MSZ ws. raportu NIK dot. wizyt VIP w latach 2005-2010 (komunikat)

...

09.03.2012 | aktual.: 09.03.2012 16:23

09.03. Warszawa - MSZ informuje:

Ministerstwo Spraw Zagranicznych z satysfakcją przyjmuje pozytywną opinię Najwyższej Izby Kontroli w zakresie reagowania przez resort w sytuacjach kryzysowych, która przedstawiona została w raporcie NIK dot. wizyt VIP w latach 2005-2010.

Jednocześnie Ministerstwo nie zgadza się ze stwierdzeniem użytym w raporcie, że MSZ otrzymał od strony rosyjskiej jedynie telefonicznie zgodę na przelot i lądowanie rządowego samolotu w dniu 10 kwietnia 2010 roku na lotnisku w Smoleńsku oraz że nikt z polskich urzędników nie był w posiadaniu zgody dyplomatycznej (w formie pisemnej noty) na przelot i lądowanie.

W załączeniu przekazujemy treść pism Ministra Spraw Zagranicznych Radosława Sikorskiego z 26 stycznia oraz 24 lutego br. do Prezesa Najwyższej Izby Kontroli Jacka Jezierskiego w przedmiotowej sprawie. W piśmie z 26 stycznia Minister Sikorski podkreślił, że zawarta w nocie MSZ Federacji Rosyjskiej standardowa formuła "zgoda na przelot z podaną trasą" obejmuje także zgodę na lądowanie.

Pismo Ministra Radosława Sikorskiego do Prezesa NIK Jacka Jezierskiego z 26 stycznia br.

Warszawa, 26 stycznia 2012

Pan Jacek Jezierski

Prezes Najwyższej Izby Kontroli

Szanowny Panie Prezesie,

W związku z informacją publiczną Najwyższej Izby Kontroli o wizytach VIP w latach 2005-2010, która ukazała się na stronie internetowej www.nik.gov.pl w dniu 26 stycznia br. o godz. 16.00 pragnę zwrócić uwagę na następujące zawarte w jej treści sformułowania, które, prezentując skrótowo wyniki kontroli NIK, przedstawiają obraz odbiegający od ustaleń zawartych w protokole z kontroli przeprowadzonej w MSZ. Ustalenia kontroli nie uzasadniają kategorycznego stwierdzenia NIK, że "10 kwietnia 2010 roku, w czasie, gdy samolot z Prezydentem RP na pokładzie wylatywał z Warszawy, nikt z polskich urzędników nie był w posiadaniu zgody dyplomatycznej na przelot i lądowanie" i że, "jak się później okazało (już po katastrofie smoleńskiej, kiedy dokument dotarł do MSZ) zgoda dyplomatyczna dotyczyła jedynie przelotu, a nie lądowania".

Pragnę wyjaśnić, że zgoda dyplomatyczna MSZ Federacji Rosyjskiej przekazana Ambasadzie w Moskwie telefonicznie w odpowiedzi na notę strony polskiej dotyczącą przelotu i lądowania i potwierdzona notą MSZ Federacji Rosyjskiej z dnia 9 kwietnia 2010 r. dotyczyła przelotów samolotów specjalnych RP na trasie Warszawa-Smoleńsk-Warszawa.

Podkreślam, że zawarta w nocie MSZ Federacji Rosyjskiej standardowa formuła "zgoda na przelot zgodnie z podaną trasą" obejmuje także lądowanie. Wskazywanie przez NIK, że zgoda dotyczyła jedynie przelotu, a nie lądowania, może skutkować błędnym interpretowaniem takiego stwierdzenia przez odbiorców informacji publicznej.

Przedstawiając powyższe uwagi i wyjaśnienia wyrażam nadzieję, że okażą się one przydatne w procesie udostępniania przez Najwyższą izbę Kontroli informacji publicznej dotyczącej organizacji i bezpieczeństwa wizyt VIP w latach 2005-2010.

Z poważaniem

Minister Spraw Zagranicznych

Radosław Sikorski

Warszawa, 24 lutego 2012

Pan Jacek Jezierski

Prezes Najwyższej Izby Kontroli

Szanowny Panie Prezesie,

Przedkładam niniejszym informację o sposobie wykorzystania uwag i wykonania wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym KAP-4114-01-04/2011 po kontroli realizacji zadań związanych z organizacją wyjazdów i zapewnieniem bezpieczeństwa osobom zajmującym kierownicze stanowiska w państwie, korzystającym z lotnictwa transportowego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2005 - 2010 (tekst ujednolicony z dnia 31 stycznia 2012 r. po Uchwale nr 8/2012 Kolegium NIK z dnia 25 stycznia 2012 r.) oraz o działaniach podjętych w celu ich realizacji.

