Norwegian Air Shuttle
Norwegian Air Shuttle – przewoźnik skandynawski oferujący tanie loty pomiędzy portami lotniczymi znajdującymi się w państwach skandynawskich lub łączący je z innymi lotniskami Europy, Azji i Ameryki Północnej.
Historia
Powodem powołania do życia firmy w 1993 roku było przejęcie likwidowanych linii lotniczych Braathens. Od 2002 roku linie operują samodzielnie, konkurując tym samym z największym przewoźnikiem lotniczym w Skandynawii – liniami SAS. W Norwegii uznawane są za narodowe linie lotnicze. Obecnym prezesem firmy jest Bjørn H. Kise.
W 2005 roku linie gościły na swoich pokładach ponad 3,3 mln pasażerów, a 9 lat później już 24 mln. W 2015 roku doszło do strajku pilotów i członków załóg, co spowodowało odwołanie lub opóźnienie 2 tys. lotów oraz 350 mln koron strat. Mimo to linie nie straciły klientów, a ich budżet nie ucierpiał. Poza tym Norwegian uznawane są za jedyne linie lotnicze na świecie, które dotąd w żadnym roku nie przyniosły strat.
Siedzibą Norwegian Air Shuttle jest Fornebu niedaleko Oslo, a macierzystym portem lotniczym Oslo-Gardermoen, chociaż samoloty bazują także na innych lotniskach norweskich.
Działalność
Łączna liczba tras, na których operują linie lotnicze Norwegian, sięga pół tysiąca, a ich samoloty latają w ponad 150 miejsc w Europie, Północnej Afryce, Tajlandii, na Bliskim Wschodzie i w Stanach Zjednoczonych. W Polsce Norwegian ląduje w Warszawie, Krakowie, Gdańsku i Szczecinie. Od 2012 roku linie współpracują z Norwegian Long Haul, który obsługuje większość lotów długodystansowych.
Linie lotnicze Norwegian uznawane są za jedne z najbardziej ekologicznych na świecie. Angażują się w różnego rodzaju akcje zarówno ratowania środowiska, jak i humanitarne. Współpracują z UNICEF na terenie Afryki, fundacjami na rzecz chorych na stwardnienie rozsiane czy grupami ratowniczymi, między innymi po kataklizmach.
Flota
Linie lotnicze Norwegian posiadają 150 samolotów wyprodukowanych przez amerykański koncern Boeing (modele takie jak Boeing 737-800s, Boeing 737 MAX czy Boeing 787 Dreamliner). Pewna część samolotów posiada modemy Wi-Fi, przy czym łapią one sygnał jedynie w obrębie Europy. Barwy samolotów Norwegian to czerwony na dziobie i stateczniku pionowym oraz biały na pozostałej powierzchni maszyny.
Notowania na giełdzie
Na norweskiej giełdzie papierów wartościowych akcje Norwegian wyceniane są na 234,1 NOK (stan na październik 2017).
Komentarze