Trwa ładowanie...

Na co zwrócić uwagę czekając na rozmowę o pracę?

Czasem jeszcze przed rozmową o pracę możemy zdecydować, czy chcemy pracować w danej firmie, obserwując jej kulturę organizacyjną

Na co zwrócić uwagę czekając na rozmowę o pracę?Źródło: © Picture-Factory - Fotolia.com
d3a17nf
d3a17nf

Czasem jeszcze przed rozmową o pracę możemy zdecydować, czy chcemy pracować w danej firmie, obserwując jej kulturę organizacyjną.

Odpowiednie przygotowanie, schludny i dostosowany do sytuacji wygląd, dobrze sprofilowane CV i umiejętność zaprezentowania swojego potencjału – po tym będzie oceniał cię twój przyszły pracodawca w czasie rozmowy rekrutacyjnej. Ale zanim do niej dojdzie, ty też możesz poczynić pewne obserwacje, które mogą okazać się cenną informacją na temat przyszłego miejsca pracy. Na co zwrócić uwagę czekając na rozmowę z rekruterem?

- Z perspektywy osoby, która aplikuje do danej firmy ważne są informacje, które uzyska podczas rozmowy, czyli dane o stanowisku, przewidzianych zadaniach czy warunkach zatrudnienia. Warto jednak zwrócić uwagę również na inne aspekty. Wizyta w firmie i czas oczekiwania na samo spotkanie można wykorzystać do dyskretnej obserwacji i wyciągnięcia własnych wniosków o potencjalnym miejscu pracy – mówi Barbara Ryguła, ekspert agencji zatrudnienia ManpowerGroup.

Lokalizacja

Z badania przeprowadzonego przez Instytut Badania Opinii Homo Homini na zlecenie Work Service wynika, że Polacy niechętnie dojeżdżają do pracy. Niemal połowa nie chce podejmować zatrudnienia dalej niż 15 km od miejsca zamieszkania. Jeśli i ty cenisz sobie czas, który trzeba poświęcić na dojazdy do pracy, podejmując nowe zatrudnienie zwróć uwagę, czy lokalizacja firmy, do której aplikujesz jest dla ciebie odpowiednia. - Jadąc na spotkanie sprawdźmy przy okazji miejsca parkingowe, lub też połączenia komunikacji miejskiej z naszego miejsca zamieszkania – radzi Barbara Ryguła.

d3a17nf

Powitanie

Wchodząc do biura czy zakładu pracy zwróćmy uwagę na sposób, w jaki sposób zostaniemy przywitani. - To, czy od razu pojawi się osoba, która się nami zaopiekuje i zaprosi do pokoju, w którym odbędzie się spotkanie, czy też może sami będziemy musieli upomnieć się o wskazanie miejsca, w którym mamy na nie poczekać. Sposób przyjęcia i przywitania gości odwiedzających firmę może być dla nas sygnałem o kulturze organizacyjnej, która w danej firmie panuje. Może będziemy mogli zobaczyć czy posłuchać, w jaki sposób obsługuje się tu kontrahentów lub osoby współpracujące z organizacją – mówi ekspert HR.

Wygląd biura

Jak wygląda przestrzeń, w której mieści się siedziba potencjalnego pracodawcy? Czy dobrze będziemy się w niej czuli, czy wydaje nam się przytłaczająca? Czy na ścianach wiszą certyfikaty pracowników, a może tandetne obrazki? - Wystrój biura z pewnością nie jest najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze miejsca pracy, ale warto już na etapie rekrutacji wziąć takie szczegóły pod uwagę – tłumaczy Barbara Ryguła.

Współpracownicy

To ludzie decydują o atmosferze miejsca, dlatego jednym z ważniejszych czynników w nowym miejscu pracy są nasi przyszli współpracownicy. - Czekając na rozmowę z pewnością będziemy mogli zaobserwować, jaka atmosfera panuje w firmie. Zwróćmy uwagę na to, w jaki sposób zwracają się do siebie osoby tam zatrudnione. Czy są to relacje bardzo formalne, czy też może współpracownicy zwracają się do siebie w luźny sposób. Przyjrzyjmy się, czy w biurze jest cicho i spokojnie czy raczej głośno i panuje w nim spory ruch. Z pewnością każda organizacja, w zależności od charakteru działalności i branży, w której działa, będzie się na tym polu różniła – mówi Barbara Ryguła, ekspert HR.

d3a17nf

Dress code

Jak są ubrani twoi przyszli współpracownicy? Czy w biurze obowiązuje strój formalny przy luźny dress code? Czy jesteś w stanie przystosować się do ewentualnych wymogów potencjalnego pracodawcy? Strój, choć nie jest sprawą pierwszej wagi, w kwestii zawodowej nieraz wymaga pewnych regulacji, do których musisz się przystosować.

Technologia

Choć na pierwszy rzut oka, wydaje się to być sprawą drugorzędną, narzędzia pracy wpływają na poziom naszej efektywności zawodowej. Jeśli więc firma, do której aplikujesz zatrzymała się na nowinkach technologicznych z lat 90., może to oznaczać, że nie będziesz mógł wykonywać swojej pracy, tak efektywnie, jak jest to dziś możliwe. Zwłaszcza, jeśli jesteś przyzwyczajony do pracy na pewnym poziomie, taka sytuacja może się okazać na dłuższą metę frustrująca.

d3a17nf

Jednak eksperci przestrzegają przed skrajnością w ocenie przyszłego miejsca pracy. - Zwracając uwagę na wiele szczegółów nie popadajmy jednak w przesadę i zachowajmy zdrowy rozsądek. Może okazać się, że firma planuje właśnie zmianę lokalizacji na nową, sprzęty będę wymieniane lada dzień, a pracownicy są ubrani mniej lub bardziej formalnie z powodu szczególnych okoliczności, na które trafiliśmy danego dnia – tłumaczy Barbara Ryguła. Jak dodaje, dla części z nas cisza w biurze będzie czymś pożądanym, a dla innych będzie to sygnał, że coś tu jest nie tak. - Warto zatem przed spotkaniem rekrutacyjnym zastanowić się nad tym, na czym nam w nowej pracy zależy i nie bać się o to pytać podczas jego trwania. W końcu to nie tylko my jesteśmy wybierani, ale również sami wybieramy miejsce pracy, do którego będziemy chodzić codziennie, zapewne przez dłuższy czas – zauważa ekspert HR.

MD,JK,WP.PL

d3a17nf
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3a17nf