Najlepiej oceniane marki detaliczne w Polsce
Jakie sklepy lubią Polacy? Czym się kierują przy wyborze miejsca swoich zakupów? Większość z nas pomyślałaby, że odpowiedź na te pytania jest prosta - ceną. Okazuje się jednak, że nie do końca...
Międzynarodowa firma doradcza OC&C Strategy Consultants przeprowadziła badania konsumentów, prosząc o ocenę miejsc, w których kupują. Wyniki analizy pokazują, że największy wpływ na ogólną ocenę firmy ma zaufanie. Dla klientów oznacza ono przede wszystkim dotrzymywanie obietnic, oferowanie bezpiecznych produktów i "bycie po stronie klienta".
Badanie objęło ono 50 ogólnokrajowych marek i uwzględniano w nim takie kryteria, jak: niska cena, jakość produktów, szerokość asortymentu, adekwatność produktów, obsługa, wygląd sklepu, stosunek ceny do jakości oraz zaufanie. Wyniki są zaskakujące.
Najlepiej oceniane marki detaliczne w Polsce
Jakie sklepy lubią Polacy? Czym się kierują przy wyborze miejsca swoich zakupów? Większość z nas pomyślałaby, że odpowiedź na te pytania jest prosta - ceną. Okazuje się jednak, że nie do końca...
Międzynarodowa firma doradcza OC&C Strategy Consultants przeprowadziła badania konsumentów, prosząc o ocenę miejsc, w których kupują. Wyniki analizy pokazują, że największy wpływ na ogólną ocenę firmy ma zaufanie. Dla klientów oznacza ono przede wszystkim dotrzymywanie obietnic, oferowanie bezpiecznych produktów i "bycie po stronie klienta".
Badanie objęło ono 50 ogólnokrajowych marek i uwzględniano w nim takie kryteria, jak: niska cena, jakość produktów, szerokość asortymentu, adekwatność produktów, obsługa, wygląd sklepu, stosunek ceny do jakości oraz zaufanie. Wyniki są zaskakujące.
Najważniejsza nie cena, lecz jakość
Poza ścisłą dziesiątką znalazły się tak rozpoznawalne marki jak H&M (11. miejsce), Lidl (15. miejsce), Reserved (16. miejsce), Biedronka (18. miejsce), Tesco (35. miejsce), Carrefour (40. miejsce), Żabka (49. miejsce).
Jak możemy przeczytać w raporcie, niska cena nie gwarantuje już dobrych notowań firmy wśród polskich konsumentów. Najwyraźniej widać to w branży spożywczej, znanej z ostrego konkurowania ceną. Biedronka, która w ubiegłym roku była najwyżej oceniana przez respondentów pod kątem niskich cen, w 2013 roku odnotowała najwyższy spadek wśród wszystkich firm w zestawieniu - aż o 8,7 proc. Sieć ta zresztą poniosła druzgocącą porażkę, jeśli chodzi o konkurencję z Lidlem. Biedronka w 2012 była lepiej postrzegana od niemieckiego rywala pod każdym względem. Dziś ustępuje mu aż w 5 z 9 kryteriów oceny: jakość produktów, wygląd sklepu, zaufanie, obsługa i szerokość asortymentu.
Miejsce 10. Castorama
Sieć detaliczna: Castorama
Branża: budowlano-dekoracyjna
Castorama otrzymała 76,8 punktów w ogólnej ocenie. Zajęła też 10. miejsce w kategorii "niskie ceny" i 9. pozycję pod względem adekwatności produktów. W porównaniu do zeszłorocznych wyników badań marka ta zanotowała spadek o 2,7 proc.
Castorama jest lepiej oceniana niż OBI, 23. miejsce, czy Praktiker, który zajął 27. pozycję.
Miejsce 9. Piotr i Paweł
Sieć detaliczna: Piotr i Paweł
Branża: Art. Spożywcze
Piotr i Paweł otrzymał 77,2 punktów w ogólnej ocenie, to o 0,3 proc. więcej niż w zeszłorocznym badaniu.
Sieć ta zajęła 7. miejsce w kategorii "jakość produktów" i "wygląd sklepów", 10. pod względem ich adekwatności oraz zaufania, a 8. w kategorii "obsługa".
Jak zauważają analitycy OC&C, obecność tego sklepu w ścisłej dziesiątce jest jednym z dowodów na potwierdzenie trendu, że przestajemy aż taką uwagę zwracać na cenę i częściej kierujemy się jakością.
Miejsce 8. Leroy Merlin
Sieć detaliczna: Leroy Merlin
Branża: budowlano-dekoracyjna
Leroy Merlin to najwyżej oceniana sieć z branży budowlano-dekoracyjnej. Zajęła także 8. miejsce pod względem niskich cen oraz 9. w kategoriach wygląd sklepów i stosunek ceny do jakości.
Niestety ta francuska sieć odnotowała spadek w porównaniu z rokiem ubiegłym o 0,2 proc. Warto przy okazji zaznaczyć, że o ile różnica pod względem osiągniętej pozycji pomiędzy tą marką a OBI (23. miejsce) czy Praktikerem (27. miejsce) może wydawać się znaczna, to nie jest już tak duża, jeśli spojrzymy bezpośrednio na same punkty. Leroy zdobył ocenę tylko o 2,7 pkt lepszą niż OBI i 3,6 pkt więcej niż Praktiker.
