Trwa ładowanie...
d1ppir5
d1ppir5

SAS Scandinavian Airlines

Najnowsze informacje
Samolot linii lotniczych SAS latają na 120 trasach na całym świecie Shutterstock

SAS Scandinavian Airlines to międzynarodowe linie lotnicze, stanowiące największą flotę powietrzną krajów nordyckich. Część akcji spółki należy do rządów Szwecji, Norwegii i Danii, resztą zarządzają prywatni akcjonariusze.

Historia

Początki działalności linii lotniczych SAS Scandinavian Airlines sięgają 1946 roku, kiedy doszło do fuzji prywatnych linii Svensk Interkontinental Lufttrafik, norweskich Det Norske Luftfartselskap i duńskich Det Danske Luftfartselskab w zakresie wykonywania tras transatlantyckich. Dwa lata później linie wraz ze szwedzkim przewoźnikiem narodowym AB Areotransport połączyły się całkowicie, tworząc SAS, który klienci znają do dziś.

W chwili utworzenia linii udziały rozkładały się następująco: SAS Sverige (42,8 proc.), SAS Denmark (28,6 proc.) oraz SAS Norge (28,6 proc.).

Jako pierwsze linie na świecie Scandinavian Airlines System uruchomiło w 1954 roku loty nad biegunem północnym, które łączyły Kopenhagę z Los Angeles z międzylądowaniem na Grenlandii oraz w Kanadzie (Winnipeg). Trzy lata później powstała także trasa łącząca kraje skandynawskie z Japonią. W tym wypadku także dochodziło do międzylądowań na Grenlandii oraz na Alasce. Powodem utworzenia trasy był brak zgody ze strony Związku Radzieckiego na loty nad Syberią.

W 1959 roku flota SAS została wzbogacona o samoloty odrzutowe. Pierwszym zakupionym modelem był Sud Aviation Caravelle. W 1971 roku linie nabyły pierwsze Boeingi 747.

W latach 80. XX wieku doszło do szeregu przejęć mniejszych skandynawskich kompanii awiacyjnych. SAS zakupił między innymi norweskich przewoźników Widerøe i Braathens, szwedzkie Skyways Express i Linjeflyg, a także duński Cimber Air. W kolejnych latach SAS nabył także udziały linii lotniczych Texas Air Corporation, British Midland, Spanair oraz Air Greenland, które po pewnym czasie sprzedał.

Rok 1997 przyniósł porozumienie między SAS-em, Air Canada, Lufthansą, United Airlines oraz Thai Airways International, dzięki któremu udało się utworzyć Star Alliance. Podobne starania dotyczyły połączenia z KLM, Swissair i Austrian Airlines, jednak do sojuszu ostatecznie nie doszło. W 2001 roku Scandinavian Airlines System został przekształcony w holding, w którym 21,4 proc. udziałów przypadło Szwecji, 14,3 proc. Norwegii i tyle samo Danii. Pozostały kapitał przeszedł w publiczne posiadanie.

W 2004 roku SAS rozdzielił się na cztery spółki: SAS Scandinavian Airlines Danmark AS, SAS Scandinavian Airlines Sverige AB, SAS Braathens AS (przemianowane później na SAS Scandinavian Airlines Norge AS) i SAS Scandinavian International AS. W 2009 roku doszło jednak do ponownego połączenia w ramach SAS Scandinavian System AB.

Działalność

SAS Scandinavian Airlines obsługuje około 120 tras, łącząc porty lotnicze na całym świecie. W 2011 roku linie uplasowały się na 8. miejscu pod względem wysokości przychodu, zainkasowały bowiem 38 mld SEK, przewożąc niemalże 23 mln pasażerów.

W związku z rozkwitem konkurencyjnych tanich linii lotniczych, takich jak chociażby Norwegian, zarząd SAS-u musiał uciec się do przedstawienia planu oszczędnościowego zakładającego wydłużenie czasu pracy załóg, obniżenie pensji, a także sprzedaż akcji przejętych przed laty lokalnych przewoźników. Ponadto wprowadzono kilka zmian dotyczących bezpośrednio pasażerów, między innymi płatne posiłki w klasie ekonomicznej.

Flota

SAS dysponuje ponad 150 maszynami. Posiada w swojej flocie Airbusy A319, A320, A320neo, A321, A330 i A340. Poza tym SAS wykonuje loty samolotami Boeinga (737-600, 737-700 i 737-800). Dodatkowo dysponuje 19 maszynami Bombardiera CRJ900. Dawniej linie lotnicze SAS były jednym z najważniejszych klientów Douglasa, a w ich flocie przeważały maszyny DC-9.

Siedziba i zarząd

Siedzibą linii lotniczych SAS Scandinavian Airlines jest Sztokholm, a bazami floty zarówno Sztokholm, jak i Kopenhaga oraz Oslo. Liniami zarządza od 2008 roku prezes Fritz H. Schur.

Główne porty lotnicze linii to Sztokholm-Arlanda, Oslo-Gardermoen, a także Kopenhaga-Kastrup.

Notowania na giełdzie

SAS Scandinavian Airlines to spółka notowana na sztokholmskiej giełdzie papierów wartościowych. Jej akcje wyceniane są na 26,30 SEK (stan na październik 2017). W 2015 roku spółka warta była niecałe 40 mln koron szwedzkich, a jej kapitał własny wynosił 6,4 mld koron szwedzkich.

d1ppir5
d1ppir5
d1ppir5
d1ppir5