NIK zawiadomił prokuraturę. GDDKiA odpowie
Najwyższa Izba Kontroli we Wrocławiu skierowała do prokuratury zawiadomienie o niedopełnieniu przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad obowiązków w zakresie prawidłowego wyboru wykonawcy budowy mostu przez Odrę w ramach Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.
26.01.2010 17:55
Jak poinformował PAP we wtorek rzecznik prasowy wrocławskiego oddziału NIK Krzysztof Paliwoda, w wyniku popełnionych błędów dopuszczono do odrzucenia najtańszej oferty i przyjęcia droższej o kwotę ponad 124 mln zł. Chodzi o konsorcjum firm Mostostal/Acciona.
Rzecznik przypomniał, że obwodnica miała być gotowa w 2008 r. Obecnie jako termin zakończenia realizacji podaje się 2011 r. Najpierw miała kosztować 1,4 mld zł, teraz 4 mld zł. - Uważamy, że inwestycja jest bardzo rozwleczona w czasie. A w myśl zasady, kto długo buduje, drogo buduje. Oceniamy źle tak wysokie koszty - mówił Paliwoda. Zaznaczył, że koszt obwodnicy nie był przedmiotem kontroli, ale nie sposób nie zwrócić uwagi na tak wysokie koszty.
Kontrola dotyczyła 2008 r., trwała 10 miesięcy i zakończyła się w październiku 2009 r. Kontrolowano Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad i budowę obwodnicy.
Pierwsze zawiadomienie do prokuratury NIK skierowała jeszcze w grudniu 2009 r. i chodziło w nim również o nieprawidłowości proceduralne, ale wtedy dotyczyły one pozwoleń na budowę.
Jak wynika z komunikatu zamieszczonego na stronie GDDKiA w sprawie opóźnień przy budowie mostu przez rzekę Odrę w ciągu obwodnicy, wykonawca budowy mostu, konsorcjum firm Mostostal/Acciona tuż przed świętami poinformował, że chce złożyć wniosek z roszczeniem o przesunięcie terminu wykonania mostu nie podając wartości opóźnienia.
GDDKiA zwróciła się do nadzoru inwestorskiego z prośbą o przygotowanie raportu z budowy, który otrzymała 30 grudnia 2009 r. "Z raportu inżyniera wynikało, że opóźnienia przy budowie 122-metrowego pylonu mogą sięgać 120 dni, zaś opóźnienia przy budowie jednej z estakad 45 dni. W związku z tymi informacjami GDDKiA zażądała od wykonawcy przedstawienia zaktualizowanego harmonogramu prac oraz tzw. programu naprawczego" - wynika z komunikatu.
14 stycznia 2010 r. GDDKiA zorganizowała spotkanie z wykonawcą, nadzorem inwestorskim, nadzorem autorskim i projektantem mostu. Na spotkaniu wykonawca oszacował, że opóźnienie może wynosić od 2 do 5 miesięcy.
"Należy pamiętać, że budowa mostu przez Odrę jest konstrukcją niezwykle skomplikowaną. Będzie to najwyższy most w Polsce i jeden z najwyższych na świecie, niestety skala trudności przy jego realizacji jest ogromna" - czytamy w komunikacie.
Według GDDKiA termin zakończenia budowy mostu, czyli listopad 2010 r., jest jedynie terminem pośrednim, ponieważ cały odcinek drogowy prowadzący do i od mostu będzie gotowy w czerwcu 2011 r. Dlatego GDDKiA podkreśla, że opóźnienia przy budowie mostu nie będą miały wpływu na zakończenie budowy całej obwodnicy Wrocławia.
PAP nie udało się we wtorek skontaktować w rzeczniczką GDDKiA we Wrocławiu.