Obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
07.02.2012 15:05
07.02. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszych obrad Rada Ministrów przyjęła informację na temat realizacji w 2010 roku wieloletnich programów wsparcia inwestycji.
Wyraziła zgodę na: - udzielenie wsparcia finansowego dla Mando Corporation Poland z tytułu realizacji inwestycji Budowa fabryki elementów układów hamulcowych i kierowniczych w Wałbrzychu, - udzielenie wsparcia finansowego dla Capita (Polska) Sp. z o.o. z tytułu realizacji inwestycji Centrum Outsourcingu w Krakowie, - udzielenie wsparcia finansowego dla RONAL Polska Sp. z o.o. z tytułu realizacji inwestycji Budowa fabryki felg aluminiowych do pojazdów samochodowych w Wałbrzychu.
Rząd przyjął sprawozdanie z realizacji przedsięwzięć EURO 2012 oraz z wykonanych działań dotyczących realizacji przygotowań Polski do finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (czerwiec - grudzień 2011 r.).
Rada Ministrów przyjęła informację na temat realizacji w 2010 roku wieloletnich programów wsparcia inwestycji, przedłożoną przez ministra gospodarki.
W 2010 r. realizowano 40 programów inwestycyjnych wspartych środkami z budżetu państwa. Spośród nich 11 zakończyło się przed końcem 2010 roku. Według założeń do poszczególnych programów, do końca 2010 r. do budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego miało wpłynąć - z tytułu podatku PIT, VAT oraz podatku od nieruchomości - ogółem 732 903 053 zł.
Z informacji uzyskanych od inwestorów wynika, że tylko w okresie realizacji inwestycji odprowadzili oni do budżetów ogółem 1 059 222 116 zł. Oznacza to, że zrealizowane do końca 2010 r. wpływy budżetowe przekraczają prognozy o blisko 45 proc.
W wyniku zrealizowanych inwestycji utworzono 24,4 tys. nowych miejsc pracy, a koszty inwestycji wyniosły 7 522 mln zł. Na te programy wydatkowano 65,5 mln zł, z czego na tworzenie nowych miejsc pracy przeznaczono 45,2 mln zł, a na koszty inwestycyjne - 20,3 mln zł.
Beneficjentami programów wieloletnich byli przedsiębiorcy w takich m.in. sektorach jak: motoryzacja, elektronika, lotnictwo, nowoczesne usługi oraz działalność badawczo-rozwojowa. O wsparcie na utworzenie nowych miejsc pracy mogą ubiegać się realizatorzy: - inwestycji produkcyjnych w sektorach priorytetowych, które przewidują utworzenie co najmniej 250 miejsc pracy, których koszty całkowite wynoszą minimum 40 mln zł, - "znaczących" inwestycji produkcyjnych, przewidujących utworzenie co najmniej 500 nowych miejsc pracy, których koszty całkowite wynoszą minimum 1 mld zł, - inwestycji w sektorze nowoczesnych usług - utworzenie co najmniej 250 nowych miejsc pracy, - inwestycji badawczo-rozwojowych - 35 nowych miejsc pracy dla osób z wyższym wykształceniem, koszty całkowite w wysokości minimum 3 mln zł.
Na wsparcie z tytułu nowej inwestycji mogą liczyć: przedsięwzięcia w sektorach priorytetowych, których koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą wynoszą minimum 160 mln zł i przewidują utworzenie 50 nowych miejsc pracy oraz "znaczące" inwestycje, których koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą wynoszą minimum 1 mld zł i przewidują utworzenie 500 nowych miejsc pracy.
Łączne planowane wsparcie z budżetu państwa na lata 2005-2016 wynosi 590,85 mln zł. Na utworzenie nowych miejsc pracy przypada 317,58 mln zł, na pokrycie kosztów nowych inwestycji - 273,27 mln zł. Przyznana pomoc stanowi 7,5 proc. kosztów realizowanych inwestycji.
Z budżetu państwa w 2011 r. przeznaczono na finansowe wsparcie inwestycji realizowanych na podstawie programów wieloletnich środki w wysokości ok. 134,5 mln zł, w tym w rezerwie celowej zaplanowano 70 mln zł. Chodzi o finansowanie programów wieloletnich uchwalonych w latach 2010-2011 oraz inwestycji przewidzianych w "Programie wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011-2020".
Rada Ministrów wyraziła zgodę na wniosek dotyczący udzielenia wsparcia finansowego dla Mando Corporation Poland z tytułu realizacji inwestycji "Budowa fabryki elementów układów hamulcowych i kierowniczych w Wałbrzychu", przedłożony przez ministra gospodarki.
