Najlepiej oceniane marki detaliczne w Polsce

Jakie sklepy lubią Polacy? Czym się kierują przy wyborze miejsca swoich zakupów? Większość z nas pomyślałaby, że odpowiedź na te pytania jest prosta - ceną. Okazuje się jednak, że nie do końca...

Międzynarodowa firma doradcza OC&C Strategy Consultants przeprowadziła badania konsumentów, prosząc o ocenę miejsc, w których kupują. Wyniki analizy pokazują, że największy wpływ na ogólną ocenę firmy ma zaufanie. Dla klientów oznacza ono przede wszystkim dotrzymywanie obietnic, oferowanie bezpiecznych produktów i "bycie po stronie klienta".

Badanie objęło ono 50 ogólnokrajowych marek i uwzględniano w nim takie kryteria, jak: niska cena, jakość produktów, szerokość asortymentu, adekwatność produktów, obsługa, wygląd sklepu, stosunek ceny do jakości oraz zaufanie. Wyniki są zaskakujące.

Obraz

/ 12Najlepiej oceniane marki detaliczne w Polsce

Obraz
Thinkstockphotos

Jakie sklepy lubią Polacy? Czym się kierują przy wyborze miejsca swoich zakupów? Większość z nas pomyślałaby, że odpowiedź na te pytania jest prosta - ceną. Okazuje się jednak, że nie do końca...

Międzynarodowa firma doradcza OC&C Strategy Consultants przeprowadziła badania konsumentów, prosząc o ocenę miejsc, w których kupują. Wyniki analizy pokazują, że największy wpływ na ogólną ocenę firmy ma zaufanie. Dla klientów oznacza ono przede wszystkim dotrzymywanie obietnic, oferowanie bezpiecznych produktów i "bycie po stronie klienta".

Badanie objęło ono 50 ogólnokrajowych marek i uwzględniano w nim takie kryteria, jak: niska cena, jakość produktów, szerokość asortymentu, adekwatność produktów, obsługa, wygląd sklepu, stosunek ceny do jakości oraz zaufanie. Wyniki są zaskakujące.

/ 12Najważniejsza nie cena, lecz jakość

Obraz
AFP/ Jean Franciois Monier

Poza ścisłą dziesiątką znalazły się tak rozpoznawalne marki jak H&M (11. miejsce), Lidl (15. miejsce), Reserved (16. miejsce), Biedronka (18. miejsce), Tesco (35. miejsce), Carrefour (40. miejsce), Żabka (49. miejsce).

Jak możemy przeczytać w raporcie, niska cena nie gwarantuje już dobrych notowań firmy wśród polskich konsumentów. Najwyraźniej widać to w branży spożywczej, znanej z ostrego konkurowania ceną. Biedronka, która w ubiegłym roku była najwyżej oceniana przez respondentów pod kątem niskich cen, w 2013 roku odnotowała najwyższy spadek wśród wszystkich firm w zestawieniu - aż o 8,7 proc. Sieć ta zresztą poniosła druzgocącą porażkę, jeśli chodzi o konkurencję z Lidlem. Biedronka w 2012 była lepiej postrzegana od niemieckiego rywala pod każdym względem. Dziś ustępuje mu aż w 5 z 9 kryteriów oceny: jakość produktów, wygląd sklepu, zaufanie, obsługa i szerokość asortymentu.

/ 12Miejsce 10. Castorama

Obraz
© AFP | Philippe Huguen

Sieć detaliczna: Castorama
Branża: budowlano-dekoracyjna

Castorama otrzymała 76,8 punktów w ogólnej ocenie. Zajęła też 10. miejsce w kategorii "niskie ceny" i 9. pozycję pod względem adekwatności produktów. W porównaniu do zeszłorocznych wyników badań marka ta zanotowała spadek o 2,7 proc.

Castorama jest lepiej oceniana niż OBI, 23. miejsce, czy Praktiker, który zajął 27. pozycję.

/ 12Miejsce 9. Piotr i Paweł

Obraz
© wikicc

Sieć detaliczna: Piotr i Paweł
Branża: Art. Spożywcze

Piotr i Paweł otrzymał 77,2 punktów w ogólnej ocenie, to o 0,3 proc. więcej niż w zeszłorocznym badaniu.

Sieć ta zajęła 7. miejsce w kategorii "jakość produktów" i "wygląd sklepów", 10. pod względem ich adekwatności oraz zaufania, a 8. w kategorii "obsługa".

