własnościową. Dlatego sprywatyzowanie uzdrowisk nie wpłynie na ograniczenie Polakom dostępu do lecznictwa uzdrowiskowego, wręcz przeciwnie, podniesie jakość i zakres świadczonych usług.
- Sektor farmaceutyczny - prywatyzacja i inwestycje
- Ministerstwo Skarbu Państwa (bezpośrednio lub poprzez Polski Holding Farmaceutyczny) sprzedało akcje dziesięciu spółek z sektora farmaceutycznego. Były to zarówno transakcje sprzedaży całych spółek, jak Polfa Pabianice czy Cefarm Rzeszów, jak również pakiety resztówkowe - 2,73 proc. GlaxoSmithKline Pharmaceuticals S.A., czy 0,08 proc. Cefarmu Zielona Góra.
- Komunalizacja - współpraca z samorządami
- 69 spółek przekazaliśmy nieodpłatnie na rzecz samorządów.
- Dlaczego w niektórych przypadkach decydujemy się na komunalizację, a nie prywatyzację? Są spółki, które działają najbliżej lokalnych społeczności. W takich przypadkach to samorządy najlepiej wiedzą, co w danym momencie jest najbardziej potrzebne mieszkańcom czy zmiana tras kursowania PKS-ów, czy może wybudowanie kanalizacji w gminie.
- Właściwe gospodarowanie majątkiem Skarbu Państwa
- Od 2009 r. Minister Skarbu Państwa gospodaruje zasobem nieruchomości Skarbu Państwa przeznaczonym na potrzeby ponad 100 instytucji administracji państwowej i rządowej. MSP opracowało i wdrożyło procedurę sprzedaży nieruchomości, w oparciu o które funkcjonują rządowe ośrodki wypoczynkowe - sprzedany został ośrodek w Karpaczu (styczeń 2011 r.), a na rzecz samorządu przekazane zostały: Meduza w Kołobrzegu (maj 2009 r.), Rybaczówka w Turawie (marzec 2011 r.), Kormoran w Łańsku (maj 2011 r.). Trwają prace nad zmianami właścicielskimi w kolejnych ośrodkach.
- Skarb Państwa jest największym właścicielem komercyjnych spółek z sektora nieruchomości. Wzorem sektora energetycznego MSP zrealizowało proces konsolidacji części spółek nieruchomościowych, a następnie planuje wprowadzenie holdingu na Giełdę Papierów Wartościowych. Grupa PHN S.A. będzie jedną z największych komercyjnych spółek zarządzających nieruchomościami w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
- MSP przygotowało i zaproponowało urzędom administracji rządowej wynajmującym lokale wspólne zamówienie na najem powierzchni biurowych co powinno przynieść znaczne oszczędności.
- Totalizator Sportowy - wybór operatora i rozwój wyścigów konnych
- Objęliśmy specjalnym nadzorem proces wyboru operatora gier losowych dla Totalizatora Sportowego na kolejnych 7 lat.
- Celem jaki sobie wyznaczyliśmy było wzmocnienie przejrzystości realizacji kluczowego, z punktu widzenia milionów użytkowników gier losowych oraz samej spółki, zadania.
- Obecna umowa została zawarta na korzystniejszych dla Totalizatora Sportowego warunkach, których efektem będzie zmniejszenie kosztów ponoszonych przez Spółkę o ok. 800 mln zł w ciągu 7 lat, ograniczenie wyłączności obecnego operatora na świadczone usługi i dostawy sprzętu, oparcie zabezpieczenia wykonania umowy na gruncie prawa polskiego.
- Agencja Rozwoju Przemysłu - poprawa konkurencyjności przedsiębiorstw
- W latach 2010-2011 MSP wniosło do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. 26 spółek. Kapitał zakładowy ARP S.A. został podwyższony o 1.556.128.000 zł.
- Co roku do Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców trafia część przychodów z prywatyzacji. Od 2008 r. trafiło tam 3,45 mld zł.
- W przeciągu 4 lat 28 spółek pozyskało środki z Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców.
- Realizacja rekompensat zabużańskich
- Wypłacono 40 562 rekompensaty na kwotę 1,8 mld zł.
- W październiku 2008 r. w MSP uruchomiony został jednolity ogólnokrajowy System Informatyczny Rejestrów (SIR) łączący zadania wojewodów, Ministra Skarbu Państwa i Banku Gospodarstwa Krajowego, wynikające z ustawy zabużańskiej. W ciągu kilku miesięcy umożliwił on likwidację kolejki osób oczekujących na wypłatę rekompensat. Czas oczekiwania na realizację wniosku skrócił się z 12 miesięcy do półtora miesiąca.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ akuc/