Nie masz jeszcze prezentów na święta? To tak jak połowa Polaków
Choć święta Bożego Narodzenia tuż tuż, to aż 53 proc. Polaków jeszcze nie rozpoczęło swoich zakupów prezentowych. Tylko co 25 Polak postarał się już o podarki dla najbliższych - informuje "Rzeczpospolita".
06.12.2023 | aktual.: 07.12.2023 08:56
Według najnowszego badania przeprowadzonego przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna dla CBRE, aż 53 proc. Polaków jeszcze nie nabyło ani jednego podarunku.
Agata Czarnecka, szefowa działu badań i analiz w CBRE, podkreśla, że mimo zakończonych wyprzedaży związanych z Black Friday, przed nami dopiero prawdziwe zakupowe szaleństwo.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Większość prezentów Polacy nabywają w grudniu. Nawet pomimo rosnącej popularności zakupów online, większa grupa konsumentów wciąż wybiera tradycyjne wizyty w centrach handlowych.
Największy ruch będzie widać na 2-3 tygodnie przed Świętami Bożego Narodzenia. Aż 59 proc. z pytanych przez nas konsumentów właśnie wtedy kupuje podarki dla bliskich. W większości są to kobiety, z których deklarowało tak 62 proc. Mężczyźni natomiast wiodą prym wśród klientów sklepów na tydzień przed Bożym Narodzeniem. W tym czasie po prezenty zamierza wybrać się ponad jedna piąta z nich i tylko 12 proc. kobiet - dodaje Czarnecka.
Niespodzianki pod choinkę przygotowuje aż 90 proc. Polaków, ale tylko połowa z nich dokonała już zakupów. 31 proc. ma już część prezentów, a zaledwie 4 proc. może pochwalić się kompletnym zestawem podarków. Co ciekawe, jedynie 1 proc. respondentów decyduje się na wykonanie prezentów własnoręcznie.
Zakupowe szaleństwo dopiero przed nami
Kobiety wydają się być bardziej zorganizowane w przedświątecznym szaleństwie zakupowym. 35 proc. z nich deklaruje, że już teraz posiada przynajmniej część prezentów. Przeciwieństwem są mężczyźni, z których jedynie 27 proc. może pochwalić się podobnym rezultatem.
Osoby w wieku 25-34 lata również szybciej przystępują do zakupów, z czego 40 proc. już rozpoczęło kompletowanie prezentów. W przypadku grupy wiekowej 45-54 lata, tylko jedna czwarta zdążyła już wyruszyć na świąteczne zakupy.
Warto zauważyć, że niemal 6 na 10 respondentów planuje zakupy na 2-3 tygodnie przed Świętami, a 17 proc. zamierza zrobić to dopiero na tydzień wcześniej. Dla 3 proc. idealnym momentem na zakupy będą dwa lub trzy dni przed Bożym Narodzeniem, podczas gdy 6 proc. zdecyduje się na zakupy last minute.
Wysokie ceny dobijają
Niestety zakupy świąteczne na ostatnią chwilę mają też swoje wady. Respondenci wskazują przede wszystkim na wysokie ceny (49 proc.), szczególnie dotkliwie odczuwane przez mieszkańców mniejszych miast (57 proc.). Kolejnym problemem są tłumy w sklepach, na który narzeka 21 proc. konsumentów.
Na trzecim miejscu znalazł się zbyt duży wybór prezentów, który dla 12 proc. respondentów może być przytłaczający. Sklepy zamknięte w niedziele przeszkadzają 8 proc. respondentów.