Niemcy znów nas deklasują. Marka "made in Poland" przegrywa z kretesem
Pierwsi swoje produkty etykietą "Made in..." zaczęli oznaczać Brytyjczycy już pod koniec XIX w. W ten sposób chcieli odróżnić towary produkowane na Wyspach od zalewającej ich rynek taniej produkcji, głównie z Niemiec.
_ Aleksandra Stanek, WP money _
Teraz w dobie globalizacji oznaczenie kraju pochodzenia danego towaru ma ogromne znaczenie, a te z metką "Made in Germany", cenione są o wiele bardziej niż przed dwoma wiekami.
A jak wygląda siła produktów "made in Poland"? Jaką renomą cieszą się towary produkowane w naszym kraju? Odpowiedzi poszukaliśmy w najnowszym "Made-In-Country Index (MICI) 2017", rankingu stworzonym przez Statista i Dalia Research na podstawie badania 43 tys. konsumentów z całego świata.
Wynik tych badań nie jest dla nas korzystny.
Indeks "Made-In-Country" określa reputację produktów z różnych krajów z całego świata. Pokazuje, jak są odbierane i postrzegane przez zagranicznych konsumentów. W tegorocznym zestawieniu uwzględniono 49 państw i Unię Europejską.
Pierwszą dziesiątkę, z 81 punktami, otwierają Stany Zjednoczone. Oznacza to, że etykieta "made in USA" nie cieszy się najsilniejszą reputacją na świecie.
Bez niespodzianek najlepiej postrzegane są amerykańskie towary w samych Stanach Zjednoczonych i w wielu krajach Ameryki Południowej. Również dla japońskich konsumentów "made in USA" to gwarancja jakości.
Co więcej, Stany Zjednoczone, razem z Rosją, znalazły się w gronie państw, które w minionym roku wizerunkowo zyskały najmniej, co można wiązać z wyborami prezydenckimi w tym kraju i wygraną Donalda Trumpa, którego polityka nie jest dobrze przyjmowania poza granicami USA.
Dokładnie na taką samą ocenę, zdobywając tyle samo punktów co USA, zasłużyła Francja. Oznacza to, że etykieta "made in France" cieszy się taką samą renomą, co "made in USA".
Towary wyprodukowane we Francji najlepiej oceniane są na macierzystym rynku, a także w byłym protektoracie Francji - w Maroku.
Ex aequo z Francją i USA, zdobywając 81 punktów, znalazła się Japonia. Produkty z etykietą "Made in Japan" postrzegane są jako najbardziej zaawansowane technologicznie, przy czym konsumenci wskazują, że wysoka jakość idzie w tym przypadku z rozsądną ceną.
Dlatego nie tylko Japończycy chwalą produkowane w ich ojczyźnie produkty. Towary "made in Japan" są również numerem 1 w Rosji, ale także w Wietnamie, Ekwadorze czy Egipcie.
Włoska marka wciąż jest wysoko oceniana jako symbol dobre smaku i doskonałego designu. Produkty z tego kraju postrzegane są jako unikalne i oryginalne.
Dlatego metka "made in Italy" została sklasyfikowana na wysokiej, siódmej pozycji w rankingu mocy marek poszczególnych państw.
Szóstą, najmocniejszą markę ma etykieta "made in Canada". Kanadyjskie produkty doceniane są przede wszystkim w kategoriach zrównoważonego rozwoju i uczciwych warunków produkcyjnych.
Co więcej, w minionym roku wizerunek Kanady, jako producenta w globalnym handlu, umocnił się najbardziej, co oznacza najszybszy awans w gronie wszystkich państw.
Czyste powietrze, krystaliczne jeziora i... dobre produkty. Tak postrzegana jest Szwecja, która zdobyła w tegorocznym zestawieniu 90 punktów i zajęła piąte miejsce w rankingu najmocniejszych marek krajowych towarów.
Etykieta "made in Sweden" najwyżej oceniana jest oczywiście w samej Szwecji, ale także w sąsiadujące Norwegii szwedzkie produkty cieszą się renomą.
Wielka Brytania, czyli kraj, który jako pierwszy wprowadził znakowanie towarów wyprodukowanych na własnym terenie, zdobył 91 punktów.
Oznacza to, że etykieta "made in UK" jest czwartą, najmocniejszą marką. Produkty nią oznaczane cieszą się największym uznaniem oczywiście na Wyspach, ale także w Holandii.
Etykieta "made in EU" została wprowadzona przez Komisję Europejską w 2003 r. i obecnie uznawana jest za trzecią najmocniejszą markę na świecie.
Co prawda pojawiają się zarzuty, że wykorzystywana jest ona do podnoszenia wartości towarów, wyprodukowanych w państwach członkowskich niecieszących się dobrą opinią w kategoriach jakości produkcji, to jednak europejska marka oceniana jest jako gwarant dobrej jakości i uczciwych warunków produkcji.
Produkty z terenu Unii cieszą się ponadprzeciętnymi ocenami nie tylko, jeśli chodzi o jakość, ale także technologiczne zaawansowanie czy standardy bezpieczeństwa.
Takie oceny podzielają konsumenci nie tylko na terenie Wspólnoty, ale także poza granicami UE, w Algierii czy wielu krajach Ameryki Południowej.
Szwajcarskie zegarki, szwajcarska czekolada, szwajcarskie scyzoryki... to symbole prestiżu, który potwierdza etykieta "made in Swiss". Szwajcaria zdobyła w tegorocznym zestawieniu aż 98 punktów i zajęła drugie miejsce.
Szwajcarskie produkty są na całym świecie postrzegane jako symbol luksusu i wyznacznik wysokiego statusu.
Najbardziej rozpoznawalną i docenianą marką na świecie jest "made in Germany". Niemieckie produkty najczęściej kojarzone są z wysoką jakością i bezpieczeństwem.
Taką opinię podzielają konsumenci nie tylko z Niemiec, ale z wielu państw świata, w tym z Francji, Hiszpanii, Ukrainy, Turcji, Korei Południowej, państw Bliskiego Wschodu, z Afryki i Ameryki Południowej.
Polska nie znalazła się w pierwszej 20. zestawienia, co oznacza, że marka "made in Poland" nie należy do najmocniejszych.
Jak wynika z zestawienia "Made-In -Country-Index" polskie produkty cieszą się uznaniem praktycznie tylko w jednym kraju - w Polsce właśnie. Czyżby poza granicami nie wiedzieli, że dobre to, co polskie?