Mando Corporation Poland zamierza wybudować w Wałbrzychu zakład produkujący części samochodowe. Będą to ok. pompy hamulcowe oraz systemy wspomagania elektrycznego układu kierowniczego. Znajdzie w nim zatrudnienie 277 osób. Jest to istotny bodziec do rozwoju tego miasta i rynku pracy, bowiem w listopadzie 2011 r. stopa bezrobocia osiągnęła tam poziom 18,4 proc.
Mando należy do liderów branży producentów części samochodowych na świecie.
Zakład w Wałbrzychu może być szansą na uzyskanie nowych kontraktów dla polskich poddostawców. Według szacunków inwestora, nowy projekt przyczyni się do utworzenia co najmniej 100 miejsc pracy w otoczeniu zakładu. Ponadto firma będzie korzystała z usług innych firm, które działają w następujących obszarach: odlewy żelaza i aluminium, wytłaczanie, powlekanie i malowanie metali, produkcja elementów gumowych i plastikowych.
Maksymalna dopuszczalna pomoc publiczna dla projektu wynosi 115,64 mln zł. Oprócz dotacji z budżetu firma będzie korzystać ze zwolnienia z podatku CIT z tytułu prowadzenia działalności na terenie wałbrzyskiej specjalnej strefy ekonomicznej oraz zwolnienia z podatku od nieruchomości.
Ocenia się, że w ciągu 5 lat od dnia zakończenia projektu wpływy do budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego wyniosą ok. 95 mln zł, a więc przekroczą udzieloną pomoc o ok. 24 mln zł.
Rada Ministrów wyraziła zgodę na wniosek dotyczący udzielenia wsparcia finansowego dla Capita (Polska) Sp. z o.o. z tytułu realizacji inwestycji "Centrum Outsourcingu w Krakowie", przedłożony przez ministra gospodarki.
Firma Capita to największy dostawca usług outsourcingu w Wielkiej Brytanii. Jej udział w rynku sięga 27 proc., a w ostatnich pięciu latach odnotowała dwukrotny wzrost liczby zatrudnionych. Firma posiada również certyfikaty ISO 14000 i ISO 20000. Angażuje się ponadto w działalność związaną z rozwojem lokalnych społeczności.
Centrum Outsourcingu w Krakowie zajmie się wielojęzyczną obsługą europejskich klientów grupy w wielu obszarach. Ma być ponadto pierwszą tego typu firmą na terenie Europy kontynentalnej.
Dzięki utworzeniu Centrum zatrudnienie znajdzie 450 osób, w tym 432 z wykształceniem wyższym.
Oprócz wsparcia przewidzianego "Programem wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011-2020" inwestor będzie korzystać ze zwolnienia z podatku CIT w związku z prowadzeniem działalności na terenie krakowskiej SSE.
Działalność Centrum przyniesie pozytywne skutki dla budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego. Według szacunków, w ciągu 3 lat trwania programu wieloletniego oraz 5 kolejnych lat od momentu utworzenia ostatniego miejsca pracy, wpływy do budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego wyniosą prawie 12 mln zł.
Rada Ministrów wyraziła zgodę na wniosek dotyczący udzielenia wsparcia finansowego dla RONAL Polska Sp. z o.o. z tytułu realizacji inwestycji "Budowa fabryki felg aluminiowych do pojazdów samochodowych w Wałbrzychu", przedłożony przez ministra gospodarki.
Firma Ronal jest jednym z największych na świecie dostawców felg aluminiowych dla przemysłu motoryzacyjnego. Jej udział w rynku Unii Europejskiej sięga prawie 30 proc.
Ronal zamierza wybudować w Wałbrzychu fabrykę felg. Znajdzie w niej zatrudnienie 350 osób, co dla tego miasta jest korzystne ze względu na wysoką stopę bezrobocia, które pod koniec listopada 2011 r. wyniosło 18,4 proc. Miedzy innymi to oraz renoma firmy zdecydowały o wysokości grantu na zatrudnienie - 2 285 000 zł. Wsparcie w formie grantu inwestycyjnego ma wynieść 11 988 000 zł. Z uwagi na wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji, maksymalna dopuszczalna wysokość pomocy publicznej wynosi 115,6 mln zł.
Łączne nakłady budżetu państwa w latach 2012-2013 (zakładając pełną realizację parametrów inwestycji) wyniosą 14 273 000 zł.
