Obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
14.02.2012 | aktual.: 14.02.2012 16:08
14.02. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął założenia do projektu ustawy o zasadach udziału zagranicznych funkcjonariuszy i pracowników we wspólnych operacjach lub wspólnych działaniach ratowniczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie harmonogramu zadań wykonywanych w ramach programu wieloletniego "Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych" w roku 2012 oraz kierunków realizacji zadań tego programu w roku 2013 i 2014.
Rząd zajął stanowiska:
- wobec obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (druk nr 19);
- wobec obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (druk nr 25);
- wobec obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty i ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (druk nr 27).
Rada Ministrów przyjęła informację na temat uposażeń służb mundurowych w 2012 r.
Zatwierdzono Plan pracy Komitetu do spraw Europejskich na 2012 r.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zasadach udziału zagranicznych funkcjonariuszy i pracowników we wspólnych operacjach lub wspólnych działaniach ratowniczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedłożone przez ministra spraw wewnętrznych.
Przepisy projektowanej ustawy umożliwią funkcjonariuszom i pracownikom państw członkowskich Unii Europejskiej i innych państw objętych przepisami Schengen udział we wspólnych działaniach odbywających się w Polsce. Chodzi o sytuacje wymagające międzynarodowej pomocy lub wsparcia odpowiednich służb w zapewnieniu porządku i bezpieczeństwa publicznego podczas zgromadzeń, imprez masowych, katastrof czy klęsk żywiołowych. Zgodnie z obecnym stanem prawnym, udział we wspólnych operacjach i działaniach ratowniczych na terytorium RP może odbywać się przede wszystkim na podstawie umów międzynarodowych.
Przygotowanie przepisów regulujących te zagadnienia ma szczególne znaczenie ze względu na wspólną z Ukrainą organizację finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012. Powstanie przepisów umożliwiających odpowiednim służbom prowadzenie wspólnych z Ukrainą operacji będzie mieć istotne znaczenie dla zapewnienia ładu i bezpieczeństwa publicznego podczas rozgrywek. W praktyce oznaczać to będzie możliwość uczestniczenia ukraińskich funkcjonariuszy w działaniach na rzecz bezpieczeństwa prowadzonych na terenie Polski.
Należy podkreślić, że koszty związane z udziałem zagranicznych funkcjonariuszy, zgodnie z przepisami UE, w działaniach prowadzonych na terenie Polski będą ponoszone przez właściwe organy służb państwa wysyłającego. Dozwolone będzie również ustalenie innych sposobów finansowania, w tym np. finansowanie przez stronę polską.
W projektowanej ustawie, zgodnie z założeniami, zostaną określone zasady udziału zagranicznych funkcjonariuszy lub pracowników we wspólnych operacjach. Zostaną zawarte różnego rodzaju definicje. Na przykład wspólną operacją będą działania prowadzone na terytorium Polski z udziałem zagranicznych funkcjonariuszy, odbywane w różnych formach - patrole lub działania ratownicze służące zapewnieniu porządku i bezpieczeństwa publicznego. Zagraniczni funkcjonariusze będą współpracować z Policją, Strażą Graniczną, Państwową Strażą Pożarną, Biurem Ochrony Rządu i Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Przewiduje się, że wniosek o udział zagranicznych funkcjonariuszy lub pracowników we wspólnych przedsięwzięciach będzie kierowany do organu państwa wysyłającego przez jednego z komendantów głównych: Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, bądź szefów Biura Ochrony Rządu lub Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. We wniosku powinny się znaleźć podstawowe informacje dotyczące wspólnej operacji czy wspólnych działań ratowniczych. Skierowanie wniosku będzie niezbędne, gdy przewidywany okres pobytu zagranicznych funkcjonariuszy nie przekroczy 90 dni od dnia ich wjazdu do Polski lub gdy liczba uczestników nie przekroczy 200 osób. W pozostałych przypadkach, przekraczających wymienione limity czasu i liczby funkcjonariuszy, wniosek będzie kierowany przez ministra spraw wewnętrznych. W projekcie ustawy zostaną szczegółowo określone przypadki, w których to minister spraw wewnętrznych będzie kierował wniosek o udzielenie wsparcia.
Zgodnie z założeniami, w przypadku udziału zagranicznych funkcjonariuszy lub pracowników z państw niebędących członkami UE lub państw niestosujących dorobku Schengen, organem decydującym będzie Rada Ministrów, działająca na wniosek ministra spraw wewnętrznych. Chodzi m.in. o sytuacje, gdy: pobyt funkcjonariuszy z tych państw przekroczy 90 dni od dnia ich wjazdu do Polski lub liczba funkcjonariuszy będzie większa niż 20 osób. W projekcie ustawy znajdą się szczegółowe zapisy dotyczące informacji, jakie powinny znaleźć się we wniosku, np. cel i rodzaj operacji, przewidywany okres pobytu, rodzaj sił uczestniczących. Powinny być również określone - rodzaj oczekiwanej pomocy i dane personalne oraz stopień funkcjonariusza dowodzącego wspólną operacją.
Podczas pobytu w Polsce zagraniczni funkcjonariusze i pracownicy będą zobowiązani do przestrzegania prawa polskiego. Będą ponadto podlegać ochronie prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy Policji. Zgodnie z założeniami, będą mogli nosić mundur służbowy oraz okazywać legitymację służbową. Będą poza tym korzystać z ulg na przejazdy środkami transportu zbiorowego. Zakłada się również, że uzyskają uprawnienia do wwozu do Polski służbowej broni, materiałów pirotechnicznych i środków przymusu bezpośredniego. Użycie broni palnej i środków przymusu bezpośredniego może następować tylko na podstawie przepisów ustawy o Policji. Zagraniczni funkcjonariusze i pracownicy, mający uczestniczyć we wspólnej operacji, będą przeszkoleni przez właściwe jednostki organizacyjne Policji, Straży Granicznej, BOR lub ABW w zakresie obowiązujących w Polsce przepisów prawnych, form i procedur działania - szczególnie dotyczy to zasad użycia broni palnej i środków przymusu bezpośredniego.
Przyjęte założenia mają również dostosować polskie prawo do aktów prawa wspólnotowego dotyczących współpracy w zakresie zwalczania terroryzmu i przestępczości transgranicznej oraz współpracy państw członkowskich w sytuacjach kryzysowych (decyzje Rady 2008/615/WSiSW, 2008/616/WSiSW i 2008/617/WSiSW).
Nadzór nad prawidłowym i sprawnym przebiegiem wspólnych operacji lub działań ratowniczych zgodnie z założeniami sprawować będzie, w zależności od rodzaju działań, szef właściwej służby.
Przepisy projektowanej ustawy nie będą odnosić się do działań koordynowanych przez Europejską Agencję Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej "FRONTEX".
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie harmonogramu zadań wykonywanych w ramach programu wieloletniego "Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych" w roku 2012 oraz kierunków realizacji zadań tego programu w roku 2013 i 2014, przedłożoną przez ministra zdrowia.
Program, który będzie realizowany do 2015 r., ma doprowadzić do zmniejszenia zachorowalności na nowotwory o ok. 10 proc. oraz poprawić skuteczność leczenia tych chorób w Polsce do poziomu osiąganego w krajach Europy Zachodniej i Północnej. Oznacza to, że wyleczeń wśród mężczyzn powinno być ok. 40 proc., a wśród kobiet - ok. 50 proc. Realizacja programu powinna również poprawić dostępność do świadczeń zdrowotnych z zakresu onkologii.
W budżecie na 2012 r. na realizację programu zaplanowano 250 mln zł. Środki te będą przeznaczone m.in. na:
- prewencję nowotworów złośliwych, zwłaszcza będących następstwem palenia tytoniu i niewłaściwego żywienia;
- profilaktykę i wczesne wykrywanie raka szyjki macicy i piersi;
- badania przesiewowe służące do wczesnego wykrywania raka jelita grubego;
- opiekę nad rodzinami wysokiego, dziedzicznie uwarunkowanego ryzyka zachorowania na nowotwory złośliwe;
- zakup aparatury diagnostycznej do wczesnego wykrywania nowotworów; poprawę działania systemu radioterapii onkologicznej (doposażenie i modernizacja zakładów radioterapii);
- poprawę standardów leczenia operacyjnego raka płuca (doposażenie i modernizacja klinik i oddziałów torakochirurgii);
- doskonalenie diagnostyki białaczek ostrych u dorosłych;
- poprawę jakości diagnostyki i leczenia nowotworów u dzieci;
- szkolenie lekarzy specjalistów w dziedzinie onkologii;
- poprawę funkcjonowania systemu zbierania i rejestrowania danych o nowotworach.