Ad 1. Wniosek o dokonanie analizy obowiązujących w MSZ procedur oraz przyjętych "dobrych praktyk" w zakresie przygotowywania wizyt zagranicznych, a następnie rozważenie kompleksowego uregulowania systemu organizacji takich wizyt. Wyniki analizy obowiązujących w MSZ procedur oraz stosowanych "dobrych praktyk" w zakresie przygotowywania wizyt zagranicznych Prezydenta RP i Prezesa Rady Ministrów zostaną wykorzystane w pracach nad kompleksowym uregulowaniem systemu organizacji wizyt. W tym zakresie Ministerstwo deklaruje współdziałanie z pozostałymi uczestnikami procesów związanych z wizytami na rzecz wypracowania i wdrożenia systemowych rozwiązań.

Ad 2. Wniosek o podjęcie, we współpracy z innymi podmiotami uczestniczącymi w przygotowaniu wizyt zagranicznych, skutecznych działań w celu opracowania wspólnych zasad i procedur, w szczególności w zakresie organizacji rekonesansów i spotkań koordynacyjnych.

W ramach współpracy z innymi uczestnikami przygotowań wizyt zagranicznych MSZ będzie przedstawiał propozycje działań służące wypracowaniu wspólnych zasad i procedur dotyczących organizacji wizyt, w szczególności w zakresie rekonesansów i spotkań koordynacyjnych. Do rozstrzygnięcia pozostaje kwestia inicjatora i koordynatora tej współpracy.

Ad 3. Wniosek o zapewnienie spójnych i kompletnych procedur w zakresie uzyskiwania zezwoleń na przeloty i lądowanie polskich samolotów specjalnych.

Dla zapewnienia spójnych procedur w zakresie uzyskiwania zezwoleń na przeloty i lądowanie cywilnych i państwowych statków powietrznych wykonujących lot specjalny, w dniu 16 listopada 2011 r. wydane zostały Wytyczne Nr 2 Ministra Spraw Zagranicznych w sprawie postępowania przy uzyskiwaniu w państwie przyjmującym zezwolenia dyplomatycznego na lot lub lot i lądowanie statku powietrznego wykonującego lot specjalny. Wytyczne w sposób kompletny określają zasady postępowania przedstawicielstw dyplomatycznych RP w zakresie uzyskania stosowych zezwoleń dyplomatycznych. Obecnie przedmiotem konsultacji międzyresortowych są propozycje nowelizacji porozumień między Ministerstwem a PLL LOT SA i Szefostwem Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP dotyczących zezwoleń dyplomatycznych na lot lub lot i lądowanie cywilnych i państwowych statków powietrznych wykonujących lot specjalny.

Ad 4. Wniosek o wzmocnienie nadzoru nad realizacją przez placówki dyplomatyczne podległe Ministrowi Spraw Zagranicznych zadań w ramach przygotowania wizyt zagranicznych.

Właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa podejmować będą wszelkie, przewidziane regulaminem organizacyjnym resortu i uzgodnione z innymi podmiotami uczestniczącymi w przygotowaniu wizyt zagranicznych, działania mające na celu wzmocnienie nadzoru nad wykonywaniem przez placówki zagraniczne zadań związanych z przygotowywaniem wizyt zagranicznych Prezydenta RP i Prezesa Rady Ministrów.

Ad 5. Wniosek o rzetelne dokumentowanie, wynikających z przyjętych procedur, przygotowań organizacyjnych i merytorycznych do wizyt zagranicznych.

Ministerstwo podjęło działania w celu zapewnienia rzetelności dokumentowania procesu organizacyjnego i merytorycznego przygotowania wizyt. W Protokole Dyplomatycznym MSZ ujednolicone zostały zasady archiwizowania dokumentów dotyczących przygotowania programów wizyt, w tym dokumentacji otrzymywanej z Kancelarii Prezydenta RP oraz Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a także uzyskiwania zezwoleń dyplomatycznych na lot i lądowanie. Uczestniczący w grupach przygotowawczych przedstawiciele Protokołu Dyplomatycznego zobowiązani zostali do sporządzania każdorazowo notatek z ustaleń protokolarnych oraz spotkań dotyczących przygotowywanych wizyt.

Z poważaniem,

Radosław Sikorski.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ wni/

Źródło artykułu:PAP
raportkatastrofynik
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)