Niech cię wożą inni

Coraz częściej firmy produkcyjne i sieci handlowe zlecają obsługę zadań logistycznych fachowcom - wyspecjalizowanym operatorom logistycznym. Rynek logistyki artykułów świeżych cały czas rośnie. Podczas gdy w Europie Zachodniej aż 90 proc. firm zleca część usług logistycznych na zewnątrz, w Polsce tylko 50 proc.

15.11.2008 | aktual.: 20.11.2008 11:40

Coraz częściej firmy produkcyjne i sieci handlowe zlecają obsługę zadań logistycznych fachowcom - wyspecjalizowanym operatorom logistycznym. Rynek logistyki artykułów świeżych cały czas rośnie. Podczas gdy w Europie Zachodniej aż 90 proc. firm zleca część usług logistycznych na zewnątrz, w Polsce tylko 50 proc.

Firmy coraz częściej zauważają, że bez przemyślanych rozwiązań z dziedziny logistyki nie są w stanie nie tylko szybko, ale również w ekonomicznie uzasadniony sposób dostarczać towaru na terenie kraju czy Europy. Wymagania konsumentów są coraz wyższe, a obsługa produktów świeżych jest kapitałochłonna.

Niezbędne są duże inwestycje, m.in. w specjalistyczne magazyny i odpowiedni tabor.

Transport i magazynowanie mogą stanowić znaczną część kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Czasem dopiero dokładne zbilansowanie tych nakładów skłania firmy do zainteresowania się nowoczesnymi rozwiązaniami logistycznymi.

Tańszy profesjonalizm

Grupa Equus realizuje transport plandekowy, chłodniczy i cysternowy. _ Dzięki temu możemy zaproponować klientom kompleksową obsługę _ - mówi Adam Lechna, członek zarządu Grupy Equus odpowiadający za relacje z klientami. _ Realizujemy usługi transportowe dla kilku tysięcy firm. Z naszej oferty transportu cysternowego korzystają przede wszystkim producenci artykułów spożywczych, a z przewozów chłodniczych - sieci handlowe i centra dystrybucyjne. _

Sieci handlowe stanowią znaczącą grupę klientów dla operatorów logistycznych, zwłaszcza tych globalnych. _ Przyszłość tego rynku jest ogromna, coraz więcej sieci handlowych wprowadza swój biznes do Polski. Rozwój rynku jest bardzo dynamiczny, co wiąże się ze wzmożonym lokowaniem inwestycji zagranicznych ze względu na położenie naszego kraju w Europie Centralnej _- mówi Stanisław Lukowicz, dyrektor generalny Kuehne + Nagel sp. z o.o. Rynek jest w dalszym ciągu podzielony - są sieci, które same organizują procesy logistyczne, ale generalnie sieci handlowe korzystają z usług zewnętrznych operatorów logistycznych.

_ Przypuszczamy, że z biegiem czasu usługi outsourcingu znacznie się zwiększą. Powodem skorzystania z firmy zewnętrznej jest nie tylko znaczna redukcja kosztów, ale także profesjonalizm usługi, jaką może zaoferować doświadczony operator logistyczny _- twierdzi dyrektor Lukowicz.

Wyodrębnienie logistyki z firmy i oddanie jej w ręce operatora logistycznego ma wiele plusów. Z pewnością zalicza się do nich zmniejszenie kosztów: klienci nie muszą inwestować w dodatkowe powierzchnie magazynowe i tabor oraz ich utrzymanie - płacą tylko za usługę, której potrzebują. Ponadto nie podlegają wahaniom rynku, takim jak np. sezonowość dostaw, i w przypadku ich zmniejszonego wolumenu nie ponoszą strat finansowych.

Mają opcję zwiększenia lub zmniejszenia powierzchni magazynowej - operator logistyczny jest w stanie efektywniej ją zagospodarować, co także powoduje znaczne obniżenie kosztów. W przypadku sezonowości operator logistyczny może stworzyć taki portfel klientów, że zmniejszy straty wynikające z niewykorzystania powierzchni magazynowej.

_ Zlecając usługi transportowe firmom zewnętrznym, nie ponosimy przede wszystkim ryzyka związanego z zatrudnianiem kierowców. Nie musimy się martwić czasem ich pracy i kłopotami z Inspekcją Transportu Drogowego _ - mówi Hubert Baranowski, specjalista odpowiedzialny w Tesco za transport i spedycję. Jego zdaniem, obecnie żadna z firm nie jest w stanie w pełni sprostać wszystkim obowiązującym przepisom. Gdy korzysta się z firm zewnętrznych, to one ponoszą ryzyko.

Drugim z powodów, dla których warto zlecać takie usługi na zewnątrz, to zmienność rynkowa.
_ Posiadając własną flotę pojazdów, nie moglibyśmy szybko dostosowywać się do zmieniającej się sytuacji na rynku _ - tłumaczy przedstawiciel Tesco.

Potwierdza to Rafał Pawlak z sieci Plus Dyskont. _ Nie trzeba zarządzać kierowcami i taborem. Dział sprzedaży domaga się, by towar wyjeżdżał regularnie. Aby to było możliwe i aby móc reagować na sezonowe wahania, musieliśmy mieć zapas mocy przerobowych i w związku z tym utrzymywać więcej taboru i ludzi niż to w danym momencie konieczne _- wyjaśnia.

Teraz firma koncentruje się wyłącznie na sprzedaży. Inne działania, w tym transport i spedycja, są zlecane firmom zewnętrznym.
_ W Niemczech, w naszej sieci, po zleceniu usług transportowych na zewnątrz koszty spadły ponaddwukrotnie _ - mówi Rafał Pawlak. Operatorzy są coraz bardziej elastyczni w przygotowywaniu najkorzystniejszych dla klienta rozwiązań logistycznych. Zaczynając od magazynowania, dystrybucji, kontrolowania temperatury (magazyny chłodnicze, dystrybucja w chłodniach), po konfekcjonowanie, etykietowanie, sortowanie czy obsługę reklamacji.

Trafić w okienko

Kluczowe są umiejętności pracowników obsługujących produkty świeże - muszą być nie tylko odpowiednio przeszkoleni, ale również mieć świadomość, jak ważne jest dotrzymanie warunków temperaturowych.

Takie argumenty przekonują do korzystania z usług firm logistycznych. _ Klientami decydującymi się na współpracę z Fresh Logistics kieruje też świadomość, że konieczne jest szybkie reagowanie, które zapewnia nasza firma. Każdy dzień realizacji dostawy artykułów świeżych to często znaczny procent życia produktu _- mówi Tomasz Olenderek, dyrektor Fresh Logistics.

Sieci handlowe są bardzo wymagającymi klientami, zwłaszcza w kwestii terminowości dostaw do supermarketów. Opracowywane są oceny dostaw, w których terminowość nie może spaść np. poniżej 98 proc., by operator logistyczny nie poniósł kar umownych. Wyznaczane są konkretne godziny przyjazdu dostawcy, tzw. okienka dostawy (np. 13.00-13.20), i jeżeli towar nie pojawi się w tym czasie, terminowość dostawy nie zostaje dotrzymana. _ W przypadku długoterminowych umów operatora logistycznego z klientem dopasowywany jest także system informatyczny, który ma umożliwić przesyłania zamówień bezpośrednio od klienta do naszej sieci. W takim przypadku informacje o ilości i miejscu dostawy zamówionego towaru trafiają do nas błyskawicznie _- twierdzi Stanisław Lukowicz.

Największy kłopot - kierowcy

Kłopoty, które czasami zdarzają się w przewozach chłodniczych, związane są ze złym przygotowaniem towarów do transportu, np. towar podczas załadunku już ma temperaturę inną niż wymagana albo jest nieprawidłowo ułożony na paletach i w trakcie transportu może ulec zgnieceniu. _ Na szczęście nie są to częste problemy i transportowane przez nas towary dojeżdżają na miejsce przeznaczenia bez szwanku _ - mówi Adam Lechna z grupy Equus.

_ Pewne potknięcia zawsze pojawiają się na początku współpracy z danym przewoźnikiem, ale po pewnym czasie "docieramy się" i współpraca generalnie układa się wzorowo _ - mówi Rafał Pawlak z Plus Dyskont. Na nieco inne trudności zwraca uwagę Hubert Baranowski. _ Tesco współpracuje z 7-8 firmami transportowymi i w sumie z każdą współpraca układa się trochę inaczej. Dodatkowo współpracę utrudniają przepisy. Zdarza się, że samochód musi stać 9 godzin kilka kilometrów przed celem, bo tego wymagają przepisy _- mówi Baranowski.

Trudności, jakie mają firmy transportowe, wynikają w dużej mierze z faktu, że nie są dostatecznie przygotowane do zmian kierowców. Tnąc koszty, nie zatrudniają wystarczającej liczby kierowców, tak by samochód mógł jeździć na trzy zmiany.

Wiele firm nie radzi sobie z taką wymianą kierowców, którzy w efekcie albo przekraczają obowiązujący czas pracy, albo nie radzą sobie z realizacją harmonogramu.

Rynek klienta

Wielu potencjalnych klientów ostrożnie podchodzi do outsourcingu usług logistycznych, gdyż wciąż woli wykonywać te zadania samodzielnie. Jest to normalny proces dojrzewania rynku. Przy obecnej sytuacji rynkowej w Polsce, gdy trudno o wykwalifikowanych pracowników, a stawki wynagrodzeń rosną, nie można wymagać od operatora logistycznego obcinania kosztów na każdym poziomie. Dla zapewnienia klientowi usługi najwyższej jakości potrzebna jest wykwalifikowana kadra pracownicza, specjaliści IT, kierowcy, magazynierzy, spedytorzy, a to wszystko musi odpowiednio kosztować. _ Moim zdaniem, zlecanie usług na zewnątrz to jedyna słuszna droga. Każdy powinien skupiać się na tym, co umie najlepiej _- firmy transportowe na transporcie, a przedsiębiorstwa spożywcze na produkcji czy sprzedaży - uważa Rafał Pawlak z Plus Dyskont.

W tej chwili na rynku usług transportowych panuje niewątpliwie kryzys i to klienci, mogąc wybierać kontrahentów, dyktują warunki. Ale za kilka lat, gdy ten rynek skonsoliduje się, co wydaje się nieuchronne, być może to firmy transportowe zaczną stawiać swoje. _ Kto wie, może za 10-15 lat trzeba będzie na nowo rozważyć, czy outsourcing usług się opłaca... _- zastanawia się Hubert Baranowski.

Roman Wieczorkiewicz
Rynek Spożywczy

transporttescofirma
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)