Najbardziej cenione marki w Europie
W badaniu European Trusted Brands przeprowadzonym przez Reader’s Digest po raz 13. zapytano Europejczyków o to, które marki darzą największym zaufaniem. W sondażu wzięli udział mieszkańcy 12 państw europejskich.
18.06.2013 | aktual.: 18.06.2013 10:53
Trzynasta edycja badania European Trusted Brands została przeprowadzona w 12 krajach europejskich: Belgii, Czechach, Finlandii, Francji, Holandii, Niemczech, Polsce, Portugalii, Rosji, Rumunii, Słowenii i Szwajcarii. Wzięło w niej udział 18 314 respondentów.
Wyniki badania pokazują, że największym zaufaniem Europejczyków cieszą się marki: Nivea (w kategorii Kosmetyk do pielęgnacji skóry), Visa (w kategorii Karta płatnicza), Canon (w kategorii Aparat fotograficzny), Nokia (w kategorii Telefon komórkowy) oraz Hewlett-Packard (w kategorii Komputer osobisty). Marka Nivea zwyciężyła we wszystkich 12 krajach biorących udział w badaniu, marka Visa - w 11, Canon - w 10, a Nokia i Hewlett-Packard - w 9.
Międzynarodowe marki mają silną pozycję na europejskich rynkach przede wszystkim w kategoriach związanych z nowymi technologiami - dotyczy to głównie elektroniki użytkowej, komputerów osobistych oraz kart płatniczych. Globalne marki są cenione również w branży kosmetycznej. Zaufanie to nie wynika tylko z jakości oferowanych produktów. W dzisiejszych czasach wiele innych elementów decyduje o naszym zaufaniu do marki, a wśród nich wiarygodność marki, zrozumienie potrzeb klienta czy społeczna odpowiedzialność.
Badanie European Trusted Brands 2013 pokazuje jednocześnie, że w sektorze usług respondenci wyraźnie preferują marki krajowe. Europejczycy najbardziej ufają krajowym bankom, firmom ubezpieczeniowym, sieciom stacji benzynowych oraz biurom podróży. W Polsce największym zaufaniem cieszą się marki PKO BP (w kategorii Bank), PZU (w kategorii Towarzystwo ubezpieczeniowe), PKN Orlen (w kategorii Stacja benzynowa) i Itaka (w kategorii Biuro podróży), podczas gdy w Niemczech za najbardziej godne zaufania uchodzą odpowiednio: Sparkasse, Allianz, Aral i TUI, a we Francji - Crédit Agricole, AXA, Total i Club Med. To efekt długoletniej obecności na rynkach oraz głęboko zakorzenionej tradycji marki, które przekładają się na wysoki poziom wiarygodności i zaufania.
Marki, które zdobyły największe zaufanie konsumentów w swojej kategorii w więcej niż 5 państwach, to: Nivea (Kosmetyk do pielęgnacji skóry) - 12 krajów, Visa (Karta płatnicza) - 11, Canon (Aparat fotograficzny) - 10, Nokia (Telefon komórkowy/smartfon) - 9, HP (Komputer osobisty) - 9, Ariel (Proszek do prania) i Kellogg’s (Płatki śniadaniowe) - 6.