Realizacja wszystkich zobowiązań inwestycyjnych projektu (deklarowane nakłady i utworzenie 350 nowych miejsc pracy) w okresie 7 lat (okres realizacji inwestycji plus 5 lat) oznacza, że do budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego może wpłynąć 143,6 mln zł. Kwota ta przekracza wielkość całkowitej dopuszczalnej pomocy publicznej.
Rada Ministrów przyjęła sprawozdanie z realizacji przedsięwzięć Euro 2012 oraz z wykonanych działań, dotyczących realizacji przygotowań Polski do finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (czerwiec-grudzień 2011), przedłożone przez ministra sportu i turystyki.
W dokumencie przedstawiono szczegółowe informacje na temat stanu polskich przygotowań do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 w ostatnim półroczu ubiegłego roku. Określono zadania realizowane w poszczególnych projektach infrastrukturalnych i organizacyjnych oraz zdefiniowano cele zaplanowane na I połowę 2012 r.
W Piłkarskich Mistrzostwach Europy UEFA EURO 2012 weźmie udział 16 narodowych reprezentacji piłkarskich, które w ciągu 23 dni zagrają 31 meczów. Wszystkie drużyny narodowe biorące udział w rozgrywkach finałowych zostały wyłonione w listopadzie 2011 r. Losowanie grup turniejowych, które odbyło się 2 grudnia 2011 r. w Kijowie, określiło finalny terminarz turnieju w Polsce i na Ukrainie.
Ważnym elementem organizacji turnieju jest wybór centrów pobytowych. W 2011 r. zapadły wstępne decyzje o zamieszkaniu w Polsce przez 13. spośród 16. drużyn narodowych (81 proc. reprezentacji).
Przygotowania Polski do UEFA EURO 2012 w zakresie infrastruktury to 219 inwestycji o łącznej wartości ponad 109 miliardów zł. Spośród nich 83 to inwestycje kluczowe i ważne dla sprawnej organizacji turnieju: stadiony, lotniska, połączenia autostradowe na poziomie centralnym i połączenia komunikacyjne w miastach gospodarzach. Łączna wartość przedsięwzięć kluczowych i ważnych to 95 miliardów zł. W grudniu 2011 r. 75 spośród 83 (90 proc.) inwestycji kluczowych i ważnych znajdowało się w zaawansowanej fazie realizacji lub zostało zakończonych, natomiast 18 z wymienionych 83 przedsięwzięć zostanie zakończonych po turnieju, przy czym zaznaczyć należy, że 10 z nich znajduje się również w zaawansowanej fazie realizacji prac budowlanych i zostanie oddana w II połowie 2012 r. Stan wykonania inwestycji związanych z budową stadionów: - Stadion w Gdańsku - gotowy i funkcjonujący, pozwolenia na użytkowanie - 18 lipca 2011 r. - Stadion w Poznaniu - gotowy i funkcjonujący, 17 września 2010 r. uzyskał pozwolenia na
użytkowanie. - Stadion w Warszawie - gotowy, uroczyste oddanie do użytku 29 stycznia 2012 r. - Stadion we Wrocławiu - gotowy i użytkowany.
Podczas turnieju będzie pracowało ok. 3000 wolontariuszy przestrzeni publicznej. Ich rekrutacja on-line rozpoczęła się 19 października 2011 r. i zakończyła 22 stycznia 2012 r. Odnotowano 6822 zgłoszeń - 62 proc. kobiet, 169 osób z niepełnosprawnych, najstarszy kandydat ma 78 lat, aplikacje z ponad 1000 miejscowości, zgłoszenia z ponad 50 krajów). Przyjmuje się, że 15 kwietnia 2012 r. zostaną zakończone rozmowy rekrutacyjne, a imienna lista będzie ogłoszona 15 maja 2012 r. Zakończenie szkoleń i osiągnięcie pełnej gotowości operacyjnej 3000 wolontariuszy przewiduje się na 7 czerwca 2012 r. Projekt realizowany jest wspólnie przez Miasta Gospodarzy i PL.2012.
Akademia Euro: szkolenia dla 2,5 tysiąca osób, które zawodowo mają kontakt z turystami: pracownicy kolei oraz transportu miejskiego, obsługa lotnisk, pracownicy gastronomii, ratownicy medyczni, pracownicy handlu oraz punktów turystycznych. W końcu maja 2012 r. ukaże się podręcznik Akademii Euro (w nakładzie 40 tys. egzemplarzy). Będzie to praktyczny przewodnik przeznaczony dla obsługi organizacyjnej turnieju do wykorzystania przez wolontariuszy, policję, straż miejską, przewoźników, ratowników medycznych i inne osoby. Również w końcu maja 2012 r. zakończą się szkolenia 2500 osób związanych z obsługą kibiców w miastach gospodarzach Euro 2012. Projekt współfinansowany jest ze środków UE i realizowany przez PL.2012.
