Odmrażanie gospodarki ożywiło konsumpcję. Wydatki Polaków wracają do stanu sprzed pandemii
Wydatki przeciętnego gospodarstwa domowego w drugim tygodniu czerwca były wyższe o 3,5 proc. w porównaniu do przeciętnej wartości tygodniowej z lutego - wskazują eksperci Credit Agricole Bank Polska. To efekt czwartego etapu odmrażania gospodarki, który umożliwił działalność większości branż.
Z raportu ekspertów Credit Agricole, do którego dotarł branżowy portal Wiadomoscihandlowe.pl, wynika, że "odmrożenie" jeszcze szybciej odczuły galerie i supermarkety. W ich przypadku już pod koniec maja wartość transakcji przekroczyła poziomy notowane przed koronawirusowym kryzysem.
Jak podkreśla portal, dopiero w drugim tygodniu czerwca można było zaobserwować wyraźne ożywienie aktywności konsumpcyjnej. Wzrosty transakcji zaobserwowano w galeriach handlowych (m.in. w zakresie zakupów odzieży i obuwia, sprzęt RTV i AGD), wydatki związane z hotelarstwem i gastronomią oraz w przypadku zakupów w supermarketach.
Szczególne odbicie widać w przypadku wydatków klientów na hotele i restauracje. Te pierwsze były niższe od wyników lutowych o ok. 2 proc., te drugie - wyższe o ok. 7,7 proc. Przy tych danych trzeba jednak pamiętać, że ma to związek z tzw. długim weekendem (święto Bożego Ciała wypadało w czwartek).
Zobacz też: Polacy stworzyli rewolucyjny test na koronawirusa. Czekają na kontakt od resortu
Wiadomoscihandlowe.pl zauważają, że jeżeli porównać wyniki hotelarstwa w 2019 i w 2020 roku, to w br. wydatki były niższe o ok. 31,3 proc. niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Odbicia nie widać natomiast w kategorii "rozrywka", która obejmuje m.in. teatry, kina, siłownie itp. Wydatki klientów Credit Agricole w tym przypadku były niższe aż o ok. 61 proc. niż jeszcze w lutym.
Czytaj też: Drożyzna nad morzem? Czytelnicy udowadniają, że można zjeść obiad bez wydawania połowy pensji
Analitycy oceniają, że wydatki Polaków będą się stopniowo zwiększać. W ich ocenie wydatki na konsumpcje w drugiej połowie 2020 roku będą niższe, niż w tym samym okresie przed rokiem.
Raport analityków Credit Agricole został utworzony w oparciu o dane dot. płatności klientów indywidualnych banku. Dzięki nim eksperci mogli wyodrębnić poszczególne wydatki i ustalić, ile konsumenci płacili za poszczególne towary i usługi.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl