MSP ws. planu restrukturyzacji PLL LOT (komunikat)

...

20.06. Warszawa - MSP informuje:

Minister skarbu państwa zatwierdził plan restrukturyzacji PLL LOT, podkreślając warunek konieczności dalszej poprawy efektów inicjatyw naprawczych. Zdaniem resortu, założenia planu kompleksowo odnoszą się do naprawy spółki, jednak występuje jeszcze przestrzeń do prowadzenia dalszych prac.

Minister skarbu państwa uważa, że realizacja planu może zakończyć się powodzeniem tylko wtedy, jeśli jednocześnie, oprócz zaangażowania samej spółki, wagę sytuacji zrozumieją pracownicy i firmy współpracujące z LOT.

Minister skarbu państwa przed akceptacją planu spotkał się z przedstawicielami reprezentatywnych związków zawodowych w LOT. - Pracownicy zadeklarowali determinację i zaangażowanie w naprawę spółki. Trzymam ich za słowo. Bez gotowości do niezbędnych, ale bolesnych zmian nie ma mowy o uzdrowieniu ich pracodawcy - mówi minister skarbu Włodzimierz Karpiński. - To ostatnia próba ratowania LOT z woli MSP. Ponadto w świetle unijnych przepisów spółka nie będzie mogła otrzymać wsparcia z publicznych pieniędzy przez następne 10 lat.

Restrukturyzacja przewoźnika będzie mieć sens także, jeśli główni kooperanci przejdą podobny proces optymalizacji swojej działalności. - Spojrzymy na sytuację LOT-u szerzej, także przez pryzmat otaczających go podmiotów. Czas, by zrozumiały, że większość generowanych przez nie przychodów pochodzi ze współpracy z LOT i ich los zależy wprost od sytuacji narodowego przewoźnika. To oznacza konieczność zmiany mentalności i redefiniowania podejścia do LOT, zgodnie z zasadami wolnej konkurencji - mówi minister skarbu Włodzimierz Karpiński.

LOT w planie restrukturyzacji oczekuje dodatkowej pomocy publicznej do kwoty 381 mln zł. Ministerstwo Skarbu Państwa uważa, że taka pomoc będzie mieć rację bytu jedynie wtedy, gdy w proces uzdrowienia LOT zaangażują się główni kooperanci, a prace nad minimalizacją tej kwoty, przy zachowaniu zasady niezbędności pomocy dla spółki, będą kontynuowane.

- Jest to możliwe, biorąc pod uwagę, że w grudniu ubiegłego roku były zarząd wnioskował o udzielenie 1,4 mld zł pomocy. Obecnie maksymalny pułap, łącznie z grudniową transzą, wynosi 781 mln. To oznacza, że spółka, dzięki inicjatywom oszczędnościowym, potrafi skutecznie redukować swoje żądania i uważam, że nadal istnieją możliwości zmniejszenia tej kwoty - wyjaśnia minister Karpiński. Dlatego minister skarbu państwa zastrzega, że akceptacja planu restrukturyzacji nie stanowi zobowiązania do udzielenia pomocy publicznej na restrukturyzację dla LOT. Spółka może otrzymać pomoc na drodze zawarcia odrębnie zawartej umowy.

Ostatnim z warunków akceptacji planu jest stały, wzmocniony nadzór MSP nad jego realizacją. Spółka ma za zadanie przedstawiać na bieżąco, nie rzadziej niż co 2 tygodnie, raport o realizacji planu restrukturyzacji i efektach wdrażania przewidzianych w nim inicjatyw.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

Źródło artykułu:PAP
lotnictwolotspółka

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)