Ambasady Kibiców - to sieć stacjonarnych i mobilnych punktów informacyjnych dla kibiców, organizowanych przez kibiców. Projekt realizowany we współpracy PL.2012, miastami gospodarzy, Europejską Federacją Stowarzyszeń Kibiców (FSE) i UEFA. Stacjonarne i mobilne Ambasady Kibiców zostaną uruchomione 5 czerwca 2012 r. w miastach gospodarzach.
Polish Guide - jest to platforma informacji kibica zapewniająca dostęp poprzez portal internetowy oraz aplikację mobilną do najważniejszych, praktycznych informacji o Polsce i organizacji turnieju, ułatwiająca turystom efektywne zaplanowanie podróży do Polski oraz bezpieczny i atrakcyjny pobyt w trakcie tych Mistrzostw). Projekt został wdrożony przez PL.2012.
Polish Pass - to wieloelementowy zintegrowany produkt turystyczny, w skład którego wchodzą: zakwaterowanie na terenie kraju, transport miejski w Poznaniu, Warszawie, Wrocławiu i Trójmieście (wspólny bilet), kolejowy transport kolejowy na terenie kraju (Intercity i Przewozy Regionalne), krajowe i międzynarodowe połączenia lotnicze oraz ubezpieczenia zdrowotne. Projekt został wdrożony przez PL.2012.
Polish Guide i Polish Pass to zintegrowane innowacyjne serwisy informacyjno-usługowe, które będą wdrożone po raz pierwszy w historii dużych imprez sportowych.
Podsumowując - II połowa 2011 r. stanowiła fazę zakończenia (szczególnie w przypadku stadionów) lub wysokiego zaawansowania inwestycji oraz wdrożenia i realizacji kluczowych projektów organizacyjnych. Były one prowadzone zgodnie z przyjętym harmonogramem i przy dobrej współpracy podmiotów zaangażowanych, zaś pierwsze wymierne efekty, np. rekrutacja wolontariuszy, uruchomione serwisy Polish Guide i Polish Pass, czy liczba uczestników szkoleń Akademii Euro, potwierdzają efektywne zmierzanie do osiągnięcia gotowości Polski do przeprowadzenia rozgrywek.
W II półroczu 2011 r. zakończone zostały takie m.in. inwestycje jak: stadion "Arena Bałtycka", autostrada A1 Nowe Marzy-Toruń (62,4 km), autostrada A2 Świecko-Nowy Tomyśl (105,9 km), autostrada A8 (obwodnica Wrocławia - 35,5 km), infrastruktura drogowa w otoczeniu stadionu piłkarskiego EURO 2012 we Wrocławiu (70), infrastruktura uzupełniającej w otoczeniu Stadionu Miejskiego w Poznaniu (54).
Nie zostaną zrealizowane m.in. następujące przedsięwzięcia z kategorii kluczowe: 3 pododcinki autostrady A1 Toruń-Stryków, autostrada A4 Rzeszów-Korczowa, 2 pododcinki autostrady A4 Kraków-Tarnów, 2 pododcinki autostrady A4 Tarnów-Rzeszów.
Do najważniejszych celów w pierwszej połowie 2012 roku należą: - Realizacja projektu Gotowość 2012, opracowanie planów operacyjnych dla wszystkich obszarów zarządzania Turniejem do 15 maja 2012, przeprowadzenie testów gotowości przed rozpoczęciem się Mistrzostw; - Przyjęcie planu rozmieszczenia specjalnego oznakowania w miastach gospodarzach (31 marca 2012 r.); - Opracowanie specjalnego rozkładu jazdy pociągów na czas turnieju (23 kwietnia 2012 r.); - Podjęcie decyzji administracyjnych dotyczących czasowych zmian organizacji ruchu (najpóźniej do15 maja 2012 r.); - Montaż oznakowania w miastach gospodarzach (najpóźniej 31 maja 2012 r.); - Wdrożenie ostatecznej wersji planu obsługi transportowej krajowej oraz miast gospodarzy i wdrożenie planów tymczasowej organizacji ruchu (7 czerwca 2012 r.).
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ stav/