Największa rosyjska sieć hipermarketów wprowadza reglamentację. Chce walczyć ze spekulantami

Sieć Lenta, numer jeden w Rosji, jeśli chodzi o hipermarkety, wprowadziła ograniczenia w zakupach - podaje serwis Wiadomości Handlowe. Reglamentacja dotyczy m.in. herbaty, kawy, cukru, mąki, oleju, chemii gospodarczej, a nawet produktów dla dzieci. To efekt nowych realiów gospodarczych w Rosji po nałożeniu przez Zachód dotkliwych sankcji i bojkotu rosyjskiego rynku przez wiele firm.

Jeden z marketów Lenta w Moskwie. W sklepach tej sieci pojawiły się na przykład informacje o tym, że można kupić jedynie dwie sztuki płynu do mycia naczyń
Jeden z marketów Lenta w Moskwie. W sklepach tej sieci pojawiły się na przykład informacje o tym, że można kupić jedynie dwie sztuki płynu do mycia naczyń
Źródło zdjęć: © EPA, PAP | MAXIM SHIPENKOV
oprac. TOS

07.03.2022 | aktual.: 07.03.2022 18:00

"Ten wymuszony środek ma na celu zmniejszenie ryzyka sztucznego odpływu towarów z półek z powodu zakupu dużych ilości produktów w sklepie w celu dalszej odsprzedaży po zawyżonych cenach" - tłumaczy Lenta, cytowana przez Wiadomości Handlowe.

Spekulanci chcą zarobić na panice

"Coraz częściej zdarzają się przypadki, gdy odwiedzający kupują wyraźnie zawyżoną ilość towarów, które następnie sprzedawane są innymi kanałami po cenach znacznie wyższych niż ceny sklepu. Jednocześnie klienci sieci mogą odczuwać chwilowy brak potrzebnych im produktów" - przyznaje Lenta.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Dlatego wprowadza reglamentację takich produktów, jak płatki zbożowe, herbata, kawa, cukier, mąka, dania instant, przyprawy, sosy, konserwy mięsne i rybne, oleje, kosmetyki, proszki do prania, papier toaletowy, chemia gospodarcza, produkty dla dzieci i pieluchy. Na zamieszczonym na Twitterze zdjęciu widzimy ogłoszenie z jednego ze sklepów Lenta z informacją, że można wziąć jedynie dwie sztuki płynu do mycia naczyń.

Zachód odwraca się od Rosji

Wzmożony ruch w rosyjskich sklepach to efekt sankcji wprowadzonych na Rosję przez Zachód, które uderzają w gospodarkę tego kraju, oraz bojkotu Rosji przez wiele zagranicznych firm. Sprzedaż w Rosji wstrzymują m.in. zachodnie marki luksusowe, H&M, Nike, IKEA, a także polska firma LPP, do której należą sklepy Reserved, House, Cropp czy Mohito.

Lenta ma w Rosji 250 hipermarketów i 138 supermarketów. Jeśli chodzi o hipermarkety, jest w kraju numerem jeden. W sumie jest trzecią pod względem wielkości siecią detaliczną w Rosji. Jak podaje serwis wyborcza.pl, na reglamentację zdecydował się też już numer jeden na rosyjskim rynku - grupa X5 Retail Group, a także rosyjski oddział Auchan.

Sankcje i zachodni bojkot Rosji to skutek zbrojnej napaści Moskwy na Ukrainę. Wojna toczy się już 12. dzień. ONZ poinformowało w poniedziałek, że w wojnie zginęło 406 cywilów (ta liczba jest zapewne większa, ale potrzeba czasu, by ją potwierdzić), w tym 27 dzieci. 801 cywilów zostało rannych, a z ogarniętego wojną kraju uciekło już 1,7 mln uchodźców.

Wybrane dla Ciebie