Trwa ładowanie...
d3eti4g
finanse
03-07-2009 15:26

Nastroje konsumentów kolejny raz poprawiły się - GfK

3.7.Warszawa (PAP) - Po osiągnięciu rocznego minimum na przełomie lutego i marca, nastroje ekonomiczne Polaków poprawiają się trzeci miesiąc z rzędu. Indeks Nastrojów Konsumenckich...

d3eti4g
d3eti4g

3.7.Warszawa (PAP) - Po osiągnięciu rocznego minimum na przełomie lutego i marca, nastroje ekonomiczne Polaków poprawiają się trzeci miesiąc z rzędu. Indeks Nastrojów Konsumenckich GfK wzrósł w ciągu ostatniego miesiąca o 6,8 punktu i wynosi obecnie -19,5 punktu - poinformował w komunikacie Instytut GfK Polonia.

"Jest to kontynuacja trzymiesięcznego trendu wzrostowego. Wszystkie składowe indeksu, czyli ocena przyszłej sytuacji ekonomicznej gospodarstwa domowego, oczekiwana zmiana sytuacji ekonomicznej kraju, oczekiwana zmiana sytuacji na rynku pracy oraz ocena możliwości oszczędzania uległy w czerwcu poprawie, powodując istotny wzrost syntetycznego indeksu nastrojów konsumenckich" - napisano w komentarzu do badania.

"Pierwszy raz od lutego bieżącego roku poziom syntetycznego indeksu liczonego dla Polski jest wyższy od wartości analogicznego indeksu liczonego dla całej Unii Europejskiej" - dodano.

Z badań wynika, że ocena przyszłej sytuacji ekonomicznej gospodarstwa domowego wzrosła o 4 punkty, po niewielkim spadku w maju o 1 punkt, co może sugerować początek trendu wzrostowego i próby powrotu do poziomów z końca ubiegłego roku. Wskaźnik wynosi obecnie -4 punkty i powrócił do poziomu ze stycznia br.

d3eti4g

"Wzrost wskaźnika ilustrującego oceny przyszłej sytuacji gospodarstw domowych wskazuje na brak istotnego przełożenia się kryzysu w gospodarce na ekonomiczną sytuacje polskich gospodarstw domowych. Po umiarkowanych, trzymiesięcznych spadkach z początku roku, w okresie styczeń - marzec, obserwujemy kontynuację odbicia z kwietnia" - oceniają analitycy GfK.

Instytut podaje, że także ocena przyszłej sytuacji gospodarczej kraju wzrosła o 7 punktów i jest to kontynuacja trzymiesięcznego trendu wzrostowego zapoczątkowanego w kwietniu br.

"Obecnie wskaźnik wynosi -11 punktów, a jego dynamika w ujęciu kwartalnym sugeruje, że w kolejnym miesiącu można spodziewać się jego dalszego wzrostu, jednak dynamika wzrostu będzie uzależniona od spodziewanych dalszych komunikatów rządu dotyczących kłopotów z realizacją budżetu i jego możliwych korekt, także poprzez wzrost podatków" - komentują badania analitycy.

Ich zdaniem ocena perspektyw na rynku pracy, mimo że daleka od poziomów sprzed dwunastu miesięcy, poprawia się trzeci miesiąc z rzędu.

d3eti4g

"W ciągu ostatnich trzech miesięcy wskaźnik ilustrujący zmiany na rynku pracy wzrósł o 30 punktów (w czerwcu wzrost o 11 punktów), odrabiając połowę wartości, którą utracił w ciągu ostatniego roku. Obecnie jego wartość wynosi -29 punktów" - poinformował GFK.

"Wskaźnik ocen przyszłej sytuacji na rynku pracy, spośród innych wskaźników wchodzących w skład głównego wskaźnika nastrojów konsumenckich, zanotował największy i najdynamiczniejszy spadek w przeciągu ostatnich dwunastu miesięcy, spadając z poziomu +6 punktów w sierpniu zeszłego roku do poziomu sezonowego minimum w marcu br. wynoszącego -59 punktów" - dodano.

W ocenie Instytutu jego obecny wzrost, będący kontynuacją z poprzednich dwóch miesięcy, jest potwierdzeniem tezy o końcu społecznych obaw o skalę skutków ekonomicznego spowolnienia w gospodarce, m. in. na rynku pracy.

d3eti4g

Badanie GfK wskazuje także, że nastroje konsumenckie w Polsce są lepsze niż w całej Unii Europejskiej.

"Wskaźnik Nastrojów Konsumenckich w całej Unii Europejskiej wzrósł w czerwcu o 2,4 punktu i wynosi obecnie -21 punktów. Po marcowym sezonowym minimum obecnie obserwujemy trzymiesięczny trend wzrostowy" - napisano.

"Wskaźnik Nastrojów Konsumenckich GfK liczony dla Polski wyniósł w czerwcu -19,5 punktu i również notuje trzymiesięczny trend wzrostowy. Jednak jego dynamika jest w czerwcu, po raz pierwszy od stycznia br., wyższa od dynamiki wzrostu tego wskaźnika w całej Unii, co sugeruje, że poprawa klimatu konsumenckiego w Polsce może następować szybciej, niż w większości państw europejskich" - dodano.

Indeks Nastrojów Konsumenckich GfK jest zagregowanym wskaźnikiem sporządzanym na zlecenie Komisji Europejskiej, wyliczanym według niezmienionej formuły od roku 1985. (PAP)

bg/ pam/

d3eti4g
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3eti4g