1. miejsce - Most Solidarności w Płocku
Rozpiętość najdłuższego przęsła: 375 m
Długość całkowita: 1712 m
Rodzaj konstrukcji: podwieszony
Materiał konstrukcji: 2 pylony - stal
Rok oddania do użytku: 2007
Płocki Most Solidarności bezapelacyjnie wygrywa w rankingu na rozpiętość najdłuższego przęsła. W tym przypadku to aż 375 m. Most łączy drogi krajowe nr 60 i nr 62. Koszt jego budowy przekroczył 190 mln zł.
Most Solidarności jest częścią Trasy ks. Jerzego Popiełuszki stanowiącej wschodnią obwodnicę Płocka. Idea jego budowy pojawiła się już na początku lat 90. XX wieku. Celem była poprawa sytuacji komunikacyjnej miasta i regionu. Jego budowa rozpoczęła się w 2002 roku, a zakończyła w roku 2007. Eksperci nazywali ten projekt jedną z najważniejszych inwestycji drogowych w kraju.
Jeśli chodzi o rozpiętość najdłuższego przęsła, to most ten wygrywa nie tylko w Polsce, ale jest to również rekordzista w tej części Europy. Szerokość przecięcia koryta rzeki przez most wynosi ok. 500 m. Przy wysokich poziomach wody w korycie dystans ten wzrasta nawet do 1,1 km.
Warto wspomnieć, że do budowy mostu wykorzystano ogromne ilości stali, m.in. 12,6 tys. ton konstrukcji stalowej, 3 tys. ton stali zbrojeniowej, 610 ton stali do lin podwieszających zwanych fachowo wantami oraz 19 tys. metrów sześciennych betonu. Dodatkowo wywiercono w ziemi aż 3 tys. otworów, w których umieszczono pale podtrzymujące konstrukcję.
Twórcami projektu Mostu Solidarności byli Jan Wyrębkowski, Stanisław Maciąg i Ireneusz Wyrzykowski. Wykonaniem robót zajmowały się konsorcja: Mosty-Łódź SA - Lider i Mosty Płock SA, a także Budimex-Dromex SA i Polbud-Pomorze Sp. z o.o.