Działania te będą kontynuowane w latach 2013-2014. W tym okresie na realizację programu zostanie przeznaczone rocznie co najmniej 250 mln zł.
Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (druk nr 19), przedłożone przez ministra finansów.
Rząd, mimo zastrzeżeń do obywatelskiego projektu ustawy, rekomenduje prowadzenie nad nim dalszych prac w komisjach sejmowych.
Obywatelski projekt ustawy, przygotowany przez Komitet STOP Janosikowe, przewiduje zmiany dotyczące wysokości wpłat jst do budżetu państwa (wpłat "janosikowych") w odniesieniu do gmin, powiatów i województw. Zakłada też zmianę zasad rozdzielania między gminy i powiaty środków pochodzących z tych wpłat (z wyłączeniem szczebla wojewódzkiego, na którym nie proponuje się zmian). Zasadniczo chodzi o zmniejszenie wysokości wpłat oraz ustalenie motywacyjnego sposobu ich rozdzielenia między gminy i powiaty (z przeznaczeniem na konkretne projekty). Proponuje się też zmianę sposobu obliczania liczby ludności największych miast (liczących ponad 350 tys. mieszkańców) i miasta stołecznego Warszawy, stanowiącej podstawę naliczania janosikowego. Chodzi o to, aby przyjąć za podstawę większą liczbę ludności ze względu na to, że część osób się nie melduje, ale faktycznie mieszka w takich miastach generując wydatki.
Rząd zwraca uwagę, że projektodawcy piszą w uzasadnieniu, iż ich propozycje skutkowałyby obniżeniem janosikowego o 20 proc. Natomiast z danych przedstawionych w projekcie ustawy wynika, że kwota ta będzie znacznie wyższa. Wymaga to wyjaśnienia lub sprostowania.
Rząd dostrzega problem urealnienia liczby osób, które mieszkają w dużych miastach, co stanowi to podstawę wyliczania janosikowego. Warunek posiadania powyżej 350 tys. mieszkańców spełnia obecnie 8 miast (Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz), zaś Lublin zbliża się do tej granicy. Projektodawcy zaproponowali, aby liczbę mieszkańców Warszawy pomnożyć przez 1,5, a siedmiu pozostałych największych miast w Polsce o ludności powyżej 350 tys. ludzi - przez 1,1. Rząd zwraca jednak uwagę, że w projekcie nowelizacji nie wyjaśniono, w jaki sposób wyliczono te współczynniki oraz jakie dane wykorzystano do ich ustalenia. Nie można zatem stwierdzić, czy ich zastosowanie faktycznie doprowadzi do urealnienia liczby mieszkańców dużych miast.
Zdaniem rządu, na skutek tych zmian wpłaty Warszawy byłyby mniejsze o 75 proc., Poznania o 44 proc., a w przypadku pozostałych miast oscylowałyby od 41 do 87 proc. Oznacza to, że propozycje obywatelskie tworzą preferencje dla wybranej grupy miast (ww. 7 + Warszawa). Poza tym, problem zameldowania w jednym miejscu a mieszkania gdzie indziej dotyczy - w mniejszym lub większym stopniu - wszystkich gmin w kraju.
Zdaniem rządu, również obywatelska propozycja likwidacji części równoważącej subwencji ogólnej (regionalnej) dla gmin oraz powiatów, spowoduje niespójność w systemie finansowania samorządów, bowiem nadal będzie funkcjonować część regionalna subwencji ogólnej dla województw.
Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (druk nr 25), przedłożone przez ministra finansów.
Rząd negatywnie ocenia proponowane rozwiązania. Jego zdaniem, cel wskazany w obywatelskiej propozycji (uzupełnienie emerytury, pochodzącej z części obowiązkowej systemu, o dodatkowe środki) został zrealizowany przez regulacje zawarte w ustawie z 25 marca 2011 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych (ustawa ta wprowadziła Indywidualne Konta Zabezpieczenia Emerytalnego, jako dodatkową formę - obok istniejących - dobrowolnego ubezpieczenia emerytalnego, co obowiązuje od początku 2012 r.).
Autorzy nowelizacji przede wszystkim proponują odliczenie od dochodu w każdym roku kwoty nieprzekraczającej 12 tys. zł, jeżeli środki te zostaną przeznaczone na własne dobrowolne zabezpieczenie emerytalne podatnika. Według nich, odliczenie nie powinno przysługiwać osobom mającym indywidualne konta emerytalne. Wszystkie przedstawione propozycje - ich zdaniem - mają służyć poprawie sytuacji materialnej przyszłych emerytów, którzy będą pobierać świadczenia w nowym systemie.
Rząd uważa, że zaproponowana forma oszczędzania emerytalnego nie jest uzasadniona, stanowi bowiem odpowiednik obowiązującej od 1 stycznia 2012 r. regulacji stwarzającej możliwość odliczenia od dochodu wpłat na dobrowolne zabezpieczenie emerytalne w ramach Indywidualnych Kont Zabezpieczenia Emerytalnego (IKZE). Zasadniczo sprawa sprowadza się jednak do proponowanej kwoty odliczenia (12 tys. zł rocznie), której efektem - w przypadku przyjęcia obywatelskiej regulacji - byłoby dalsze zmniejszenie wpływów z podatku PIT, co byłoby nie bez znaczenia dla budżetu. Ponadto przewidywana wysokość odliczenia sprawiłaby, że w całości z tej ulgi mogłyby skorzystać osoby uzyskujące wysokie dochody.
Zdaniem rządu, brakuje także uzasadnienia dla propozycji wyłączenia z kręgu potencjalnych beneficjentów nowej ulgi osób oszczędzających na indywidualnych kontach emerytalnych (IKE). Autorzy projektu nie podali argumentów przemawiających za wprowadzeniem takiego rozwiązania. Nie wskazali także skutków finansowych nowych rozwiązań dla budżetu państwa. Nie wyjaśnili, dlaczego proponują wejście ustawy w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, chociaż jest to odstępstwo od zasady, że akt obowiązuje po 14 dniach od daty publikacji. Projekt wymaga również dopracowania legislacyjnego.
Należy podkreślić, że rząd - w trosce o zwiększenie przyszłych emerytur - pracuje także nad wprowadzeniem do polskiego prawa instytucji tzw. odwróconego kredytu hipotecznego (to mechanizm, dzięki któremu instytucje kredytujące będą mogły udzielać kredytu w zamian za przejęcie prawa do nieruchomości, ale dopiero po śmierci beneficjenta).
Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty i ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz innych ustaw (druk nr 27), przedłożone przez ministra edukacji narodowej.
Rząd zajmuje negatywne stanowisko wobec propozycji zmian zawartych w obywatelskim projekcie zmian w systemie oświaty.
Zaproponowane zmiany dotyczą m.in. następujących kwestii:
- powrotu do obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci sześcioletnich oraz rozpoczynania nauki w szkole od siódmego roku życia; powrotu do obowiązującej przed 1 września 2009 r. definicji podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz uchylenia odrębnej definicji programowej kształcenia w zawodach;
- objęcia finansowaniem, w ramach części oświatowej subwencji ogólnej, wynagrodzeń dla pracowników publicznych przedszkoli, szkól i placówek, prowadzonych przez jst; zniesienia przepisów umożliwiających przekazywanie przez jednostki samorządu terytorialnego prowadzenia szkół innym osobom prawnym lub osobom fizycznym.
Według rządu, propozycje rozwiązań prawnych oraz towarzyszące im uzasadnienia nie znajdują odzwierciedlenia w aktualnej rzeczywistości. Objęcie dzieci zorganizowaną edukacją zapewnia im szybszy rozwój i lepsze przygotowanie do wejścia w dorosłe zawodowe życie. Pod tym względem polskie dzieci będą miały warunki porównywalne z ich europejskimi rówieśnikami. W większości krajów europejskich naukę podejmują dzieci sześcioletnie i młodsze - od 4. roku życia w Irlandii Północnej i Luksemburgu; od 5. roku życia w Anglii, Holandii, Szkocji, na Łotwie; a od 6. roku życia w Austrii, Belgii, Czechach, Francji, Portugalii czy Rumunii.
