Nastroje konsumentów w III uległy pogorszeniu - Ipsos

29.03. Warszawa (PAP) - Po ostatnich wzrostach optymizmu nastroje konsumenckie w marcu nieco się pogorszyły. Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) wynosi 90,8 pkt., co oznacza...

29.03. Warszawa (PAP) - Po ostatnich wzrostach optymizmu nastroje konsumenckie w marcu nieco się pogorszyły. Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) wynosi 90,8 pkt., co oznacza spadek o 2 pkt. w porównaniu do lutego - poinformował w poniedziałek Ipsos. Z badania wynika, że zmniejszyły się obawy przed wzrostem bezrobocia.

"Jest to jednak wynik aż o 24 pkt. wyższy od wyniku z marca ubiegłego roku (67,2 pkt.), który był najniższym wynikiem dla tego wskaźnika od maja 1992 roku" - napisano w komunikacie.

"Pomimo, iż spadek nie jest znaczny, dotyczy wszystkich wskaźników składowych WOK. Najsilniej spadły oczekiwania odnośnie zmiany sytuacji gospodarczej kraju i gospodarstwa domowego konsumentów w ciągu najbliższych 12 miesięcy (-4pkt.)" - dodano.

Autorzy badania wskazują, że wyraźnie pogorszyła się ocena klimatu gospodarczego.

"Wyraźny spadek odnotowała także ocena klimatu gospodarczego (-3 pkt.), która wynosi obecnie 81,5 pkt. Na niższe oceny tego wskaźnika silny wpływ mają właśnie pesymistyczne oczekiwania względem przyszłości. Natomiast ocena sytuacji gospodarczej kraju w ciągu ostatniego roku zmieniła się nieznacznie (spadek tylko o 0,5 pkt. względem lutego)" - napisano.

"Wśród Polaków coraz częstsze są zwłaszcza obawy o wzrost bezrobocia - aż 43 proc. konsumentów uważa, że wzrośnie ono na przestrzeni najbliższych 12 miesięcy (wzrost o 6 proc. względem lutego). Jest to powrót do wartości ze stycznia tego roku. Największy wzrost obaw nastąpił w grupach o gorszej sytuacji materialnej i zawodowej - wśród osób o dochodzie na osobę w gospodarstwie domowym poniżej 50 proc. średniej oraz wśród bezrobotnych" - dodano.

Z badania wynika, że gorsze są oceny dotyczące sytuacji materialnej konsumentów.

"Gorsze oceny dotyczące sytuacji materialnej konsumentów w ich gospodarstwach domowych, zwłaszcza dotyczące przyszłości, odbiły się również na spadku skłonności do zakupów, co potwierdzają wyniki sprzedaży detalicznej w lutym. Może mieć to swoje źródło w większych obawach konsumentów o stan swoich dochodów w związku z postrzeganym ryzykiem utraty miejsc pracy" - napisano.

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 4 a 14 marca 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1008 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.

Poniżej wskaźniki.

marzec 2010 zmiana

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów: 90,8 pkt -2,33 pkt Klimat Gospodarczy: 81,5 pkt -3,14 pkt Skłonność do Zakupów: 96,9 pkt -1,79 pkt Wskaźnik Bieżący 78,6 pkt -2,31 pkt Wskaźnik Oczekiwań 98,2 pkt -4,35 pkt

(PAP)

zaj/ gor/

Źródło artykułu:PAP
finanseipsoskoniunktura

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)