Miejsce 7. Alma Market
Sieć detaliczna: Alma Market
Branża: Art. Spożywcze
Alma zdeklasowała wszystkich swoich konkurentów z sektora sklepów spożywczych. I to nawet pomimo spadku oceny w porównaniu do ubiegłego roku o 1,4 proc.
Poza 7. miejscem w kategorii ogólnej Alma zdobyła 2. pozycję pod względem jakości produktów, 3. jeśli chodzi o wygląd sklepu, 4. w kryterium adekwatność produktów oraz 6. w przypadku szerokości asortymentu.
Alma podobnie jak Piotr i Paweł nie należy do kategorii sklepów kojarzonych z tanimi produktami.
- Klienci sieci spożywczych znieczulili się już na hasło "niskie ceny" - w tej branży było ono tak często komunikowane, że przestało wyróżniać jedne sieci detaliczne od drugich - mówi partner w polskim biurze OC&C Strategy Consultants, Jarosław Kosiński. - Niestety, z powodu nagłaśnianych w mediach manipulacji detalistów z wagą produktów i promocjami, hasło "niskie ceny" przestało też być wiarygodne - dodaje.
Miejsce 6. Sephora
Sieć detaliczna: Sephora
Branża: Zdrowie i Uroda
*Ocena: 78,4 *
Wprawdzie ta francuska sieć, wyspecjalizowana w sprzedaży perfum i kosmetyków, odnotowała spadek w stosunku do poprzedniego roku o 2,5 proc., to jednak ma silną pozycję na rynku. Zajęła 4. miejsce aż w trzech kategoriach: jakość produktów, obsługa oraz wygląd sklepu. Do tego 9. pozycję pod względem zaufania i szerokości asortymentu.
Miejsce 5. Douglas
Sieć detaliczna: Douglas
Branża: Zdrowie i Uroda
Douglas to druga sieć drogeryjna w czołówce zestawienia. Różnica między 6. a 5. miejscem wyniosła jedynie 1,1 pkt. W stosunku do zeszłego roku jest wzrost w ocenie konsumentów o 0,2 proc.
Ten sprzedawca detaliczny zajął 2. miejsce w dwóch kategoriach - obsługa oraz wygląd sklepu. Do tego 3. pozycja za jakość produktów oraz 5. za ich adekwatność. Pod względem zaufania Douglas zajął 6. pozycję spośród 60 sklepów, a także 7. pod kątem szerokości asortymentu.
Miejsce 4. Empik
Sieć detaliczna: Empik
Branża: Rozrywka
Empik jest jedyną siecią z branży rozrywka, która znalazła się w pierwszej dziesiątce. Wprawdzie od zeszłego roku stracił 3,7 proc., ale jak widać nie zaszkodziło to jego silnej pozycji.
Aż w 3 kategoriach Empik zdobył 3. miejsce: szerokość asortymentu, obsługa oraz zaufanie. Do tego 5. pozycja pod względem wyglądu sklepu, 6. jeśli chodzi o jakość produktów oraz 7. w przypadku ich adekwatności.
Empik jest jedyną siecią z branży rozrywkowej, która znalazła się w tym zestawieniu.
Miejsce 3. Allegro
Sieć detaliczna: Allegro
Branża: Wielobranżowy
Obecność największej polskiej platformy sprzedażowej może niektórych zdziwić, wszak nie sprzedaje ona własnego towaru i jest tylko pośrednikiem. Jednak raport OC&C uwzględnia także portale aukcyjne, takie jak eBay, Amazon czy właśnie Allegro.
Chociaż znalezienie się w ścisłej czołówce może być powodem do dumy, to jednocześnie ocena Allegro spadła od zeszłego roku o 7,6 proc. Większy spadek zanotowała tylko wspomniana już Biedronka. Jedną z tego przyczyn może być niedawna zmiana formy portalu, na którą narzekało wielu jej użytkowników - zarówno sprzedawców, jak i kupujących.
Chociaż w ocenie ogólnej Allegro zdobyło trzecią pozycję, to jednocześnie w czterech kategoriach - pierwszą. Są to Niskie ceny, Stosunek ceny do jakości, Szerokość asortymentu, Adekwatność produktu. Do tego 6 miejsce za Obsługę oraz 8 za Zaufanie.
Miejsce 2: Rossmann
Sieć detaliczna: Rossmann
Branża: Zdrowie i Uroda
Rossmann pobił wszystkich swoich drogeryjnych konkurentów. Nie zaszkodził mu nawet spadek w ocenie o 3,6 proc. w stosunku do poprzedniego roku.
Sieć ta zajęła trzy drugie miejsca w przypadku oceny zaufania, szerokości asortymentu oraz stosunku ceny do jakości. Do tego 3. miejsce za niskie ceny i adekwatność produktów. W pozostałych kategoriach Rossmann także wypadł nieźle, zdobywając 5. miejsce za obsługę i jakość produktów oraz 6. za wygląd sklepu.
Tylko Allegro i Rossmann zmieściły się w pierwszej dziesiątce polskich detalistów pod względem niskich cen.
Miejsce 1. Apart
Sieć detaliczna: Apart
Branża: Jubilerska
Apart to najwyżej oceniana sieć detaliczna w polskim handlu. Ta sieć salonów jubilerskich zdobyła najwyższe oceny za jakość produktów, zaufanie, obsługę i wygląd sklepu, 3. miejsce przy uwzględnieniu stosunku ceny do jakości oraz 5. za szerokość asortymentu.
Apart jako pierwszy w kraju rozpoczął sprzedaż drogiej biżuterii w centrach handlowych.
Na zdjęciu Anja Rubik - twarz marki Apart.