Podnoszony w projekcie obywatelskim zarzut o braku zapewnienia odpowiedniego poziomu finansowania dla wprowadzenia niższego wieku rozpoczynania edukacji szkolnej jest nieprawdziwy. Zmianom zaproponowanym przez rząd towarzyszyło znaczne wsparcie finansowe. Realizowane były projekty systemowe, np. Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych. Na projekt ten przeznaczono ok. 624 mln zł, z czego prawie 364 mln zł już rozdysponowano.
Od 2009 r. realizowany jest np. rządowy program wspierania (w latach 2009-2014) organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w klasach I-III szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia "Radosna szkoła". W latach 2009-2010 wydano na ten cel ponad 155,5 mln zł. Ponadto, z części oświatowej subwencji ogólnej, na potrzeby edukacyjne dzieci sześcioletnich organy prowadzące otrzymały ok. 433 mln zł. Dodać należy, że jst otrzymały również 218,1 mln zł na remonty szkół podstawowych oraz 49 mln zł na doposażenie w sprzęt i pomoce dydaktyczne.
Biorąc pod uwagę, że niektóre gminy i szkoły podstawowe nie są jeszcze przygotowane do nowych warunków nauki i opieki nad sześciolatkami oraz uwzględniając opinie rodziców, rząd skierował do Sejmu projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw, w której wydłużono o dwa lata okres podjęcia decyzji przez rodziców o rozpoczynaniu przez sześciolatki nauki w szkole. Przepisy ustawy przesuwają termin wprowadzenia obowiązku szkolnego na 1 września 2014 roku. Sejm uchwalił ustawę pod koniec stycznia 2012 r.
Projektodawcy zaproponowali przywrócenie definicji podstawy programowej, która obowiązywała przed 1 września 2009 r. oraz uchylenie definicji podstawy programowej kształcenia zawodowego. Zdaniem rządu, nowe definicje podstawy programowej kształcenia ogólnego i kształcenia w zawodach dają nauczycielom swobodę wyboru metod i środków nauczania, gwarantując jednocześnie możliwość dostosowania ich do indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów, aby na zakończenie danego etapu edukacyjnego dysponowali oni umiejętnościami i wiadomościami wymaganymi w podstawie nauczania. Podobne zastrzeżenia dotyczą zmiany definicji podstawy programowej kształcenia w zawodach. Rząd uważa, że podział zawodów na kwalifikacje oraz nowa podstawa programowa mają kluczowe znaczenie dla podniesienia jakości tego kształcenia, a ponadto - co ważne - uwzględniają potrzeby rynku pracy.
Bezpodstawne są też obawy autorów projektu dotyczące nieprawidłowości, jakie mogłyby powstać przy przekazywaniu przez jst szkół publicznych do prowadzenia innym podmiotom. Przed podjęciem takiej decyzji, jednostki samorządu terytorialnego muszą wypełnić wiele kryteriów, a ponadto muszą uzyskać zgodę kuratora oświaty. Obowiązujące przepisy ustawy o systemie oświaty dają gwarancję na uniknięcie likwidacji szkoły i ochronę miejsc pracy. Dają również rękojmię, że nowy organ prowadzący nie może zlikwidować placówki. Nadzór nad przejętą placówką sprawuje kurator oświaty, a szkoła otrzymuje z budżetu jst dotację na każdego ucznia. Z tego względu obawy wnioskodawców projektu ustawy o preferencyjnych warunkach przejmowania szkół i placówek przez związki wyznaniowe, organizacje czy fundacje są nieuzasadnione.
Rada Ministrów przyjęła informację na temat uposażeń służb mundurowych w 2012 roku, przedłożoną przez ministra spraw wewnętrznych.
Przeciętne uposażenie funkcjonariuszy służb mundurowych oraz żołnierzy stanowi wielokrotność kwoty bazowej określanej corocznie w ustawie budżetowej.
W 2009 r. kwotą bazową było 1.523,29 zł. Od 2010 r. zarówno kwota bazowa, jak i wskaźniki wielokrotności dla funkcjonariuszy służb mundurowych i żołnierzy nie uległy zwiększeniu. Na 2012 r. kwota bazowa i wskaźniki jej wielokrotności funkcjonariuszy i żołnierzy zawodowych nie uległy zmianie.
