Nastroje konsumentów w kwietniu poprawiły się - Ipsos

04.05. Warszawa (PAP) - W kwietniu Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 3,4 pkt. względem marca do poziomu 94,1 pkt. - poinformował we wtorek instytut Ipsos. Autorzy badania...

04.05.2010 | aktual.: 04.05.2010 13:38

04.05. Warszawa (PAP) - W kwietniu Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 3,4 pkt. względem marca do poziomu 94,1 pkt. - poinformował we wtorek instytut Ipsos. Autorzy badania wskazują na zmniejszenie się obaw przed bezrobociem, a także na wzrost skłonności badanych do zakupów.

"Można przypuszczać, że za poprawą nastrojów stoi przede wszystkim wyraźne zmniejszenie obaw konsumentów przed bezrobociem (-8 pkt. proc. w stosunku do marca). Warto zauważyć również dużą poprawę dotyczącą ocen obecnej sytuacji gospodarczej kraju w porównaniu ze stanem sprzed 12 miesięcy" - napisano w komunikacie.

"Wynik ten wpisuje się w długookresowy trend rosnący wskaźnika, jaki możemy zaobserwować od kwietnia ubiegłego roku. Stopniowo konsumenci odzyskują zaufanie i wiarę w siły naszej gospodarki, tak bardzo osłabione pierwszymi oznakami kryzysu gospodarczego" - dodano.

W kwietniu skłonność do zakupów wzrosła i przekroczyła poziom równowagi 100 pkt, co, zdaniem autorów raportu, może oznaczać, że trend wzrostowy sprzedaży detalicznej będzie kontynuowany.

"Skłonność do zakupów wzrosła do poziomu 100,9 pkt. i po raz pierwszy od grudnia 2008 wskaźnik przekroczył poziom równowagi tj. 100 pkt. Mamy zatem niewielką przewagę optymistów nad pesymistami w zakresie oceny własnej sytuacji materialnej i nastawieniu do zakupów dóbr trwałego użytku" - napisano w komunikacie.

"Wyższy poziom wskaźnika w tym miesiącu jest przede wszystkim wynikiem poprawy ocen sytuacji materialnej gospodarstw domowych. Te informacje dają nadzieję na dalszą kontynuację marcowego wzrostu sprzedaży detalicznej" - dodano.

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 9-10 kwietnia oraz 19-26 kwietnia 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1004 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.

Poniżej wskaźniki.

kwiecień 2010 zmiana

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów: 94,1 pkt 3,39 pkt Klimat Gospodarczy: 84,0 pkt 2,52 pkt Skłonność do Zakupów: 100,9 pkt 3,97 pkt Wskaźnik Bieżący 84,2 pkt 5,59 pkt Wskaźnik Oczekiwań 100,2 pkt 1,98 pkt

(PAP)

fdu/ gor/

Źródło artykułu:PAP
finanseipsoskoniunktura
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)