Nie płać kartą w Argentynie!

Ministrowie finansów Argentyny są znani z niekonwencjonalnych prób zatrzymania „uciekających” z kraju dewiz. Obywatele nie pozostając dłużni swojemu państwu, prześcigają się w wymyślaniu nowych sposobów nabycia „zielonych” po atrakcyjnym kursie. Jak wygląda ta „zabawa” postaram się przedstawić w kliku poniższych akapitach.

Nie płać kartą w Argentynie!
Źródło zdjęć: © Fotolia | whitelook

W telegraficznym skrócie sytuacja gospodarcza Argentyny wygląda następująco. Przede wszystkim kraj targany jest przez bardzo wysoką inflację (około 25-30%) podczas gdy oficjalne statystyki mówią o średnim wzroście cen na poziomie 10%. Rosnące koszty życia mają dwa główne źródła: silna presja społeczna na podnoszenie płac oraz innych świadczeń wypłacanych przez państwo, co zmusza rząd do emisji „pustego” pieniądza, a także spadająca wycena peso w stosunku do dolara. Rezultatem jest ciągła aprecjacja cen dóbr importowanych. Gospodarcze nierównowagi bardzo dobrze widoczne są w kanale walutowym. Oficjalny kurs dolara wynosi 8 peso (w połowie zeszłego tygodnia było to 7, a rok temu 5). Natomiast kurs czarnorynkowy kształtuje się w okolicach 12-13. Rząd stara się wszelkimi sposobami zatrzymać odpływające z kraju dewizy (rezerwy walutowe w ostatnich 3 latach spadły o połowę). Przestawienie gospodarki na realną wycenę waluty spowodowałoby dalszy, skokowy wzrost inflacji, natychmiastowe realne zubożenie obywateli
oraz zamieszki społeczne (podobnie jak podczas bankructwa tego kraju na przełomie wieków).
Argentyńczycy nauczyli się jednak przez ostatnie lata wykorzystywać luki systemu i niektórzy starają się nabywać peso po oficjalnym kursie, a sprzedawać je po czarnorynkowym. Pierwsze próby pojawiły się na początku 2012 roku, gdy Cristina Kirchner została ponownie wybrana na prezydenta. Rachunek za przedwyborcze obietnice szybko rósł, a kapitał zagraniczny jeszcze szybciej odpływał. Konieczne było wprowadzenie ograniczeń w obrocie dewizowym, które powoli zaczęły obejmować zarówno przedsiębiorstwa jak i zwykłych obywateli. Początkowo różnice pomiędzy oficjalnym, a rynkowym kursem były niewielkie – klika procent. Gdy jednak stawały się one coraz bardziej znaczące, obywatele zaczęli wykorzystywać dostępne „furtki”.

Po pierwsze zauważono, że transakcje kartowe rozliczane są po kursie oficjalnym. Popularne, więc stały się „wycieczki” do sąsiedniego Urugwaju, wypłata pieniędzy z bankomatu w lokalnej walucie, zamienianie jej na USD, przywożenie „zielonych” do Argentyny oraz późniejsza ich sprzedaż po kursie czarnorynkowym.

Rząd jednak szybko zorientował się w „procederze” i opodatkował transakcje kartami debetowymi. Początkowo było to 15%, później 20%, a pod koniec 2013 rok podniesiono go do 35%.

Cła nałożone na import oraz trudności w dostępie do dolarów spowodowały dramatyczny wzrost cen dóbr zagranicznych. Jak donosi „The Economist” w artykule „A vacation from inflation”, cena laptopa Apple w Argentynie wynosi równowartość 3 tys. USD, podczas gdy takim sam model w USA kosztuje około 1.2 tys. USD. Rozkwitła, więc turystyka zakupowa, dzięki której obywatelom opłaca się kupić bilet lotniczy oraz zapłacić podatek od transakcji kartą by przywieźć nawet jednego notebook'a.

Ci, którzy nie lubią podróżować do niedawna mogli kupować w zagranicznych sklepach internetowych i korzystać z preferencyjnego kursu na kratach kredytowych. Jednak również w tym przypadku państwo znalazło sposób na „spekulantów”. Obecnie paczki z zagranicy nie są dostarczane bezpośrednio do adresata, a muszą być odbierane w oddziałach celnych. Jeżeli wartość przesyłek na danego obywatela przekracza wartość 25 USD rocznie wtedy naliczane jest specjalne cło w wysokości 50%.

Obostrzenia nie omijają również przedsiębiorców prowadzących działalność importową/eksportową. Poza kontrolą państwa nad wszelką aktywnością wymagającą wymiany walutowej zagraniczne firmy muszą promować argentyńskie produkty zagranicą. W artykule „Sustaining trade reform: Institutional lessons from Peru and Argentina” opublikowanym na portalu ekonomicznym „Voxeu” autorzy przytaczają przykład dealer'a BMW z Argentyny, który by móc rozpocząć działalność musiał się zobowiązać, że będzie promował na całym świecie argentyńskie wyroby ze skóry i lokalną odmianę ryżu. Jeżeli nie spełni tych wymagań wtedy licencja na działalność importową zostanie mu odebrana.

Na koniec praktyczna porada. Nie należy używać kart płatniczych w Argentynie. Transakcję rozliczane są po kursie oficjalnym, który jest niższy od rynkowego o około 40%. Najlepiej, więc zabrać ze sobą „twardą” walutę (USD, EUR, GBP, czy CHF) i wymienić ją na ulicy korzystając usług, dobrze znanym starszemu pokoleniu, cinkciarzy.

Marcin Lipka
Analityk Cinkciarz.pl

Źródło artykułu:cinkciarz.pl

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (3)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.