Na rynku odzieży i obuwia nieco mocniejsze odbicie

Branża oczekuje poprawy nastrojów konsumentów na jesieni i wzrostu obrotów o niemal 4 proc. w całym roku .

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP

Branża oczekuje poprawy nastrojów konsumentów na jesieni i wzrostu obrotów o niemal 4 proc. w całym roku.

Mimo że pierwsza połowa 2010 r. nie była udana dla spółek handlujących odzieżą i obuwiem, na co wpływ miały niesprzyjające warunki pogodowe (przedłużona zima i późne nadejście wiosny oraz deszczowy maj) i żałoba narodowa, to jednak, według przewidywań firmy PMR, druga część roku powinna przynieść ogólne ożywienie w handlu detalicznym.

W 2009 r. dynamika w branży była wyjątkowo niska, a wzrost wartości rynku sięgnął zaledwie 1,1 proc. (do 26,8 mld zł). Prognozy PMR przewidują teraz nieco mocniejsze odbicie: 3,8 proc. w tym roku i 5,3 proc. w roku 2011. Wraz z polepszającymi się danymi makroekonomicznymi poprawiać się również będą nastroje konsumenckie.

W branży przeważa optymizm

Wzrostu sprzedaży spodziewają się również firmy działające na tym rynku. Ponad połowa przebadanych przez PMR podmiotów szacuje, że w całym 2010 r. ich przychody wzrosną w stosunku do roku poprzedniego. Sprzedaż niemal 30 proc. spółek pozostanie na podobnym poziomie, a jedna na pięć firm spodziewa się spadku obrotów.

Poprawy sytuacji w całym sektorze spodziewa się 38 proc. badanych, a tylko 7 proc. stawia na pogorszenie. Najczęściej pojawiają się opinie wskazujące, że generalnie druga połowa roku jest zawsze lepsza dla branży ze względu na święta, początek roku szkolnego i z uwagi na to, że ubrania jesienne są uniwersalne.

Lepsza końcówka roku

Nadzieję na wyraźniejszą poprawę w końcówce roku ma Dariusz Pachla, wiceprezes LPP, jednego z głównych sprzedawców odzieży. Zaznacza jednak, że o żadnym hurraoptymizmie nie może być mowy. – Bardziej wiarygodne informacje o sytuacji na rynku otrzymamy po pierwszych tygodniach sprzedaży towarów z oferty jesienno-zimowej, czyli pod koniec września – dodaje. Na razie (do końca lipca) obroty LPP wyniosły 1,09 mld zł i były o 5 proc. niższe niż w tym okresie poprzedniego roku.

W obuwniczym NG2, właścicielu m.in. marki CCC, w ciągu siedmiu miesięcy 2010 r. nastąpił wzrost sprzedaży o 4,2 proc., do ponad 500 mln zł. Zarząd tej spółki chce w całym roku zwiększyć przychody aż o 20 proc., do 1,12 mld zł, i uważa, że to możliwe. W pierwszej połowie roku spółka potrafiła uzyskiwać miesięcznie ponad 25-proc. wzrost (w marcu i czerwcu), ale i blisko 20-proc. spadek sprzedaży (w kwietniu i maju).

Michał Chmielewski

Wybrane dla Ciebie
Rewolucja w polskich sadach. Oto jak zbiera się teraz jabłka
Rewolucja w polskich sadach. Oto jak zbiera się teraz jabłka
Zamykają zakłady w Niemczech. Produkcja trafi do Polski
Zamykają zakłady w Niemczech. Produkcja trafi do Polski
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji
Ta opłata to obowiązek. Kontrolerzy robią zdjęcia aut. 800 zł kary
Ta opłata to obowiązek. Kontrolerzy robią zdjęcia aut. 800 zł kary
"Grozi za to grzywna 1500 zł". Burmistrz apeluje do rolników
"Grozi za to grzywna 1500 zł". Burmistrz apeluje do rolników
Ile trzeba mieć oszczędności, by żyć z odsetek? Oto kwota
Ile trzeba mieć oszczędności, by żyć z odsetek? Oto kwota
Te znicze to tegoroczny hit. Ludzie wydają nawet kilkaset złotych
Te znicze to tegoroczny hit. Ludzie wydają nawet kilkaset złotych
Ostrzeżenie dla turystów. Niedźwiedź pojawił się w woj. małopolskim
Ostrzeżenie dla turystów. Niedźwiedź pojawił się w woj. małopolskim
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali