Na rynku odzieży i obuwia nieco mocniejsze odbicie

Branża oczekuje poprawy nastrojów konsumentów na jesieni i wzrostu obrotów o niemal 4 proc. w całym roku .

Na rynku odzieży i obuwia nieco mocniejsze odbicie
Źródło zdjęć: © AFP

26.08.2010 | aktual.: 26.08.2010 12:18

Branża oczekuje poprawy nastrojów konsumentów na jesieni i wzrostu obrotów o niemal 4 proc. w całym roku.

Mimo że pierwsza połowa 2010 r. nie była udana dla spółek handlujących odzieżą i obuwiem, na co wpływ miały niesprzyjające warunki pogodowe (przedłużona zima i późne nadejście wiosny oraz deszczowy maj) i żałoba narodowa, to jednak, według przewidywań firmy PMR, druga część roku powinna przynieść ogólne ożywienie w handlu detalicznym.

W 2009 r. dynamika w branży była wyjątkowo niska, a wzrost wartości rynku sięgnął zaledwie 1,1 proc. (do 26,8 mld zł). Prognozy PMR przewidują teraz nieco mocniejsze odbicie: 3,8 proc. w tym roku i 5,3 proc. w roku 2011. Wraz z polepszającymi się danymi makroekonomicznymi poprawiać się również będą nastroje konsumenckie.

W branży przeważa optymizm

Wzrostu sprzedaży spodziewają się również firmy działające na tym rynku. Ponad połowa przebadanych przez PMR podmiotów szacuje, że w całym 2010 r. ich przychody wzrosną w stosunku do roku poprzedniego. Sprzedaż niemal 30 proc. spółek pozostanie na podobnym poziomie, a jedna na pięć firm spodziewa się spadku obrotów.

Poprawy sytuacji w całym sektorze spodziewa się 38 proc. badanych, a tylko 7 proc. stawia na pogorszenie. Najczęściej pojawiają się opinie wskazujące, że generalnie druga połowa roku jest zawsze lepsza dla branży ze względu na święta, początek roku szkolnego i z uwagi na to, że ubrania jesienne są uniwersalne.

Lepsza końcówka roku

Nadzieję na wyraźniejszą poprawę w końcówce roku ma Dariusz Pachla, wiceprezes LPP, jednego z głównych sprzedawców odzieży. Zaznacza jednak, że o żadnym hurraoptymizmie nie może być mowy. – Bardziej wiarygodne informacje o sytuacji na rynku otrzymamy po pierwszych tygodniach sprzedaży towarów z oferty jesienno-zimowej, czyli pod koniec września – dodaje. Na razie (do końca lipca) obroty LPP wyniosły 1,09 mld zł i były o 5 proc. niższe niż w tym okresie poprzedniego roku.

W obuwniczym NG2, właścicielu m.in. marki CCC, w ciągu siedmiu miesięcy 2010 r. nastąpił wzrost sprzedaży o 4,2 proc., do ponad 500 mln zł. Zarząd tej spółki chce w całym roku zwiększyć przychody aż o 20 proc., do 1,12 mld zł, i uważa, że to możliwe. W pierwszej połowie roku spółka potrafiła uzyskiwać miesięcznie ponad 25-proc. wzrost (w marcu i czerwcu), ale i blisko 20-proc. spadek sprzedaży (w kwietniu i maju).

Michał Chmielewski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)