Jak zauważają analitycy OC&C, obecność tego sklepu w ścisłej dziesiątce jest jednym z dowodów na potwierdzenie trendu, że przestajemy aż taką uwagę zwracać na cenę i częściej kierujemy się jakością.

/ 12Miejsce 8. Leroy Merlin

Obraz
© AFP | Mychele Daniau

Sieć detaliczna: Leroy Merlin
Branża: budowlano-dekoracyjna

Leroy Merlin to najwyżej oceniana sieć z branży budowlano-dekoracyjnej. Zajęła także 8. miejsce pod względem niskich cen oraz 9. w kategoriach wygląd sklepów i stosunek ceny do jakości.

Niestety ta francuska sieć odnotowała spadek w porównaniu z rokiem ubiegłym o 0,2 proc. Warto przy okazji zaznaczyć, że o ile różnica pod względem osiągniętej pozycji pomiędzy tą marką a OBI (23. miejsce) czy Praktikerem (27. miejsce) może wydawać się znaczna, to nie jest już tak duża, jeśli spojrzymy bezpośrednio na same punkty. Leroy zdobył ocenę tylko o 2,7 pkt lepszą niż OBI i 3,6 pkt więcej niż Praktiker.

/ 12Miejsce 7. Alma Market

Obraz
© Alma

Sieć detaliczna: Alma Market
Branża: Art. Spożywcze

Alma zdeklasowała wszystkich swoich konkurentów z sektora sklepów spożywczych. I to nawet pomimo spadku oceny w porównaniu do ubiegłego roku o 1,4 proc.

Poza 7. miejscem w kategorii ogólnej Alma zdobyła 2. pozycję pod względem jakości produktów, 3. jeśli chodzi o wygląd sklepu, 4. w kryterium adekwatność produktów oraz 6. w przypadku szerokości asortymentu.

Alma podobnie jak Piotr i Paweł nie należy do kategorii sklepów kojarzonych z tanimi produktami.
- Klienci sieci spożywczych znieczulili się już na hasło "niskie ceny" - w tej branży było ono tak często komunikowane, że przestało wyróżniać jedne sieci detaliczne od drugich - mówi partner w polskim biurze OC&C Strategy Consultants, Jarosław Kosiński. - Niestety, z powodu nagłaśnianych w mediach manipulacji detalistów z wagą produktów i promocjami, hasło "niskie ceny" przestało też być wiarygodne - dodaje.

/ 12Miejsce 6. Sephora

Obraz
© AFP | Gustavo Caballero

Sieć detaliczna: Sephora
Branża: Zdrowie i Uroda
*Ocena: 78,4 *

Wprawdzie ta francuska sieć, wyspecjalizowana w sprzedaży perfum i kosmetyków, odnotowała spadek w stosunku do poprzedniego roku o 2,5 proc., to jednak ma silną pozycję na rynku. Zajęła 4. miejsce aż w trzech kategoriach: jakość produktów, obsługa oraz wygląd sklepu. Do tego 9. pozycję pod względem zaufania i szerokości asortymentu.

/ 12Miejsce 5. Douglas

Obraz
© AFP | Jochen Luebke

Sieć detaliczna: Douglas
Branża: Zdrowie i Uroda

Douglas to druga sieć drogeryjna w czołówce zestawienia. Różnica między 6. a 5. miejscem wyniosła jedynie 1,1 pkt. W stosunku do zeszłego roku jest wzrost w ocenie konsumentów o 0,2 proc.

Ten sprzedawca detaliczny zajął 2. miejsce w dwóch kategoriach - obsługa oraz wygląd sklepu. Do tego 3. pozycja za jakość produktów oraz 5. za ich adekwatność. Pod względem zaufania Douglas zajął 6. pozycję spośród 60 sklepów, a także 7. pod kątem szerokości asortymentu.

/ 12Miejsce 4. Empik

Obraz
© Empik

Sieć detaliczna: Empik
Branża: Rozrywka

Empik jest jedyną siecią z branży rozrywka, która znalazła się w pierwszej dziesiątce. Wprawdzie od zeszłego roku stracił 3,7 proc., ale jak widać nie zaszkodziło to jego silnej pozycji.

Aż w 3 kategoriach Empik zdobył 3. miejsce: szerokość asortymentu, obsługa oraz zaufanie. Do tego 5. pozycja pod względem wyglądu sklepu, 6. jeśli chodzi o jakość produktów oraz 7. w przypadku ich adekwatności.

Empik jest jedyną siecią z branży rozrywkowej, która znalazła się w tym zestawieniu.