Funkcjonowanie wszystkich służb w systemie bezpieczeństwa nie oznacza ujednoliconego uposażenia. Różnica w uposażeniach wyraża się we wskaźnikach wielokrotności kwoty bazowej różnych w przypadku poszczególnych formacji służb mundurowych:
- policjanci mają wskaźnik w wysokości 2,65 (przeciętne miesięczne uposażenie - 4.037 zł, wliczona jest w tą kwotę 1/12 nagrody rocznej),
- Straż Graniczna - 2,67 (przeciętne miesięczne uposażenie - 4.067 zł),
- Państwowa Straż Pożarna - 2,59 (przeciętne miesięczne uposażenie - 3.945 zł),
- Biuro Ochrony Rządu - 2,72 (przeciętne miesięczne uposażenie 4.204 zł),
- Służba Więzienna - 2,65 (przeciętne miesięczne uposażenie 4.037 zł).
Zgodnie z expos, premiera, w projekcie ustawy budżetowej na 2012 r. przewidziano środki na podwyżkę uposażeń dla policjantów i żołnierzy zawodowych w wysokości 300 zł, które mają być wypłacane od początku lipca br.
W uchwalonej przez Sejm ustawie budżetowej uwzględniono poprawkę przewidującą wykorzystanie środków zaplanowanych w rezerwie celowej na "przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych". Jeśli środki te, w wysokości 76.160 tys. zł, nie zostaną wykorzystane do 30 września 2012 r., wówczas minister finansów utworzy z nich nową rezerwę celową, która będzie przeznaczona na podwyżki uposażeń dla funkcjonariuszy pozostałych służb mundurowych, czyli Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Biura Ochrony Rządu i Służby Więziennej. Podwyżka uposażeń tych służb obowiązywałaby od 1 października 2012 r. Podziału tej rezerwy dokona minister finansów w porozumieniu z właściwymi ministrami i innymi dysponentami części budżetowej nie później niż do 31 grudnia 2012 r.
Należy podkreślić, że gdyby pieniądze z rezerwy zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem (tzn. na usuwanie skutków klęsk żywiołowych) to - zgodnie z wolą rządu - w ustawie budżetowej na 2013 r. będą uwzględnione środki na podwyżki dla ww. służb mundurowych.
Rada Ministrów zatwierdziła Plan pracy Komitetu do spraw Europejskich na 2012 r., przedłożony przez ministra spraw zagranicznych.
Plan zawiera szczegółowy wykaz dokumentów, które będą procedowane w 2012 r. przez Komitet ds. Europejskich.
Plan stanowi podstawę działań Komitetu i obejmuje dokumenty, które zostały włączone do niego na podstawie zgłoszeń ministerstw i urzędów centralnych. Obejmuje też dokumenty, które wynikają z przyjętych przez Polskę zobowiązań w związku z członkostwem w Unii Europejskiej lub z przyjętych przez nasz kraj dokumentów międzynarodowych.
W Planie zawarto także dokumenty wynikające z zobowiązań nałożonych na resorty w trakcie prac Komitetu w 2010 r. i 2011 r. oraz byłego Komitetu Europejskiego Rady Ministrów. Włączono do niego również dokumenty, które zostaną przygotowane na podstawie kalendarza prezydencji duńskiej (instrukcje, sprawozdania z posiedzeń i spotkań m.in. Komitetu Stałych Przedstawicieli COREPER I oraz COREPER II, poszczególnych formacji Rady UE, spotkań ministerialnych, etc.).
Całość podzielono na dwie części: w części A ujęto dokumenty o charakterze pozalegislacyjnym (m.in. dokumenty związane z posiedzeniami Rady Unii Europejskiej czy materiały wynikające z udziału w pracach instytucji europejskich). W części B, opracowanej na podstawie Wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów, uwzględniono dokumenty legislacyjne - założenia do projektów ustaw, projekty ustaw i rozporządzeń Rady Ministrów.
Ze względu na fakt, że tryb pracy Komitetu podyktowany jest rytmem pracy instytucji europejskich, Plan pracy będzie uzupełniany o dokumenty, które będą włączane na bieżąco do harmonogramu prac.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ wni/