10 / 12Miejsce 3. Allegro

Obraz
© WP.PL

Sieć detaliczna: Allegro
Branża: Wielobranżowy

Obecność największej polskiej platformy sprzedażowej może niektórych zdziwić, wszak nie sprzedaje ona własnego towaru i jest tylko pośrednikiem. Jednak raport OC&C uwzględnia także portale aukcyjne, takie jak eBay, Amazon czy właśnie Allegro.

Chociaż znalezienie się w ścisłej czołówce może być powodem do dumy, to jednocześnie ocena Allegro spadła od zeszłego roku o 7,6 proc. Większy spadek zanotowała tylko wspomniana już Biedronka. Jedną z tego przyczyn może być niedawna zmiana formy portalu, na którą narzekało wielu jej użytkowników - zarówno sprzedawców, jak i kupujących.

Chociaż w ocenie ogólnej Allegro zdobyło trzecią pozycję, to jednocześnie w czterech kategoriach - pierwszą. Są to Niskie ceny, Stosunek ceny do jakości, Szerokość asortymentu, Adekwatność produktu. Do tego 6 miejsce za Obsługę oraz 8 za Zaufanie.

11 / 12Miejsce 2: Rossmann

Obraz
© Rossmann

Sieć detaliczna: Rossmann
Branża: Zdrowie i Uroda

Rossmann pobił wszystkich swoich drogeryjnych konkurentów. Nie zaszkodził mu nawet spadek w ocenie o 3,6 proc. w stosunku do poprzedniego roku.

Sieć ta zajęła trzy drugie miejsca w przypadku oceny zaufania, szerokości asortymentu oraz stosunku ceny do jakości. Do tego 3. miejsce za niskie ceny i adekwatność produktów. W pozostałych kategoriach Rossmann także wypadł nieźle, zdobywając 5. miejsce za obsługę i jakość produktów oraz 6. za wygląd sklepu.

Tylko Allegro i Rossmann zmieściły się w pierwszej dziesiątce polskich detalistów pod względem niskich cen.

12 / 12Miejsce 1. Apart

Obraz
© AFP | Timothy Clary

Sieć detaliczna: Apart
Branża: Jubilerska

Apart to najwyżej oceniana sieć detaliczna w polskim handlu. Ta sieć salonów jubilerskich zdobyła najwyższe oceny za jakość produktów, zaufanie, obsługę i wygląd sklepu, 3. miejsce przy uwzględnieniu stosunku ceny do jakości oraz 5. za szerokość asortymentu.

Apart jako pierwszy w kraju rozpoczął sprzedaż drogiej biżuterii w centrach handlowych.

Na zdjęciu Anja Rubik - twarz marki Apart.

Wybrane dla Ciebie

UE inwestuje miliardy w drogi i kolej. Oto czym jest TEN-T
UE inwestuje miliardy w drogi i kolej. Oto czym jest TEN-T
Przelewy w Polsce. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Przelewy w Polsce. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Aldi zmienia zdanie. Nowe podejście do kas i promocji
Aldi zmienia zdanie. Nowe podejście do kas i promocji
Polskie gruszki nareszcie w marketach. Oto ceny naszych owoców
Polskie gruszki nareszcie w marketach. Oto ceny naszych owoców
Ukraińcy nadal mogą pracować na polskiej wsi. Legalny pobyt wydłużony
Ukraińcy nadal mogą pracować na polskiej wsi. Legalny pobyt wydłużony
Nowa opłata od jutra? Lidl i Biedronka zabierają głos
Nowa opłata od jutra? Lidl i Biedronka zabierają głos
Księża seniorzy żyją w bogactwie? Oto ich emerytury
Księża seniorzy żyją w bogactwie? Oto ich emerytury
Owinęli wokół palca. Oszuści ukradli ponad milion złotych mężczyźnie
Owinęli wokół palca. Oszuści ukradli ponad milion złotych mężczyźnie
Fala zwolnień grupowych w Krakowie. Setki osób mogą stracić pracę
Fala zwolnień grupowych w Krakowie. Setki osób mogą stracić pracę
Kryzys Allegro w internecie. Pracownicy nie zostawiają suchej nitki
Kryzys Allegro w internecie. Pracownicy nie zostawiają suchej nitki
Tryb zimowy w oknach. Wyjaśniamy, jak go ustawić
Tryb zimowy w oknach. Wyjaśniamy, jak go ustawić
Ministra oburzona cenówkami w Biedronce. Mamy komentarz UOKiK
Ministra oburzona cenówkami w Biedronce. Mamy komentarz UOKiK